Tour de Gand

woensdag 5 mei 2010


Na een virtuele deal met Kamiel & Odille trok ik er vanmorgen op uit om tijdens mijn 'rondje stad' mijn lievelingsplekjes te schieten. Oudsten op school afgezet, jongste op de fiets vastgegespt en dan richting stad gepeddeld. Ik was nog maar amper de fietsbrug aan het Keizerspark over toen ik bedacht dat het toch wel wat frisjes was, en troosteloos bovendien, zo zonder zon. Gelukkig werden mijn bedenkingen door hierboven opgepikt en terwijl ik langs de Visserij fietste en zoon zonder ophouden "Boot! Kijk, mama, boot! En nog e boot!" kraaide, verscheen warempel een straaltje zon. De platanen stonden er nog op hun winsterste winters bij, maar ik kreeg plotsklaps een Gentse Feesten gevoel. Ter verduidelijking: langs die weg fietsen we altijd naar het Baudelopark, een fantastische plek om te feesten met kinderen.

Mijn favo straatje, hét straatje dat u zeker moet hebben gezien als u in Gent bent, kan ik u jammergenoeg niet tonen. De Jan Breydelstraat zag er namelijk niet op z'n best uit. Het Designmuseum volledig ingepakt, de mooiste bloemenwinkel van de binnenstad gesloten en de etalage van The Fallen Angels... wel, euh, niet zo royaal als anders. U hebt het nog van me te goed.

Een ander superstraatje (waar het hier ook al over ging) is de Serpentstraat. Twee keer een Zsazsa winkel om lekker in te snuisteren en steevast met iets naar buiten te komen, ook al heb je dat zoveelste kopje, of speelgoedje, of body'tje helemaal niet nodig. Ik kan het niet laten om er binnen te stappen en kom bijna altijd - niet als ik heel hard mijn best doe - met iets naar buiten. Ook leuk daar is Zoot, waar je o.a. Lovely Mariquita kan vinden. En ook top, maar dan in een ander assortiment is de fruitwinkel waar je knal op loopt als je de Serpentstraat uitkomt. Vandaag kon ik niet naast dat rek met kruiden kijken en moest ik toch even langslopen om de geur op te snuiven. "Mmmm, zomer!" dacht ik, maar het weer deelde die mening niet.


Na een uur had zoon er wel genoeg van. Handjes koud, neusje rood. Ik was dan nog zo dom om het woord 'melk' uit te spreken, met als gevolg dat hij de hele rit naar huis "Mejkje dinke! Felix wa-me mejkje dinke" heeft gejammerd, als ware het een mantra om zijn gedachten van zijn bevroren ledematen te halen.
Niettemin was het een leuk tochtje. Veel kleine straatjes gedaan, nieuwe winkeltjes ontdekt en nòg verliefder geworden op Gent. Het Lief zal al zijn overredingskracht aan de dag mogen leggen om mij nog terug naar de heimat te krijgen.

5 opmerkingen:

  1. Ik heb "een vent van Gent" en het is inderdaad een zaaalige stad met superschattige winkeltjes en gezellige steegjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, moet duidelijk eens naar het verre Gent afzakken;-).
    Zat vanmorgen ook op de fiets om kinders naar school te brengen, 't was echt verschrikkelijk koud.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Serpentstraat is idd een gevaarlijk straatje...voor de portemonnee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé, verdorie. 'k Zie nu pas je blogje over Gent!
    Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De Jan Breydelstraat is ook één van mijn favorieten!
    Heel gevaarlijk voor de geldbuidel...

    BeantwoordenVerwijderen