Brownies

woensdag 3 november 2010


Wie met dit herfstige weer - al dan niet na een stevige wandeling - nood heeft aan een stevige dosis comfort food, zie hier de redding. Het recept komt uit een boek over gezonde voeding, al vraag ik mij gelijk met u af wat er zo gezond is aan brownies. Deze zijn wel een tikje speciaal, gezien er geen bloem aan te pas komt. En ze zijn lekker, daar valt niet aan te twijfelen.

brownies

U hebt nodig:

150 gram pure chocolade
100 gram boter
1 theelepel instantespressokoffie
100 gram gehakte pijnboompitten
1 theelepel vanille-essence
4 eieren
100 gram rietsuiker

En zo maakt u het:

Verwarm de oven voor op 180° en vet een bakvorm in.
Smelt de chocolade en de boter in een kom en roer tot het mengsel glad is. Roer de koffie, pijnboompitten en vanille-essence er door.
Splits die eieren en klop de dooiers licht door het mengsel. Klop de eiwitten stijf.
Roer er voorzichtig de suiker doorheen.
Spatel het eiwit door het mengsel.
Schep in de bakvorm en bak in 20 à 25 minuten gaar.

Zoals u ziet, hier geen pijnboompitten in huis en ook geen vanille essence. Mét pijnboompitten is ook lekker, dat probeerden we vroeger al uit, maar u moet er wel van houden.
De brownie is ook nogal dun uitgevallen, maar dat ligt dan weer aan het formaat van mijn vorm, die eigenlijk te groot is voor de hoeveelheid.
Maar laat u dus zeker niet afschrikken.

Smakelijk!

14 opmerkingen:

  1. Alles waar je vrolijk van word is volgens mij gezond :-). Ik heb een recept met walnoten maar het is altijd leuk om eens een andere variatie uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dat op mijn nuchtere maag zeg.
    Moet ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe grappig... ik ging op 't einde van de week ook een receptje voor brownies posten (bij mij zijn 't eerst spruiten geworden)... lekker hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmmh het water komt me al in de mond

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar was ik nu net naar op zoek, ik probeer dit deze namiddag met de kindjes. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah, en gezond: de pijnboompitten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. is er nog over? Anders kom ik morgen wel eens mijn boterhammetjes op eten bij je ;-D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, Belle, kom maar af! Maar de brownie is niet zo groot, dus dat was hier snel op.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lang leve de herfstdagen, nu kunnen we weer brownies bakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oehhhh, lekkur.... Dit moet mij zelfs nog lukken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit recept dit weekend eens uitgeprobeerd en het is heel simpel en heeeeeeel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen