De muts

dinsdag 7 december 2010


Zo halverwege september begon ik een muts te haken voor de jongste. Ik had net z'n winterjas gekocht en had dat graag geaccordeerd met een leuke muts. Toen ik een soortement kakikleurige wol zag die perfect bij de jas paste haalde ik het nodige in huis. YouTube hielp me op weg en dat was nodig, want de afgelopen 20 jaar had ik geen haakpen meer van dichtbij gezien. YouTuben en haken tegelijk, thank god I'm a woman!

Het ging vlot, heel vlot. Tot ik bedacht dat het ding precies wel wat groot uitviel. Veel te groot voor het hoofd van mijn liliputter. Dus trok ik alles weer uit en begon opnieuw. Ik haakte mijn bol op, kocht een nieuwe, bedacht dat het toch wel een dure muts zou worden, bedacht dat het precies toch weer wat groot ging worden, stopte de hele handel in een schoon zakske en borg alles mooi op in de kast.

Tot nu. De muts was zo goed als af. Mijn oren vroren er vorige week ook zo goed als af. En wat is er beter dan een prijzige halfafgewerkte muts? Jawel, een prijzige afgewerkte muts!
En probeert u alstublieft niet gek te kijken als u me spot met een pineapple stitch hat op? En ja, u mag goeiedag zeggen.

muts

32 opmerkingen:

  1. Geweldige muts! Ik zou nooit gedacht hebben dat dat gehaakt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een heel schoon mutske! Heb je een bloem om er op te zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wohow, die is de max!
    Ik moet mij ook nog een muts zoeken...idd koud aan de oren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha! Ik zal goed opletten als ik in de stad rondloop!
    Zo'n mooie muts zal wel opvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel mooi en leuk dat je de steek vermeld, die ga ik opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schoon dinges! De gave van het haken is mij niet gegund... ben bezig met een sjaal en iedere paar rijen wordt ze breder of smaller, 't ja, 'k zal maar nog wat oefenen voor ik aan een muts durf te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh! Kan ik nog reageren op uw vorige post??
    Héééééél mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is dus dé muts die ik wil maken, maar ik geraak er absoluut niet aan uit hoe ik dat moet doen. Ik hou het dus voorlopig bij de "gewone" gehaakte mutsen zonder ananas-motief...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Allé, No-Re-Mi, gewoon naar dat filmpje kijken en meedoen. Het is echt heel gemakkelijk.

    @ Chevalier de la Peluche: ja, bij jou had ik de mosterd gehaald :)

    @ Emma en Mona: nee, een bloem heb ik niet. Dat was het eerste dat het Lief ook opmerkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dacht al 'die moesj ken ik van ergens' :)
    Ze is mooi gelukt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Oontje: filmpje heb ik nog niet geprobeerd, ik had een tutorial gevonden en dat was gewoon puur Chinees. Ik probeer het filmpje wel eens. Maar eerst mijn muts met flappen voor de dochter afwerken. Zij vraagt, ik haak...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja het is echt wel tof hé, dat you-tubehaken! Ik vind het een schoon ananaske geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, dat filmpje ga ik ook eens bekijken. Ik haak mutsen altijd volgens hetzelfde (saaie) principe: stokjes haken en eindeloos herhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tegenwoordig doe ik niet anders dan op straat, in het station, op de trein naar andermans muts kijken. Eens ge daar begint op te letten, geraakt ge daar niet vanaf... Als je zegt in welke kleur, wil ik wel een bloempje haken hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waah! Die is super joh! YouTube-haken, ik denk dat ik dat ook eens ga proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. SUPERMOOI! ik wil ook zo een gehaakte muts, ik MOET dat filmpje eens bekijken se!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die stond ook op mijn verlanglijst! Gratis dan: hele zak breiwol van de schoolmama gekregen. :-)
    Mooi! Niet moeilijk, of wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nee, Riet, niet moeilijk. Ab-so-luut niet.

    @ boomie: dat is echt lief van je. Als je zin hebt, graag, maar voel je niet verplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind hem eerlijk gezegd schoon zonder bloem.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Amaai, das een toffe muts. Elke dag naar't werk met de fiets en mijn oren vriezen er ook van (mijn muts is te klein of mijn hoofd te groot - ik houd het op het laatste ;-)). Het kriebelt om er zelf eentje te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie muts. En dan zwaai ik via hier eens gedag. Op de Vitrine toen mijn zoon krokodillenstof aan het kiezen was, kwam het er niet van.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Oontje: ik zie nu pas je reactie, als je mij laat weten in welke kleur(en) en hoe groot de diameter moet zijn, wil ik dat gerust doen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die Teresa kan het goed expliqueren. Ik zou mij er ook wel eens durven aan wagen, aan dat mutske. Maar eerst het basishaken wat meer onder de knie krijgen. Fijne motoriek, 't is mij niet gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heb je ergens een patroon van die muts liggen ?
    Ik heb nog een bolletje wol op overschot en oma heeft een muts nodig ...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @ wijplukkendedag: een patroon niet. Ik heb het echt voor de computer gedaan, stap voor stap het filmpje gevolgd. Als je met dikke wol haakt (5 of 6) dan is het op een uur of twee af. Ik haakte er gisteren eentje met dikte 4 en dat duurde toch wel een beetje langer.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen