Mannen met baarden

dinsdag 21 september 2010


Geef mij een vent met een kuif, bakkebaarden, een gitaar en een doorrookte stem en ik ben verkocht. Althans, zo lijkt het wel. Toen ik mij hier de bedenking maakte dat ik viel voor mannen met bakkebaarden, bleek dat nog meer waar dan ik oorspronkelijk had gedacht. Er is nog zo een. Een met een goddelijke stem. Een die bovendien ook aan alle bovenstaande verwachtingen voldoet. Een, dus, waar ik als bakvis meteen voor zou bezwijken stond ik met hem oog in oog.
We stonden ooit oog in oog, al was ik geen bakvis meer. Bezwijken deed ik echter wel. In het muziekplekje in mijn hart. Onverwachts, zo gaat dat doorgaans, want tijdens zijn laatste doortocht in België vergezelde ik oorspronkelijk gewoon het Lief. En wat ik zag en hoorde bleek met geen woorden te beschrijven. Effenaf magisch was het. Die sfeer, die stem, die melodieën, die man...

Die man - en geef toe dat u ondertussen wel nieuwsgierig bent - is Richard Hawley. Uw bakkebaardman van dienst. Misschien kent u hem als gitarist bij Pulp, maar solo maakt hij veel melancholischer nummers. Crooner eerste klas, eigenlijk. Als u niet vies bent van een goed strijkorkestje, een beetje slide gitaar, levensliedjes, royaal overgoten met een grote zweem weemoed, rep u dan naar YouTube. Weemoedig, ja, maar altijd met een knipoog. Kijkt u hier maar eens. Maar ook nummers als The Ocean, For Your Lover, Give Some Time en Open Up Your Door zijn het beluisteren meer dan waard. "Kippevel," dat zei ik bij The National. Hier was ik 'betoverd'. En de hele zaal met mij. Die bleef na het laatste nummer simpelweg roerloos in zijn stoel zitten. Om het dan op een roepen te zetten. Ja, zo zijn ze wel, die concertgangers. Maar hey, het leverde nog een tiental minuten extra hartverwarmend gecroon op.

En u? Waar werd u door betoverd?

3 opmerkingen:

  1. Ik ga tegenwoordig helaas nog zelden naar optredens, maar er is één man die ik overal volg (tenminste als het binnen een straal van 400 km is) en dat is Ben Folds. Al 13 jaar fan en he never let me down.

    Maar deze kerel is ook best te pruimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, mooi zeg! Kende ik niet. Bedankt voor de tip.
    Jamie Cullum heeft me nog nooit ontgoocheld, maar Melodie Gardot heeft me betoverd vorig jaar op Gent Jazz. Onvoorwaardelijke fan geworden sindsdien!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Betoverd was ik bij Wilco in de AB, Laura Veirs (ook in de AB), Monsters Of Folk (Crossing Border) maar vooral Jon Spencer. Die kan mij echt krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen