De stoffenkast

maandag 3 januari 2011


"Hoe gaat het eigenlijk met je stofjes?" vroeg zij afgelopen week, terwijl ze me het zachtste velleke ooit in de hand drukte. "Hoe het ermee gaat?" vroeg ik. "Welja, passen ze nog allemaal in je kast?". Euh... Ja! Al wordt het toch een beetje krap.

Deze week werd er amper iets geproduceerd. Met minstens drie kinderen in huis kon ik me daar moeilijk op concentreren. Dus profiteerde ik ervan om, terwijl de kinderen met vriendjes plezier aan het maken waren, de kasten uit te kuisen. Te beginnen met de speelgoedkast. Excuseer, de uitpuilende speelgoedkast. En dan verder met onze kasten en lades. Dat gaf wel een goed gevoel, dat opruimen. Tot slot was de stoffenkast aan de beurt. Daar werd niet veel geëlimineerd, maar wel gesorteerd. Al is het systeem nog niet zo perfect als dat van haar. Kijkt u zelf.

Designerstoffen

Veel stofjes hebben al een bestemming. Sommige stofjes eis ik op. Helemaal voor mezelf. Zélfs als de dochter een pruillip opzet om toch met het stofje aan de haal te gaan, ondertussen "het is toch zo mooi, mama" kwelend. Kent u dat ook?

Zachte stoffen + gewone katoentjes

Winterstoffen + allerlei

En nu eens bedenken wat ik eerst ga maken...

32 opmerkingen:

  1. Daar zou ik er ook wel enkele van willen hebben. En jij weet zeker nog wat maken het komende jaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh en bij deze wens ik ook nog eens mijn liefde voor de playmobil-foto links uiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat eerst maken? Een nieuwe kast voor al dat moois? :-)
    En zo proper gestreken! Is dat voor de foto of door samengenepen te zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waw! Gij sjansaar! Die weelde wil ik ook wel nog es live komen bewonderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We wensen jullie gezinnetje een héél mooi, gezond, voorspoedig en naais 2011!!
    Dikke kus aan allen!
    Jan, Greet en Anthony

    BeantwoordenVerwijderen
  6. daar zitten echt wel schoon dingskes tussen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooooh mooi hoor :)
    Heb ook een aardige berg stofjes inmiddels, nu alleen nog eens leren naaien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wauw, behalve wat Ikea-overschotten heb ik eigenlijk niks in "voorraad" liggen, als ik iets wil maken moet ik dus eerst altijd op zoek naar stof. Maar ik vrees als ik zo'n uistalraam had als jij, er heel veel zou blijven liggen. Heel mooi om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WAAUW! Jouw collectie wil ik hebben!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb eigenlijk nog een vraag: als jij stof koopt, zonder direct een doel ervoor te hebben… hoeveel koop je er dan van? 1 meter?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ kamielandodille: meestal weet ik wel ongeveer wat ik ermee ga maken. Is het voor mezelf, dan 1,5 meter. Voor een cirkelrokje of plooirokje 1 meter. Voor een gewoon rimpelrokje een halve meter. Voor een hemd voor de jongste een meter, voor de oudste 1,25 als dat kan.
    De opdeling - mezelf - dochter - oudste of jongste zoon, die ligt altijd al vast en dan gaat het meestal als vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hihi, ik deed iets gelijkaardig deze week ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een mooie kleuren zo bij elkaar! en zo netjes gesorteerd, komt ge dat bij mij ook eens doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een zalige voorraad! Ik was van plan mijn kast aan te vullen tijdens ons bezoek, maar door sneeuw, veel te veel feesten, winkels met jaarlijks verlof en nu ziek vlieg ik morgen met een lege extra valies terug... :( - 'k zal nog wat moeten online shoppen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, dat moet ik nu ook eens doen... Maar zulke mooie stofjes jong, ben wel jaloers.
    Vraagje: wat doe jij met je restjes? Lapjes van bv. 30x30 cm; ik kan die zo moeilijk weggooien, en gooi die dan gewoon in een bak, maar dat is eigenlijk gewoonweg slordig. Betere ideeën?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jeeeeeeee. Ik zag eerst alleen de foto en dacht dat je gewoon een winkeltje was gestart...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh gelijkgestemde ziel, wat een pracht en praal!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @boomie: kleine lapjes mag je alitjd naar mij opsturen ;) daar kan ik wel weg mee hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @ Boomie: Ik heb eigenlijk niet zo vaak kleine lapjes. Als ze echt klein zijn, dan geef ik ze aan de juffen. Als ze 30 op 30 zijn, dan zou ik daar ritstasjes van maken.

    @ Tante Hilde: allé, ik zal u in gedachten houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik dacht dat ik de enige was die stofjes verzamelde. P. wordt soms zot als ik weeral met een hoop stoffen thuiskom van mijn strooptocht bij de kringloop, stoffenspektakel, rommelmarkt,...
    Zoals Mamasha het verwoordt: joehoe, een gelijkgestemde ziel. Volledig mee akkoord.
    Geef toe, 't is toch verslavend é, de stofjes zoektocht. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een voorraad! Stuk voor stuk super leuke stofjes. Mijn koop- en verzamelwoede komt in vlagen. Zo heb ik tijdens het Kerstverlof zo'n 6-tal nieuwe stoffen gekocht. Altijd spannend als ik 's avonds mijn brievenbus open :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. uw handigheid lijkt me het leven zo te vereenvoudigen. Nooit meer wanhoop bij het shoppen. je maakt het gewoon zelf. en veel beter. en veel mooier...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. zo'n geestige superverzameling!! Bijna te mooi om er aan te beginnen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wij verstaan mekaar stofsgewijs zo goed!
    Schone collectie hoor! En zo leuk om naar te kijken.
    Ik ben benieuwd wat het eerstvolgende is dat er nu zal gefabriceerd worden...al enig idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik ben nieuw in dit nieuwe blog-gebeuren, maar als ik dit hier allemaal lees, kan ik niet anders dan toch reageren :-)
    Wauw !!! Wat een collectie !
    Ik heb nog maar enkele maanden geleden de naaimachine terug boven gehaald en door op het internet op zoek te gaan naar ideeën ben ik hier terecht gekomen. En als ik allemaal zie wat jullie allemaal maken ... ik wil ook !!
    Kunnen jullie mij adresjes waar ik leuke stofjes kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @ Het Startende Saartje: in de linkerkolom vind je een lijstje met (online) winkels waar ik stoffen koop. Basisstoffen (effen, voering) haal ik in de lokale stoffenwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. wauw Oontje, wat een jaloersmakende stoffenkast heb je! Kan me voorstellen dat je allemaal mooie projectjes hierbij in je hoofd hebt... Ik heb pas net leren naaien op de machine, maar het jeukt nu al voor dit soort mooie stofjes! Heerlijke foto's, goede inspiratie, dankjewel.
    Fijne week, liefs van Maaike

    BeantwoordenVerwijderen