Over de broek en het kind met de rare maten

vrijdag 17 september 2010


Ok. Er zijn twee opties. Either you love it, or you hate it. De broek die ik voor de jongste maakte heeft zowel voor- als tegenstanders. Om trouw te blijven aan mijn eigen credo was ik het mijn zonen verschuldigd: kleurrijke broeken! Ik trok samen met twee andere IJverige Wijven nog eens naar het zuiden van de West-Vlaanders en kocht wat stofjes die het Lief als clownesk of in het beste geval als psychedelisch omschrijft. Dat hij prompt een hoestbui kreeg toen hij het ding onder ogen kreeg, dat laten we niet aan ons hart komen. Vrolijk willen we zijn!

Mocht het u nog niet opgevallen zijn, ondergetekende zit in een groene periode. Misschien hebt u daar wel een goeie psychoanalytische uitleg voor. Momenteel vind ik groen zo mooi dat ik mijn kind zelfs in een upholstery stofke durf steken. En to be honest, eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de reacties aan de schoolpoort, genre "Allé, wat doet die haar kind nu aan!". U kent dat wel, misschien hebt u zich daar ook wel eens aan bezondigd.

Maar de creaatsie van de broek... dat had wat meer voeten in de aarde. Grenzen verleggen, zei ik hier. De broek zelf was geen probleem. Sidder ende beef voor de gulp met rits bleek zwaar overroepen. Het grote probleem bleek de Knippie. Het kledingstuk in kwestie mag er dan goed uitzien, het past evenwel niet op het kind zijn lijf. Eerst tekende ik een 86. Daarna een 80 met langere pijpen, maar het mocht niet baten. Hij kan er makkelijk nog drie pampers onder aan zonder dat het opvalt. En laten we nu net uit de pampers zijn. Iemand een idee om dit - toch wel aanzienlijk - probleem in de toekomst te omzeilen? Want dat jong krijgt ooit zijn eigen passende broek. Al moet ik ze desnoods zelf tekenen, gedomme.





*Edit: op algemene aanvraag: de veel te wijde bovenkant. Toen nog zonder knoop. Wel met een elastiek in de rug. Maar die moet ik zo hard aantrekken dat het echt belachelijk wordt.
Plus: ik heb ze weer uit elkaar gehaald, na een nacht piekeren over hoe ik dit zou kunnen oplossen.


30 opmerkingen:

  1. Och seg wel zund, want het is keimooi.

    Kunt ge niet gewoon de zijnaad innemen?

    Ik weet het niet hé, want ge laat niet echt veel zien, maar brede broeken zijn idd nogal voos.

    Kan je niet gewoon een goed passende broek overtekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Zal wel moeten, Mme. Ik zal eens bij u kijken voor wat patroontekentips.

    De benen zijn ok, maar het achterste is mega! Hebben die Hollandse kindertjes dan werkelijk zo'n poep?

    Zijnaad innemen is een optie, maar ik heb daar niet veel zin in. Ik begin wel opnieuw. Deze gaat naar een breder kind, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je broek is fantastisch en ik hou van het stofje.
    Mijne Mini heeft een brede poep! ;-)

    Jammer dat het felle groen niet zo pakt op het scherm.
    (Of ligt dat enkel aan mijn scherm?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelfde probleem met die sailor pants. Haar billekes zaten verloren in die grote ballon rond haar middel. Ik heb een nóg kleinere maat genomen met verlengde broekspijpen. Ik had het vergeleken met passende broeken en dat kwam ongeveer uit.
    Ik vind het een toffe broek. Maar spijtig dat dat knoopje niet te zien is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het stofke is in elk geval de max, jammer van die poep, ik hoop echt dat ge daar nog een mouw, eeuh een pijp aan kunt passen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is dat die broek uit de laatste knippie?Zonde dat ze niet past,want ik ben fan!Mooie knoop!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat stofje is echt prachtig. En dat biesje vind ik de max. Jammer van het patroon :(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 't Is echt wel een schoon broekske. Die stof, de knoop, het bieske... helemaal af! Zonde als hij deze niet kan aandoen.
    Is het de taille die de breed is? In dat geval kan je knoopsgatelastiek in de tailleband steken. Of is het de poep die te los hangt? Tja, daar weet ik ook niet direct een oplossing voor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I definitely love it! Zo'n schoon broek! Hopelijk heb je nog genoeg stof voor een passend exemplaar. Moest ik er iemand mee aan de schoolpoort zien, 'k zou denken: "k Moet eens vragen waar die broek vandaan komt."

