Een A-lijntje op commando

woensdag 5 januari 2011


"Je ging toch eens een rokje maken zoals van Vicky?" vroeg ze poeslief. "Ik moet toch mooi zijn voor vanavond?" ging ze verder. Het was oudejaar en ze wist precies wat ze aan wilde, die avond. Ze viste een Michael Miller stofje uit de kast en maakte me erop attent dat het met een tricot boord moest. "Dat weet je toch wel, hé mama?"
Zucht. Ze weet precies wat ze wil. Nu is ze nog maar vijf, maar dat belooft...

A-line skirt

Ik ging dus aan de slag. Tekende een A-lijn rokje en bevestigde de tricot boord, de goede raad van Vicky haarzelve in gedachten.
Het lukte! Alleen die strijkapplicatie, dat ging niet van een leien dakje. Wat een gepruts was me dat. Wat deed ik verkeerd?

A-line skirt

A-line skirt

En de rode schoenen, die mochten ook niet ontbreken. Ik zei het... ze weet wat ze wil.

Red shoes

42 opmerkingen:

  1. Woow en smaak heeft ze! De rode schoenen zou ik in t groot ook nog tof vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk!
    Ik heb ook nog zo'n applicatie liggen, maar durf hem niet te gebruiken, schrik dat het totaal zal mislopen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze weet wat ze wil en ze doet dat goed ook, heel mooi! Ik heb zo'n applicatie besteld voor op een rokje, voor mezelf :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is ze echt nog maar vijf? Ze lijkt al een echt dametje in vergelijking met mijn jongetje van 5.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi rokje werd het zeg! Toch tof, zo'n kinders die weten wat ze willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede smaak die dochter van je! Ik vind het rokje echt super tof :).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zo even tussen de soep en de patatten maak jij dat dus. want ze had het nodig 'voor vanavond'... toch handig, zo'n mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooi hoor! Ik heb nog nooit met zo'n tricotboord gewerkt. Het ziet er nochtans simpel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi! En, o wat zijn jongens daar toch gemakkelijk in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze weet inderdaad wat ze wil. 't Is daarbij wel fijn dat ze een goede smaak heeft ; )
    Wat een mooi plaatje! Heerlijk meisjesachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, wat mooi en zo vrolijk! De strijkapplicatie ziet er puik uit, die is toch goed gelukt zo? Ik vind ze ook lastig, vooral als ze groter zijn dan de oppervlakte van de strijkbout...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, zo schoon, en zo knap in beeld gebracht ook!!!!
    Deze ga ik ooit toch ook eens namaken als ik mag.
    Lukt dat goed met de tricot boord? Moet je hem uitrekken als je hem eraan stikt?
    En die strijkapplicatie,..., ik zou denken dat dat er gewoon op te strijken is, maar dat lijkt niet zo eenvoudig als ik het zeg precies,...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Awel dat vind ik nu echt héél schoon sè.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, schone fotoreeks! En wat was die goede raad als ik vragen mag? Heb onlangs een rokje gemaakt met boordstof als tailleband. Weet al dat je die moet uitrekken terwijl je hem vastnaait. Aangezien ik hem te groot had geknipt toch wel veel te breed uitgevallen, kan dus ook wat tips gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Toch soms zonde dat ik alleen maar zonen heb ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi en het is duidelijk dat ze de goede smaak van haar mama heeft meegekregen! Kon ik maar zo toveren met naald en draad...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtig rokje!!!
    Je dochter ziet er echt prachtig uit...en die laarsjes geweldig!! Mijn dochter heeft ze ook in het rood maar dan iets hoger (keesje)!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi resultaat! even tussendoor.. geweldig!
    waar koop je zo mooie kleurtjes tricot boord?
    toen ik er hier in de winkel achter vroeg zeiden ze dat ik dat 'zelf moest maken', met elastisch garen! dat zie ik nu nie meteen zitten zie.. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ze weet wat ze wil en ze heeft verdorie goede smaak! Geërfd waarschijnlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. OOOOh ik had vroeger bijna dezelfde rode schoentjes! Een must-have voor elk zelfbewust klein meisje. HEEEEl schoon rokske ook.

    k

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat antwoorden op jullie vragen:

    De tricot band komt van bij Pauli (dacht ik) in Leuven. Naar het schijnt kan je die daar in heel veel kleurtjes krijgen.
    Je moet die inderdaad uitrekken terwijl je hem aan het rokje stikt. Ik vermoed dat ik hem wat te veel heb uitgerokken, want het rokje 'golft' wel wat als ze het niet aanheeft. Als ze het wel aanheeft, dan trekt het wel mooi vlak.
    Uitgerokken moet de band gelijk zijn aan het breedste punt, zodat het vlot over de billetjes kan getrokken worden.

    De strijkapplicatie 'plakte' aanvankelijk niet erg goed. Uiteindelijk kwam dat in orde, maar vooral het verwijderen van het plastic blad was moeilijk, want op bepaalde plaatsen kwam een klein stukje van de applicatie los. Een heel gepruts, dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat ging er verkeerd met je applicatie? Ik zal het je vertellen. :)
    (wat ik vermoed hé)
    Je zet het strijkijzer zeker niet op de warmste stand, drukt goed aan, laat afkoelen (echt laten afkoelen hé, want als je prutst en kijkt terwijl het warm is, is het gegarandeerd blijvenplakkenboel) Na het afkoelen moet je normaal gezien de applicatie er héél makkelijk afkrijgen. Niet? Dan strijk je gewoon nog wat langer.
    (verdedigde haar applicaties ;-)))) )

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik denk dat het golven in 'niet-actieve toestand' heel normaal en niet te vermijden is, dus is het rokje 100% geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @ Koekepeertje: ik ben nog altijd fan, hoor, wees gerust!
    Misschien dat ik het niet lang genoeg heb laten afkoelen, dat kan. Ik zal er de volgende keer extra op letten.
    Bedankt voor de info!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. 't Is omdat ik er op oudejaarsavond last minute ook nog ééntje wilde opstrijken, snel snel, en natuurlijk ging dat net de verkeerde kant op. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik vind die applicatie wel heel mooi...

    En zeg, vijf jaar en al die eisen, ik zeg, zet dr zelf maar achter de masjien. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ben nog steeds fan van de strijkapplicaties! Alle t-shirts zien er nu veel leuker uit!
    Mooi rokje, Oontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Echt heel mooi! Ik krijg er een 'ik wil een klein meiske zijn' gevoel van!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Maar vijf jaar zijn en dan al een top smaak hebben, is toch ook zo wat! Top rokje. Vind de applicatie geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik vond het 'life' al zo schoon. Maar je brengt het hier zo schoon in beeld dat ik weer helemaal wild word!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heel gaaf zo met dat tricot boord! Waar vind je dat?
    Groetjes Michaja, die net je leuke blog heeft ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @ Michaja: de tricotboord komt uit een winkel in Leuven, maar je vind die vast en zeker ook online.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. O wat leuk hier een creatie met mijn ontwerp te zien wouw wat een prachtig dametje zo complimenten

    Groetjess Laura
    Pimp-it-shop

    BeantwoordenVerwijderen