Tricotrokje

maandag 5 juli 2010


Tijdens mijn laatste bezoek bij die lieve zongebruinde zussen zag ik op de stapels 'overschotjes' het lapje liggen. Ik had er meteen een plan voor in gedachten. Bij thuiskomst claimde Dochter het echter meteen voor zichzelf, maar ik vond het geen kindermotiefje, dus deze keer ging ik niet plooien.
Bij A.S. Adventure kocht ik ooit een rokje in tricot dat ik thuis alle dagen zou dragen. Dat model kreeg ik niet uit het minuskule lapje stof, maar een minder zwierig, meer A-lijn exemplaar ging wel. Stikken in tricot viel behoorlijk mee, alleen was het wat zoeken naar de juiste spanning van de onderdraad.

En tijdens het naaien bedacht ik dat ik beter 7 jaar geleden was begonnen. Niet alleen omdat ik dan al veel meer kleren had kunnen maken voor mijn kinderen, maar vooral omdat ik dan geen fortuin aan zwangerschapskledij had uitgegeven.
Tricot, dat rekt en dat zit zalig. Zwanger of niet.


17 opmerkingen:

  1. Ik maak hier binnenkort ook een rokje in tricot, maak jij je patroontje dan kleiner? want vorige week had ik hier een tricot beleg gemaakt aan een katoenen rokje, maar dat bleef maar rekken, ondanks dat 'k het al kleiner gemaakt had...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk! Zelfde vraag als Vrouwtje gekruid: vertrekken van een speciafiek tricot-patroontje (of - voorbeeldje) of kan je gewoon een katoenen rokje wat verkleinen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb gewoon de maat genomen van mijn ander tricotrokje, maar eigenlijk had ik het beter nog wat kleiner gemaakt, want na een dagje dragen moet ik het 's avonds toch 'optrekken' :-)
    Als ik heel veel moed en zin heb, haal ik het nog eens uit elkaar voor een centimeter of twee minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat een leuke stof!
    Prachtig rokje geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waw, schoon!! Hier ligt er ook al lang een tricot lap naar mij te staren. Ik vermoed dat het niet zoveel werk is, maar toch is er iets dat me tegen houd om er aan te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. beeldschoon stofje!! En leuk rokje geworden (zegt zij die languit op de bank ligt met ook een tricotrokje aan)
    Bestaand rokje nagetekend en ja, 2cm verkleind, het is gelukt yihaaa!
    Maar jou stofje is toch echt mooier... iek iest jaloers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OOOhh, amaai, da's goe gelukt zeg! Schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tof zeg!! Is het hiervoor dat je de tweelingnaald gebruikt hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Liesel: nee, het eerste was dat sponsen broekje voor Felix, maar nu ik toch bezig was... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat worden er toch supermooie rokjes gemaakt in blogland!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh schoon, maar tricot, ik durf me er toch nog altijd niet aan wagen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi rokje. Een tricot rok is hier één van de volgende projecten.

    BeantwoordenVerwijderen