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Maar zeg, je bent echt wel op dreef hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lies, ik kon het niet laten en heb gisterenavond vlug eens een 92 in elkaar gestopt voor Clarisse. Van hetzelfde patroon, want ik had het boekje blijkbaar gekregen. De lengte mag langer, zo blijkt. De maten kloppen redelijk, al is het wat aan de wijde kant bovenaan. Maar wel schoon hoor.
    Mme, de zijnaden inpakken viel niet schoon uit, ik heb het geprobeerd. Ik dacht eerder, moest je nu het pand vernauwen door er in het midden een stuk uit te nemen, zou dat niet lukken.
    En Lies, toont dat eens helemaal, het is zo schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh nog iets , Mme, misschien moet jij bij de Knippie gaan werken, dan zouden we het tenminste snappen. (Dat is dus mouwewrijverij. Omdat graag een broche wil, en geen comment kan plaatsen bij u)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hewel Oontje, het is je weer gelukt. Wat een wow-stofke (zou ook super zijn voor een mooi kleedje à la overgooierke) en die biezekes!! Over madammen aan de schoolpoort zou ik me niet al teveel zorgen maken, maar ja, je moet dan wel zorgen dat het broekje aan uw ventje zijn poepke blijft hangen... ik heb ook schrik gekregen van de knippie en hun grote "poepen"! Succes, ik kan je jammergenoeg geen tips geven... hier geen ervaring met broekskes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Miss Stik: ja, bij u heb ik een schrik gepakt voor die sailor pants. Ik denk dat ik maar eerst eens iemand zoek bij wie ik ze kan passen, voor ik ze zelf maak.

    @ Harvest: Er schiet inderdaad nog een stuk stof over voor een overgooier. Dat was ingecalculeerd :-)

    @ Nele: het is broek 4b uit de Knippie 4/2010, dus niet die schone (nummer 9). Voor die laatste heb ik ook stof liggen (wol), maar 't is voor mijn fijn meisje en ik aarzel, want aan 1 débacle heb ik wel genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I Love it!

    Ik had die 4b ook al omcirkeld in de Knippie. Mag ik anders eerst eens de uwe passen vooraleer ik er aan begin? Onze kinders schelen niet veel van leeftijd dacht ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat is dus de reden dat ik gestopt ben met naaien enkele jaren geleden! Al die patronen waren te groot voor mijn magere kinderen. Patroontekenen, dat moet ik nu eerst leren. En ik vind de stof ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier ook veel te grote Knippiebroeken voor smalle poepkes. Ik maak nu maatje 62( met verlengde broekspijpen) voor onze magere hannes van 3.5 en dat past perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Supermooie broek trouwens! (anoniem van vorige reactie). Mimi

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vond ze al tof, maar nu ik ze aan t kind zie nog veel toffer!
    Allé, behalve dan dat ze te groot is :).

    En het is precies of hij ligt in een reusachtige theekop, op die 2e foto. Zo cool zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Naar 't schijnt gaan kindjes terug in hun broek doen als er grote veranderingen in 't leven op til zijn. Maak even een drieling of zo, en begin dan met herbruikbare luiers, die zijn goed dik. Want 't is zonde om ze aan het oog van afkeurende moeders aan de schoolpoort te onttrekken: die broek is de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super broek... bijpassend rokje voor mama bijmaken?
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik zei het al: totaal te coole stof! Is dat met 't patroontje van 't wulnde broekske?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh, Lies, petje af voor jouw talent! Jij maakt hier zomaar een geweldige broek! Ik zou me ook omdraaien aan de schoolpoort en meteen vriendjes met jou willen worden :-)
    Maak er gauw eentje naar een model dat past. Zo jammer dat deze nog te groot is!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben terecht jaloers op dit prachtexeplaar !!
    Jammer dat ze niet past. Ik heb dat meestal met ottobre voor .

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooie broek , écht iets voor de kleinste. Groen staat hem prachtig! 'k hoop echt dat het je lukt om ze "draagbaar" voor hem te maken. ;-)

    Oh! Zo'n stoel à la vt4 , luv it! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. He, vervelend. Ik heb toch ook altijd het grote verlangen dat alles klopt nadat je zoveel moeite hebt gedaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Nog enkele jaren wachten tot hij erin groeit? Voor mijn zoon zijn broekjes teken ik zelf altijd patroontjes uit bestaande broekjes, ik heb de patroontjes uit de boekskes opgegeven na mijn eerste exemplaar dat ook kilometers te groot was...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtige broek. Eerlijk is eerlijk ik fronste ook eventjes de wenkbrauwen toen je zei dat je er een broek uit ging maken. Maar nu ik ze zie ben ik dubbel en dik fan!! Spijtig dat het modelleke beetje raar uitvalt. Beetje innemen aan de poep?

    BeantwoordenVerwijderen