donderdag 17 februari 2011

Hoe maakt u de pennenzak?

Veel mensen vonden het precies wel een leuk idee, de pennenzak, maar staarden zich wat blind op de inches of de truc met de tape die ik ook de vorige keer achterwege liet.

Deze handleiding is gebaseerd op die van haar, met hier en daar wat weglatingen en aanpassingen. Het resultaat is gelijkaardig.


Je hebt nodig:
- 2 stukken buitenstof van 13,5 cm op 29 cm
- 2 stukken voering van 13,5 cm op 29 cm
- 2 stukken vlieseline van 12,5 cm op 29 cm
- een rits van 31 cm

Is je rits korter, dan wordt je pennenzak uiteraard ook korter.
Wil je een minder volumineus exemplaar dan dit, neem dan 12 cm, of zelfs 11 cm als hoogte.


1. Strijk de vlieseline op de buitenstof. Je hebt 1 cm over, waar de rits zal komen. Op die manier hoef je niet nodeloos door extra lagen stof te stikken.


2. Leg de voering met de goede kant naar boven. Plaats de rits erbovenop, eveneens met de goede kant naar boven.
Plaats daarboven de buitenstof met de goede kant naar onder.


3. Stik aaneen. Als je met een gewoon voetje stikt, zet dan je naald zover mogelijk naar links, zodat het voetje mooi langs de rits kan glijden.


4. Vouw open. Je krijgt dan dit:


5. Vouw weer dicht en speld de stof vast zodat deze overal even ver van de rits komt. Stik door.


6. Stop nu het stuk met de rits tussen de voering en het resterende lapje buitenstof.


7. Stik weer door. Je krijgt dan dit:


8. Vouw nu beide stukken buitenstof tegen elkaar en stik door op een halve centimeter van de rand. Open de rits tot in de helft.


9. Doe hetzelfde voor de voering. Laat in het midden een tiental centimeter open om te kunnen keren.


10. Leg nu de naden van de buitenstof en de voering nét boven de rits en speld vast.


Wil je er een 'tab' tussen, zoals bij de uiltjespennenzak, dan is dit het moment.
Een tab maken is niet moeilijk. Je vindt de uitleg hier. Strijk vlieseline op de stof als je gewoon katoen gebruikt.
Zorg ervoor dat de tab mooi in het midden komt te zitten.

Is je rits langer dan de stof, knip dan de uitstekende delen af. Zorg ervoor dat je de 'trekker' van de rits er niet afknipt.
Is je rits korter dan de stof, zorg er dan bij het stikken van de zijnaden voor dat je genoeg naad laat om geen 'gat' te hebben.
Stik door.

11. Keer de rits door het gat en sluit de naad. Dit kan je doen met de invisible closing seam.


12. Neem een hoek en vouw die zodat deze een rechte hoek vormt.


13. Stik door op 2,5 cm van de punt. Doe dit voor alle hoeken.


Dit is het resultaat:



Simpel, toch?

Wil je graag dat de flapjes binnenin ook zijn weggewerkt, klik dan door naar deze tutorial.

87 opmerkingen:

  1. Super, en veel simpeler dan dat gepruts met de biaisband. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er goed te doen uit, dank je wel voor de duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Merci! Komt op mijn to sew-lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt! Ik zat al enorm aan te hikken tegen de tutorial van Bits and Pieces vanwege de inches. Ik had de inch-rolmaat al klaar liggen. Een nederlanse handleiding is toch makkelijker te volgen. Dank je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, heel fijn! Vraagje nog: wat voor vlieseline heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh hier ga ik binnenkort mee aan de slag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je dan binnenin je pennenzak niet in elke hoek zo'n driehoekje zitten? Of mis ik ergens iets?
    Ik heb al verschillende keren deze tutorial gebruikt: http://projectsbyjane.blogspot.com/2009/01/lined-zippered-boxy-pouch-tutorial.html
    Dan maak je de hoeken voor je de boel van binnenstebuiten naar buitenstebinnen draait en zijn ze dus uiteindelijk onzichtbaar, maar dan zit je voering wel minder vast in je pennenzak dan in bovenstaand geval. En jouw manier lijkt me ook wel sneller te gaan. Ik ga het eens proberen denk ik. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oooh! Deze ga ik zeker eens proberen... Ik vind ze zo lief! En een leerkracht kan er nooit te weinig hebben :) Alvast bedankt voor de tutorial!

    Een klein vraagje: in de zin "Vouw nu beide stukken buitenstof tegen elkaar en stik door op een halve centimeter van de rand. Zet de rits ongeveer halverwege"... wat bedoel je met de rits halverwege zetten? Of bedoelde je de naald?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oei, ik voel me wel heel erg persoonlijk aangesproken.
    Maar hiep hiep hoera voor de Nederlandstalige uitleg!
    Dankjewel!
    En nu moet ik dit wel uitproberen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Daar worden we nu blij van. Want mijn Engels is ok, maar een cursus 'handwerkengels' dat geven ze niet zo gauw, dus meestal zucht ik eens bij anderstalige tutorials en klik ik vlug naar iets anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tedju, heb ik nu al eindeloos zitten zuchten bij die engelse handleiding, en inches zitten omrekenen naar cm... Maar, ik begin gewoon opnieuw en volg jouw handleiding wel, kan ik mij concentreren op het naaien :-) Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Nele84: ik ga zeker eens kijken op jouw link, want ja, nu zitten die hoeken wel binnenin. Erg mooi is dat niet, maar de kinderen vonden het in elk geval niet erg. En eigenlijk ziet niemand dat.

    @Mme Li: Het was jij niet alleen ;-)

    @ Peachy: ik bedoel dat je de rits half open moet zetten. Anders zit je in de knoei bij het keren.

    @ Elise: vlieseline... 250, dacht ik, maar heel zeker ben ik niet. Het mag eigenlijk nog steviger zijn. Met 250 is hij makkelijk in te drukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super bedankt! Echt leuk en mega handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Had ik dat geweten en even kunnen wachten...
    Ook deze is weer mooi en de uitleg is erg duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een duidelijke uitleg, bedankt. Ik ga hem zeker ook maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oh lijkt me nog "simpel" (tot ik werkelijk achter de naaimachine zit waarschijnlijk. Toch zet het me aan om het (dit weekend?) even uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jeej! Super bedankt hiervoor! Ik was op zoek naar een kado'tje voor mijn collega's wanneer mijn contract afgelopen is, en zoiets lijkt me wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Pff, uit mijn hoofd ging het niet helemaal (of beter gezegd: helemaal niet) goed, maar het is me gelukt! Wat een (voor mij) nieuwe manier om een etui te maken die er van de binnenkant ook mooi uitziet!
    Nu de andere 2 nog afmaken en dan heb ik weer 3 leuke kadootjes!
    Bedankt voor deze tutorial!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. héél leuk ! ik zou het precies wel altijd maken met de tabs.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bedankt! Ik gaf er m'n eigen draai aan, maar hij is zo leuk om te maken, heb er nog 2 gemaakt en nog meer in de planning :-)

    http://creadientje.wordpress.com/2011/03/05/etui/

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En de andere 2

    http://creadientje.wordpress.com/2011/03/08/nog-2-etuis/

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt! Ik heb wat geknoeid (steek het maar op gebrek aan concentratie en tijdsdruk), maar het is me gelukt!

    Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het lijkt een ingewikkeld pennenzakje, maar als je het zo uitlegt, dan ga ik het zeker ook eens proberen. Dit is echt een hele duidelijke tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jeuj, het is me in 30 minuutjes gelukt met jouw duidelijke handleiding, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Yes, i did it.Mijn eerste creatie, en nog gelukt ook. Jouw tutorial was echt superduidelijk. Thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. grrr, ik zit aan fase "keer binnstebuiten en doe de rits open" maar ik krijg geen beweging in de rits! Alleen verder dicht natuurlijk, maar dat moet ik niet hebben :(

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Joepie gelukt! Nu nog een foto maken voor mijn blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. duidelijk, ga ik zeker eens testen! dankjewel voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. joepie, gelukt, ... eigenlijk kei goed gelukt, van de eerste keer! Bedankt voor de uitleg!!

    Nog iets anders: mijn stof met vlieseline ziet er na het zakje te keren hier en daar gekreukt uit ... hebben jullie dit ook, of doe ik iets fout?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtig. Ik had nog een ' verpakking' nodig voor het centje dat een communicant gaat krijgen. Dat is een superidee!!! Ik ga eraan beginnen!
    anne

    BeantwoordenVerwijderen
  31. ik ben er aan begonnen, maar ik zit vast bij "Neem een hoek en vouw die zodat deze een rechte hoek vormt" geen idee wat ik mis doe, maar ik krijg geen rechte hoek met een rits aan de zijkant die er ook maar een beetje op lijkt o:
    als iemand me kan helpen, hulp is altijd welkom (:

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Euh... dat is wel moeilijk. Kijk eens goed naar de foto en probeer je rits zo te krijgen als die van mij.
    Maar misschien is het je ondertussen al gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik ben nu de trotse eigenaar van een groene nepleren/camouflage pennenzak! Mijn eerste projectje, jeuj! Als je trouwens de binnen- en buitenstof niet aan mekaar stikt bij de zijnaden en je de hoeken 8x naait, zie je aan de binnenkant geen naden meer. (las ik bij Projects by Jane) Dankjewel voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Oh super leuk tutorial...misschien lukt het mij nog om welke voor de juffen te maken (drie weeks to go)!
    Dank je wel!
    Groetjes,
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Pas gewone gevoerde pennenzakjes gemaakt voor de kinderen, daar heb ik nu handigheid. Nu deze maar eens proberen als extra uitdaging ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hi! Thank you for your tutorial, I just made also a pencil case, if you want you can check it out in Flickr: http://www.flickr.com/photos/8531703@N04/5898202808/in/pool-938151@N23

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat leuk! Ze zijn zo eenvoudig, maar je moet het WEL net weten, zulke projectjes!
    Ik wil er ook eentje maken voor in de caravan, zal deze handleiding gaan volgen, dan komt het zeker goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Super!!!
    Mijn eerste pennenzakjes waren wel gelukt, maar niet helemaal zoals ik het wou!!
    Ik werk meestal met vilt ipv vliesline is dat erg?

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Vilt als versteviging? Blijft dat dan mooi zitten? Maar als je dat gewoon bent, zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Dank zij jou ligt m'n eerste pennenzakje hier te pronken. Thanks!
    Ik zat wel vast bij dit: 'Leg nu de naden van de buitenstof en de voering nét boven de rits en speld vast.'. Ik wist niet zeker of ik het nu ook moest naaien of enkel spelden en pas later naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @ kamielandodille: ja, inderdaad, nu ik het lees is het misschien niet echt duidelijk. Wel degelijk naaien, anders kan je het moeilijk keren.
    Ik hou het in mijn achterhoofd voor de aangepaste versie. Daarbij zouden ook de binnenflapjes moeten verdwenen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wacht vol spanning op de aangepaste versie! Voor wanneer is deze voorzien?

    Mariska

    Ps: is dat normaal dat het hier zo traag gaat? Alle andere sites werken normaal maar hier moet ik zeker een minuut wachten tijdens het scrollen.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Euh, de aangepaste versie is voor september. Beloofd :)
    En nee, dat is niet normaal dat het zo traag gaat. Zou niet mogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Mercikes! Dankzij jou kan ik bij mijn leerlingen opscheppen over mijn zelfgemaakte pennenzak. Een mens moet toch iets doen om indruk te maken op pubers, nietwaar?! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Oontje? Bij mij rimpelt de stof serieus als ik de invisible closing seam gebruik, heb je een tip om dat te vermijden? Dankje!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Het is mij gelukt om een pennenzak te maken!!Dank je wel voor de duidelijke uitleg.
    Het resultaat staat op mijn blog.
    Groetjes, Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ben zomaar een voorbijganger....die zó blij is met jouw tutorial..klasse meid, en hopen dat er
    nog vele zullen volgen!

