Het gesprek

vrijdag 15 oktober 2010


U herinnert zich wellicht nog levendig het verhaal over het kind dat niet wilde slapen. Dat kind, nog steeds het mijne, houdt nog altijd van nachtelijke feestjes. Die duren dan een borstvoeding lang, plus een knuffel en een kus. Niet helemaal onoverkomenlijk, want er komt geen geroep of geween meer aan te pas. Edoch. Met een nieuwe job en een Lief dat drie jaar lang werken en studeren combineert kunnen we die intermezzo's wel missen. Het gejongleer met school en werk en huishouden en studie en social life is al moeilijk genoeg, zonder daarbij ook nog rekening te moeten houden met een partner met een rothumeur.
Een serieus gesprek drong zich dus op. Een gesprek van moeder tot zoon.

Na zijn melk, gisterenavond, nam ik de kleine mee naar zijn kamer, zette hem schrijlings op mijn schoot en keek hem indringend aan. "Zoon," zei ik, "ik moet u iets zeggen". Hij lachte wat verlegen, alsof hij wist wat er zat aan te komen. "Uw vader en moeder hebben zo goed als al hun poer verschoten, kleine. Denkt ge niet dat het na bijna 2,5 jaar wel eens tijd is dat ge doorslaapt?" Het kind lachte schaapachtig/vertederend en beloofde plechtig deze nacht niet te zullen roepen. Hij hield woord. Of toch bijna. Toen "Mama, ik ben wakker! van achter de muur weerklonk, was het namelijk al half zes. Ontiegelijk vroeg, dat wel. Maar half zes, dat betekent zeven uur ononderbroken nachtrust. Ze-ven he-le u-ren.

Ik herhaal mijn ritueel vanavond nog maar eens. Om zeker te zijn dat hij het door heeft. En dan wat slaap in te halen.

21 opmerkingen:

  1. O wat fijn! Gewoon zeggen inderdaad, ze begrijpen het echt wel! Hopelijk slaapt hij elke dag wat langer door.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. die gesprekken helpen hier ook, maar voor maar een nacht of twee... ik duim dat dat bij jullie langer is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vroeg me al af waarom je zoonlief daarnet zei " ik ga niet roepen hé cica ".......ik had geen flauw idee waarover hij het had......nu wel. ;)

    Ik kan het me zo inbeelden een mama die wil doordringen , het kind dat mama aankijkt met puppy ogen. Hij kan dat zoooooo goed !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moh, ik dacht dat jouw kleinste kleuter al van de borst af was.

    Hier kus ik mijn pollekes dat het kleinste spook nu schoon doorslaapt. Grote zus maakt me wel meestal wakker omdat ze in't grote bed kruipt, maar die slaapt gelukkig onmiddellijk verder.

    Slaaptekort kruipt zooo in de kleren! Knoopt het hem vanavond nog maar es in zijn oren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh super, zou dat ook al werken bij 1,5 haha.
    Ik liet gister de papa dochterlief naar bed brengen omdat ik het niet eens voor elkaar kreeg om haar luier aan te doen, pfff (en mijn geduld was op).
    Komt hij na 10 min. naar beneden.....kind in pyjama en in slaap in bed...kwam geen borstje meer aan te pas......(heeft ze 's nachts wel weer ingehaald trouwens).
    Maar ik vind dat dan wel weer een voordeel van borstvoeding dat dochterlief uitslaapt tot 8 uur en niet om 6 uur al wakker is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Arme schat, hou vol die gesprekjes! Na een week of twee is hij het misschien afgeleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och god toch, die kleine prins moet slapen verdorie. Kijk hem maar véél doordringend aan, met serieuze gesprekken en al, you never know. Ik duim met al mijn vingers.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Allé, ik probeer dat ook af en toe...zo'n one-to-one gesprek. Maar bij Roos pakt dat precies niet. Ze zegt 'ja' maar doet het tegenovergestelde.
    Ik duim mee voor een herhaling vannacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig, hopelijk vannacht hetzelfde ritueel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, help, slaapt die echt al 2,5 jaar niet door?!
    Ik duim heel hard dat de volgende nachten ook zonder onderbrekingen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. bij deze wens ik je een goedenacht en hopelijk dus ook eentje dat nog langer dan 7u mag duren...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Herkenbaar, ik had er alleen twee die dat presteerden (tweeling). Maar niet zo lang, rond 2 jaar stopte het wel. Na 2,5 jaar ben ik uiteindelijk helemaal gestopt ... omgekocht met chocolademelk ;-)
    Het shirtje is klaar, zie mijn blog. Bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik zie dat ook helemaal zitten, herschikken. Het is ook een kans inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb weer al eens genoten van uw schrijftalent nichtje!!
    Ik zal vanavond ook een schietgebedje voor je doen OK?!
    Groetjes,
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben onder de indruk van je overredingstalent. Mocht je tips hebben voor onze 4,5 jaar oude kleuter. Hij maakt momenteel een bange periode door en komt te pas en te onpas uit zijn bed komt. Waarschijnlijk heel herkenbaar voor velen: ik moet plassen, ik heb dorst,... Maar dan komt hij ook midden in de nacht tussen ons in liggen. Zucht.
    Misschien probeer ik wel eens jouw tactiek. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Doen, Lili, het helpt! Nu toch al een paar nachten tot 05.30u kunnen slapen.
    En hier ook een bange dochter, die sinds ze van kamer veranderd is weer af en toe in haar bed plast. Zie je, ze uiten die angsten allemaal op een andere manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wegens vanavond druk, druk, druk: morgenavond een tète à tête met zoonlief. Want vannacht lagen er opnieuw twee mannen in bed. En dat ligt niet stil hé :-°

    BeantwoordenVerwijderen
  17. goed dat dat gelukt is, want hey! 2,5 jaar lang onderbroken nachten... ik ken het wenkbrauwgefrons als je een jaar lang nachtvoedingen geeft... Sindsdien slaapt hij door, maar met borstvoeding is hij nog niet gestopt. Dat zou wel mogen nu: 22 maanden, niet meer elke dag en eerder 's morgens dan 's avonds, maar ik denk dat het pas echt zal stoppen als hij het zelf niet meer wil. Het is nr 1, dus ik heb er geen ervaring mee...
    Ik duim dat 5.30 snel opschuift naar 7 of zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik hoop dat je wat slaap kan bijbenen, want ik zou het niet kunnen denk ik! Hopelijk helpt het komende winteruur ook een handje!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Poer verschieten, wat betekent dat precies? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Al uw poer verschieten is al uw krachten opgebruiken, aan 't einde van je kunnen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen