Ze kan het (niet)!

maandag 9 augustus 2010


Vakantie is nefast voor het naaien. Hier toch, want er is altijd wel wat te doen. Het gevolg was dat ik gelijk afgekickt was, terwijl ik het enkele weken geleden nog serieus overwoog om mijn machine mee te nemen op reis. Maar nu, het ging niet meer. Net terwijl ik veel projecten had lopen. Ze lagen allemaal schroomlijk verwaarloosd in de kast. En keken me grijnzend aan telkens ik de deur opende. "Ze kan het niet, ze kan het niet." Ze leken het wel te scanderen. Dus gooide ik de deur maar weer dicht. (Wat niet lukte, want wij hebben geen kasten met gooideuren, maar dit geheel terzijde.) Maar... ik had beloftes gemaakt, raapte dus mijn moed samen en zette me aan het werk. Eerst voor haar, dan voor haar, dan voor mezelf en dan voor de Dochter.


Dochter koos stofje voor een rokje. En hoewel ik heel wat patronen heb liggen, voel me meer op mijn gemak als ik gewoon wat kan aanmodderen. Patronen uit de Knippie of de Burda schrikken me precies af, ook al zouden ze mijn leven misschien wel eenvoudiger kunnen maken.
Maar nu, nu maak ik na wat ik in mijn hoofd heb. Zoals dit, een rechter modelleke met plooitjes en knoopjes vooraan. In een zalig mooi bloemenstofje dat ik eigenlijk voor mezelf had weggelegd. Het werd het eerste winterrokje en is dus gevoerd.



't Was vlugger klaar dan verwacht en ik slaakte een zucht van opluchting. Ik kon het wél nog.

15 opmerkingen:

  1. Leuk! Ze is er precies blij mee :) Die knoopjes maken het helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Take that, gemene projecten die lelijke dingen scanderen! ;-)

    Wel mooi. Ik herken het van het niet volgen van patronen, ik ben daar ook een beetje bang van en uiteindelijk denk ik dan dat het gemakkelijker is gewoon te doen wat ik in mijn hoofd heb. Maar als ik nu eens geduldig een patroon zou volgen, zou het mij vast ook gemakkelijker af gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, je kan het nog heel goed, precies!
    Ik vind het supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een moeder...zomaar twee keer op rij uw stofkes afgeven aan uw dochter!

    Supergeslaagd...de naai-trein is weer vertrokken.
    Gelijkaardig modelleke als Stien haar verjaardagsrokje. Ik heb daar wel 3 dagen moeten op peinzen he...en gij schudt dat efkes uit uw mouw. Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze kan het wel!Natuurlijk.Super met die knoopjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig stofke en modelleke !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je naaimachine meenemen op reis?!! Dat meen je niet!! Respect. (En ook heel mooi trouwens.)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tuurlijk dat je het kan! Heel erg mooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zou naaien niet als fietsen zijn, iets dat je nooit of te nimmer meer verleert?


    Naaimachine op vakantie, ha, dan ben ik niet de enige die dat in overweging durfde te nemen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Natuurlijk kan je het nog, amai niet! Zo'n mooi rokje! En zo maar, zonder patroon, jongens toch *respect* !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Knap en meteen met bijpassende gilet! Chique, hir is de vakantie ook zeer nefast voor het naaien én ja ik overwoog ook efkes in mijn dromen om de naaimachine mee te nemen, daar heb je tijd zat...maar helaas in de tent ging dat niet aja.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar zeg! Jij doet dat zomaar eens gewoon, die rij knopen! Zo wijs!

    BeantwoordenVerwijderen