De list met het hemd

maandag 20 december 2010


Hoe krijgt ge uw kinders na schooltijd zonder protesteren mee naar huis als ze eigenlijk liever nog wat bij hun vrienden in de studie blijven? U spreekt de woorden: "Zoon, ik heb een hemd gemaakt voor u." It does the trick, ik kan het u garanderen.

Eigenlijk was het (half) gelogen. Ik had het hemd zeker twee maanden geleden al in elkaar gestoken, maar had er met geen woord over gerept. Zoals zo vaak twijfel ik vaak over stoffenkeuzes en ik hààt de afwerking. En dan blijft het liggen. Het gat dat in de stof zat, droeg daar ook aan bij, dat geef ik toe. Vraag me niet hoe het komt, dat gat, het kwam zo van de rol. Dat zal me leren om patroondelen te knippen in het halfdonker.

hemdbeer4

Het patroon komt uit een Burda van het gezegende jaar 1977. Niet helemaal je dat, maar het was het enige maat 134 patroon dat ik had liggen. Het stofje had ik ooit voor mezelf gekocht, maar toen ik mama P. in de weer zag met haar kleurenkaart, realiseerde ik me dat dit stofje helemaal niet bij mijn 'type' hoorde. Exit mijn stapel, dus.

hemdbeer3

Het was een proefhemd, want een patroon uit 1977, dat wilde ik toch eerst eens testen, maar omdat je sommige vaardigheden niet genoeg kan oefenen werkte ik het helemaal af. Omzomen, sluitbiezen, zakje, knoopsgaten maken, knopen aannaaien, voor mij het vervelende werk. Het gat moet ik nog camoufleren. Als u een idee hebt, houdt u dan absoluut niet in.

hemdbeer

Schoonheidsfouten galore, dus. Maar gezien het ook niet echt zoons kleurencombinatie is weet ik niet of dit hemd vaak de kast uit zal komen. Toch niet als hij kan kiezen tussen dit en het hemd dat ik dit weekend maakte. Ah ja, geen een zonder twee. Ik ontdekte de voordelen van bandwerk, maar dat had u wel door. En het tweede hemd is oneindig veel mooier, ik verzeker het u. Maar dat is voor de volgende keer.

*Edit: het gat, of eigenlijk de gaten. Een lang en een kleintje. Inderdaad op de rug, dus nog te camoufleren, hoop ik.

Het gat op de rug.

24 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook super! En mijn man heeft vorig jaar een hemdje van esprit gekocht met bijna hetzelfde motiefke en kleur, dus het is wel 'in'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja seg...wat zal dat geven, dat volgende hemd, als dit al zo schoon is?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en die is al zo mooi!! super afgewerkt! ik ga me toch ook eens moeten wagen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem erg mooi hoor! En dat gat is al goed gecamoufleerd, ik zie hem niet.. Ik kan alleen de standaard applicatie bedenken. Maar dat hangt af van de plaats natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk stofje, zeker in combinatie met die groene knopen en dat biezeke, maar vooral een zeer leuk model! Is het rugpand in 1 deel? (Dat zou veel werk besparen ;-)) Misschien een patroon 'swap'?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Whow. Zo mooi.
    Eerlijk gezegd: ik zie dat gat ook niet!
    Ik heb eens een 'gat' gecamoufleerd met een figuurtje in flockfolie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt wel een super mooi hemdje. Ben er jaloers op. Aan zulk project heb ik me nog niet durven wagen op m'n alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Allé jong, dat is al keischoon. Dat volgend hemd gaat werkelijk ongelooflijk zijn :).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie geen gat, ik zie ook geen schoonheidsfouten, ik zie een schone hemde!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vermoed dat dat gat op de rug zit, want ik vind het ook niet. Ik hou van wat feller, maar door de groene knoopjes vind ik dit toch een fris hemdje hoor. En heel netjes gemaakt. Een fel broekje eronder hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk stofje! En die groene knoopjes zijn er toch super bij! Heeft zoonlief het al gepast, wie weet staat het hem toch beeldig....?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje, niet goed afgewerkt? Ofwel kan jij zo goed fotograferen dat wij alleen zien wat we mogen zien, ofwel leg je de lat metershoog.
    Ik vind dit alleszins heel mooi. Eerder iets voor de lente met dat groen, maar dat is maar mijn idee.
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waar zit dat gat?
    als ik ooit zo schoon zal kunnen naaien voor mijn nog te maken kinnekes zal ik mijn beide handjes mogen kussen hoor. Zo schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ofwel kan jij heel goed foto's trekken ofwel is dat hem toch mooier dan jij beweert :-) Alleszins: ik vind het ontzettend schoon. Heb hier een bloesje in gelijk motief, maar dan met oranje ipv groen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat gaaf!!! Als ik een jongen had gehad zou ik hem zo willen kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik vind dit al WAUW... al denk ik dat mijn zoon daar ni echt hetzelfde over denkt...
    Ben benieuwd naar het volgende...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Lili: het rugpand is in twee delen, maar als je wat rekent en telt, zou je het ook wel in 1 deel kunnen tekenen.
    Patroonswappen, daar ben ik altijd voor te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zeg, ik wil ook wel eens weten waar de fouten zitten? Proper afgewerkt en een lief dessin, gewoon echt schoon dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind dit ook super! Geen gaten of onvolmaaktheden te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind het ook een neig hemdje. En voorzichtig stoppen en je ziet dat gaatje niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ah, jij bent er ook zo een die het afwerken het minst leuk vindt en af en toe helemaal aan stofjes twijfelt terwijl je ze al hebt verknipt...
    Ik zie je knappe zoon al helemaal schitteren met dat hemdje, maar dan inderdaad misschien meer in de lente...(oooh wat verlangen we daar toch naar, niet??)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een professioneel hemmeke, schoon zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Amaai seg, zo schoon. En wat een afwerking!

    BeantwoordenVerwijderen