The National

donderdag 26 augustus 2010


Uit uw bed komen om te bloggen. 't Gebeurt niet alle dagen, maar het moést gewoon. The National, daar hebben we het over. 4 akkoorden en mijn haar ging rechtstaan. Van mijn sokken geblazen. Ik. Ja, ik. En dat is niet van mijn gewoonte, laat dat duidelijk zijn. Met een Lief dat muziek ademt, ben ik muziekgewijs wel meer dan goed bevoorraad. Liefs tempo ligt echter zo verschroeiend hoog dat ik het meeste aan mij laat voorbijgaan, want muziek, dat hoorde keihard bij mijn teens en early twenties en dat ligt ondertussen al een stuk achter me. Priorities change, you know. Maar zo héél af en toe grijpt iets me bij de keel. Iets zoals dit. It hit me hard, echt waar. Een keer horen en verkocht. Werkelijk élk nummer goed vinden. Kippevel krijgen. Zich bijna 'fan' durven noemen. Wat op mijn leeftijd een beetje puberaal is, me dunkt, maar soit.

Voor een keer is het Lief zijn eigenste verslaving een geluk bij een ongeluk. Een nieuwe groep ontdekken betekent in zijn hoofd meteen het volledige oeuvre aanschaffen, dus ik ben nog wel even zoet met het ontdekken van deze parel. Die iedereen wellicht al lang ontdekt heeft, wegens 'concert reeds uitverkocht' en idem dito voor Pukkelpop. Waar ik dus niet was, voor de goede orde. 'Cause I don't do festivals. Op mijn leeftijd is het namelijk al gepermitteerd om een voorkeur te hebben voor concerten die al zittend kunnen worden bijgewoond. 't Is den ouderdom, zeg ik u. Maar ge leest het tussen de regels: voor een keer had ik wel een beetje spijt.

Dus, bij gebrek aan kaartjes voor The National, kijk ik nu met veel goesting uit naar Tindersticks, hier in onze eigenste Vooruit. Met héél veel goesting, want voor hen werd ik de laatste keer écht fan. Way back in 1993. En de Vooruit, dat is staan, zegt u? Inderdaad. Maar ze zijn goed. Zo goed. En daar wil ik wel even voor op mijn benen staan, ook al zal dit de eerste keer zijn, nadat ik ze reeds een keer of 7 al zittend mijn hart heb voelen beroeren. En stel, stel dat Stuart zijn goddelijke stem het laat afweten, dan zijn er nog altijd zijn übercoole bakkebaarden om naar te kijken. Met de vingers in de oren, dat spreekt.

Trouwens, mocht u nog zo van die parels weten zitten, klik op 'reacties' en schrijf het van u af! Maar euh... bij nader inzien ook niet te enthousiast, kwestie dat het Lief niet zijn halve spaarboek spendeert aan uw geniale vondsten.

*Edit: bij nader inzien blijk ik op baritons met bakkenbaarden te vallen. Zegt dat nu iets over mij?

16 opmerkingen:

  1. Jij hebt het over mijn lief denk ik. Jij mag die zijn cd's aanraken ofwat? :p. Wij hebben tickets voor the National, maar we zijn serieus aan het twijfelen of we die dag niet naar crossing border festival (low speelt daar) in Antwerpen zouden gaan. Ik laat je iets weten als we van onze tickets af willen. Oké en nog een paar goede groepen? The Notwist, Why?, Beach house, Sufjan Stevens, Cougar. Als je hier klaar mee bent en het smaakt u, zal ik u nog eens wat namen geven ;-). X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Fo! Ja, ik mag daar aankomen. Maar niet door elkaar steken ;-)
    Als je niet gaat, laat het dan maar horen. Kan zijn dat het Lief die dag naar Jònsi gaat, maar dan ga ik wel alleen.
    Ik zal je suggesties opslaan. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Baritons met bakkebaarden .. en dan vraag ik me in mijn achterhoofd af hoe lief er uitziet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi nummer zeg, goede band. Bij ons thuis is het net andersom. De muziek in huis komt veelal uit mijn uitgebreide CD collectie. Mijn vriend heeft daar niet zoveel mee, hij houd wel van muziek maar gaat daarin niet zover als ik die al haar albums heeft gesorteerd op genre en binnen genre oplopend van beste naar ook goed maar niet zo gewaardeerd als de beste. Ik zal er maar niet aan beginnen om hier mijn favoriete artiesten/bands te listen. Want dan word mijn reactie waarschijnlijk nog langer als jouw post :P

