Halfway between Hawaian and Whimsical, ofte Het Hemdeke

maandag 16 augustus 2010


"En wanneer maak je eens iets voor ons?" vroeg de oudste Zoon geheel terecht. Wat ik de afgelopen maanden produceerde was - op wat iPodzakskes en consoorten na - steevast voor mezelf, en bovenal voor de Dochter bestemd. De Zonen werden naaisgewijs schromelijk verwaarloosd, I admit. Mààr ik had een aanvaardbaar excuus. Vond ik toch. Rokjes zijn namelijk een ideaal kledingstuk om als groentje mee op de naaitrein te springen. Uw skills kunnen zich beperken tot voornamelijk rechtdoor stikken, biais aanzetten, rimpelen, plooikes leggen... Een makkie in vergelijking met die verfoeilijke kraag, om van mouwen nog maar te zwijgen.

Maar hé, er komt een tijd dat ge uw grenzen moet verleggen. Saar gaf me de spreekwoordelijke 'schop onder de kont' en ik zette me aan het tekenen. Allé, overtekenen, ge snapt het wel.
Volgende stap: stofje kiezen. Zucht. Waarom bevat mijn stoffenkast amper jongensstofjes? Ik had serieus mijn twijfels over het stofje, en economisch was het ook al niet, met dat grote patroon. Ah ja, een mens wil toch dat het enigszins klopt om het niet heeltegans clownesk te maken.
En dan knippen. Miljaarde, die Knippie sprak wartaal. Ik ging al ten onder in een zee van instructies. 1 cm hier, 2 daar, oplopend naar 3 op een andere plek. Oh my! Stel dat ik ergens een centimeter tekort had bij het ineenzetten. Zucht. En uiteraard was ik te tam om het met een proeflapje te proberen, want proefstukken, daar doen we hier niet aan mee.

Maar allé, eens het ineen zat, viel het reuze mee. Oordeelt u zelf:


En als het af was waren we moe, maar zo tevreden. Behalve het model dan. Die kwam hangerig en koortsig terug van het eerste dagje bij de dagmoeder in 6 weken en had bijgevolg niet zoveel zin in poseren.




* Noot aan mezelf: Uw grenzen verleggen. Veel werk, maar zò bevredigend!

25 opmerkingen:

  1. 't Is supermooi! Heel tof in dat stofke. Verleg uw grenzen nog maar een paar keer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schoooon... ipv patroonpapier ga ik ne keer het patroon zelf lenen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch!!!!! In dat mooie stofje war ik veel te weinig heb van liggen!
    Ben benieuwd naar het volgende project! Knap knap, of had ik dat al gezegd?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. o schoon, schoon, schoon! Hij staat ongelooflijk cool met het hemdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk zeg, echt een mooi stofje hoor. Wat een mooie blouse is dat geworden.

    groetjes Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wowieeee, schoon jong!!! Echt waar!!
    Daar mag je gerust fier op zijn!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super! Heel mooi, en wat een lief en schattig ventje heb je zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. gho ge daagt mij uit, dat wil ook ook, een echt cool hemdje, uit welke knippie?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Leen: uit de Knippie van juni/juli 2010. Geen idee of er al een nieuwe is. Misschien vind je hem nog in de winkel.
    En anders mail je maar ;-)

    @ Emma en Mona: het volgende project is een grotere versie voor de oudste. Saai, hé? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leen, ik heb die knippie! Je mag hem gebruiken, hoor. Kan je nog wachten tot de naailes?
    Oontje, helemaal niet saai! Ben benieuwd welke stof je gaat kiezen! Ik ben ook aan een knippieproject bezig. Hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Emma en Mona: welk nummer? Een kleedske voor uw meisjes?
    Heb je je eigenlijk al aan bloesjes gewaagd?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @griet; ideaal, ik kan nog wachten...er ligt nog wat anders te wachten;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind dat dus keicool he...uw zoon en uw talent. En het hemdeken natuurlijk.
    Op naar het volgende.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Eerst nog veel oefenen met rechtdoor stikken. En als de zoon niet meer zo snel groeit dat-ie elke drie weken een andere maat heeft, dan waag ik er mij ook aan. Héél schoon! Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. naaaaaaaais! Kwou dat ik een klein blond jongetje was...:D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super! Nu jij het gedurfd hebt, begin ik er ook een keer aan denk ik. Wij hebben dan wel geen zonen, maar wél neefjes en petekindjes en vrienden met zonen hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Amai, ik word hier instant verliefd!
    Ontzettend mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi! Leuk hé, je grenzen verleggen én al zeker als het lukt!! Gingen de mouwen zowat? Ik zou ook dringend nog eens dringend die van mij moeten verleggen; de volgende uitdaging is een hemdjurkje voor mijn eigen, maar pfffft... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. om jaloers op te worden ;) oooh als ik eens tijd had, zou ik graag zulke mooie dingen kunnen maken!

    BeantwoordenVerwijderen