De ontdekking van Plotseling

zondag 24 oktober 2010


"Kijk, mama, die is plotseling van de trap gevallen!" Ik val net niet van mijn stoel. Deze woorden komen uit de mond van mijn 2-jarige. Dat hij er een uitgebreide vocabulaire op nahoudt, dat weten we ondertussen wel, maar 'plotseling'? Ik kan me niet inbeelden dat ik dat woord überhaupt gebruik. Plots, ja, maar plotseling?

Hij proeft het woord. Plotseling. Plotseling. Plotseling. Alsof hij er zelf van schrikt dat dit nieuwe woord aan zijn lippen ontsnapte. En vervolgens maakte hij er een liedje van en ging door met het gesprek.

- "Heb je je pijn gedaan? Is je been gebroken?"
- "Nee, ik ben een mama en mama's zijn sterk." (De relevantie ontsnapt mij, maar voor de rest: goed gezien, zoon!)
- "Kom, we gaan in bad!"
- "Ja, uw poep wassen!"
- "En uw borstjes!"

Euh... is dat niet een jaar of 5 te vroeg, die fase?

plotseling

13 opmerkingen:

  1. Mijn (toen) 2,5 jarige neefje zei zo ook eens: "Wat staan die daar te lanterfanten?" Waar halen ze het toch vandaan, hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! Kan je tweejarige al zooo schoon met Playmobil spelen?

    Mijn plan was hier in december ook Playmobil te 'lanceren' maar had juist schrik van de 2jarige die zelfs al met Duplo haar zus op stang jaagt met haar destructief gedrag...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ola, mijn 3 jarige zoon zegt het hoogstnodige. Moeke Polleke koek. pfff. die moet nog een lange weg afleggen voor die zulk een zinnen kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hihi, geweldig!
    Dat is zo leuk aan die kleintjes.

    Ik verbaasde me van de week nog over het woord 'capuchon'. Hoe weet hij nou dat dat ding een capuchon heet?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die gaat je nog onder tafel praten en af en toe rode wangen bezorgen :).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. U zoon blijft ons verbazen. Het is zo knap hoe hij tegen de andere mama's en papa's 's morgens een babbeltje staat te doen. Sommigen kunnen het niet geloven dat al die praat uit een ventje van 2 jaar komt.

    En het is door u zoon dat er hier huisjes en popjes staan , 't is hij die de anderen leert hoe je ermee om moet gaat. 't Is een fantastisch ventje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend, heerlijk én herkenbaar. We hebben er hier ook zo één rondlopen die er, 11 jaar geleden op 2-jarige zo'n straffe woordenschat op nahield. Geniet ervan, het komt "plotseling" maar gaat nooit meer weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, heel herkenbaar. Ik heb hier ook zo'n 2,5 jarige rondlopen en dat gaat nog niet eens naar school , tss.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo gek, die van ons had het een tijd geleden ook met van die woordjes. Ze was wel iets ouder (2,5) en kwam af met 'misschien'. Enkele dagen later volgden 'zeker' en 'eigenlijk' Paar weken later was ze in de ban van 'ondertussen' en 'waarschijnljk'.
    Verbazingswekkend he, hoe ze die woordjes oppikken.
    Dit weekend zei ze: "mama, wat is dat, 'kom maar te voorschijn'?" Na de uitleg volgde: "en wat is 'sympathiek'?" Hoe kunnen ze ineens dingen die ze dagen voordien gehoord hebben en niet begrepen hebben terug bovenhalen uit hun geheugen?
    Fascinerend, die kinders.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 't zijn sponskes, die lieve kindertjes, hier sta ik iedere x weer versteld van hun gemix tussen 't Nederlands en het Engels wat soms ook heel gekke "letterlijke vertalingen" met zich meebrengt.

    BeantwoordenVerwijderen