    groetjes Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ging ook nog bloggen over The National, ik vind zijn stem ongelooflijk. Ik kan daar blijven naar luisteren. Onlangs een stuk van hun live-optreden gehoord op de radio toen ik met mijn vriend door de wondermooie Vlaamsche Ardennen reed bij een ondergaande zon. Ik zeg u, op dat moment was ik oprecht gelukkig. :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=NBujZr20O6M&feature=youtube_gdata

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Herkenbaar! Heb The National ook pas een paar maanden geleden ontdekt, met Bloodbuzz Ohio op de radio en sindsdien verslaafd aan hun laatste cd. Ze nu gezien op Pukkelpop en ik loop nog altijd op wolkjes. Ga me ook het hele oeuvre aanschaffen. Werd instant verliefd op die zanger en voelde me weer 16. Kaarten besteld voor hun concert in Parijs omdat de AB weer eens direct uitverkocht was. Maar moet ze gewoon nog eens live zien. Deze groep is gewoon té goed. Prachtig...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zweer u dat mijn hart gebroken is op pukkelpop tijdens hun optreden. Het was super.
    Ik heb uw vraag beantwoord op mijn blog, in een eerste deel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeg, dat van dat volledige oeuvre, the same over here. Zoals nog meer van die eigenaardigeheden: whisky verzamelen, freaken op muziek en geluid zéér belangrijk vinden, niet écht van broccolipuree houden, en ja, vooral content zijn als ik eventjes meefreak met nieuw ontdekte dinges.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waarschijnlijk allemaal al bekend bij jou (tja, als je zo'n lief hebt), maar mijn favoriete bijzondere mannenstemmen: Mumford & Sons, The Divine Comedy..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aligator is ook een goeie van hen. Bij die cd heb ik hen leren kennen. Maar met Boxer zijn ze echt doorgebroken. Luister er ook graag naar. Vooral bij regenweer en op de trein.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amai, jij kan zowaar namen van groepen onthouden. Mooi.

    Misschien staat we wel naast elkaar te kwijlen in de Vooruit....

    Mmmm.. bakkenbaarden... jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha, zwijg mij over 'het klassement' :p. Ik laat je zeker iets weten als we besluiten niet te gaan. Ah en verder is 'the tallest man on earth' ook een toppertje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jakkie bakkebaarden! Maar allez, ik weet intussen waarom gij zonder echtelijk gedoe zoveel stof kan kopen, das gewoon ter compensatie!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Fo: Ik zou naar Low gaan kijken als ik jou was ;-)

    @ Bombilla: ik zal u dan eens aanspreken, goed? Bij Kapitein Winokio durfde ik dat namelijk niet.

    @ Mamasha: gij begint mij veel te goed te kennen, gij!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. The National heb ik twee jaar geleden leren kennen op Pukkelpop, 'k was ook serieus van mijne melk! Toen speelden ze in de marquee voor 10 man en een paardekop en nu vorige zaterdag gewoonweg op het groot podium! Hij was er echt van aangedaan, van zoveel succes, ontroerend om te zien! Mijn favoriet liedje van hen is 'fake empire' :-) Volgens mij zouden uw lief en mijn lief goed overeen komen qua muzieksmaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij gingen nr Pukkel voor The National (wij genoten enorm), maar wij gingen nog meer naar pukkel voor Queens of the stone age... Een stuk harder als the national, maar o zo fantastisch! Het concert was STRAK en volledig af... alleen stond de zanger zo stoned als wat op het podium... ik vraag me af of hij clean en nuchter ook zo fantastisch is...

    btw: Bakkebaarden zijn zoooooooooooo mijn ding...

    BeantwoordenVerwijderen