    De mijne was kleiner uitgevallen, daar mijn rits
    23cm is...maar wat een skeetje!

    Dikke groetjes uit...Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Fantastische uitleg, pennenzak is super gelukt ... Het Valentijntje van mijn dochter zal hopelijk blij zijn 8

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Amai dat ziet er echt kei goe uit! Mmm, misschien vind ik er toch nog een momentje ergens voor, tussen al mijn andere to sews/tries...Mercikes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Suuuuper bedankt voor deze handige en duidelijke uitleg!
    Ik heb er nu al 2 gemaakt, eentje is een beetje te klein uitgevallen maar die andere is precies goed! Thnx.
    Als je mijn fabrieksels wilt zien, ze staan morgen zowieso op mijn blog.

    Groetjes flo

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ik maakte reeds een pennenzakje met jouw uitleg. Bedankt hiervoor. Ik heb echter een vraagje dat niet echt veel te maken heeft met naaien: ik zie dat je een heel mooie ring aanhebt, waar ik al een tijdje naar op zoek ben. Van welk merk is die ring en koop je die bij een gewone juwelier?

    Alvast bedankt hoor. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ring is van Elisabeth Leenknegt en kan je hier kopen:
      http://www.elisa-lee.be/?start=all&=

      Verwijderen
  52. Ik zit ook nog met een vraagje - ik hoop dat ik niet verschikkelijk dom overkom - maar in stap 10 vermeld je onderaan "stik door", maar nu weet ik niet waar je moet stikken? Ik heb al vanalles geprobeerd en ik was al zo blij dat het tot hier gelukt was ...

    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, hoor, domme vragen bestaan niet.
      Het is voor interpretatie vatbaar, ik geef het toe. Je hoeft gewoon die twee stukken te stikken, niet echt door te stikken. Dus geen nood, je doet het goed.

      Verwijderen
    2. Gelukt :-) Ze staat in elkaar en het ziet er goed uit, maar het was voor het eerst dat ik een rits inzette en blijkbaar komt mijn stof iets te dicht tegen de rits en hapert ze hierdoor soms :-( Morgen een tweede exemplaar maken. Had al het stof al 3x geknipt, dus dat werk al uitgespaard!
      Grtjs en bedankt voor het delen van jouw kennis.

      Kirsten

      Verwijderen
  53. Toffe handleiding! Tot aan stap 11 kan ik mee, maar daarna :).
    De hoek vormen lukt me niet. Plooi jij de pennenzak eerst naar boven zodat de rits bovenaan ligt?
    Of begin je vanaf 11 met het plooien van de hoek. Zit al 10 min op de foto te staren maar raak er niet wijzer uit :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De pennenzak plat op tafel leggen met de rits naar boven. Een hoek + stuk stof vastnemen tussen duim en wijsvinger en de hoek helemaal plat duwen, zodat je zoiets krijgt als op foto 12.

      Verwijderen
  54. Dag Oon,
    Ik zit in de knoei met de lengte van de rits bij heel wat tutorials en ook hier. Je schrijft een rits met lengte van 31 cm, en de stof is 29 cm, maar op de foto's komen de rits en de stof gelijk? Een rits van 31 cm interpreteer ik (nog eens nagevraagd bij de naaijuf) als een rits met een effectieve opening van 31 cm. Maar blijkbaar zie jij dat anders?
    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon afknippen wat teveel is! Maar eerst wel vaststikken, uiteraard.

      Verwijderen
  55. danke voor dit mooie projectje
    en danke voor de zeer goede uitleg!
    emanon

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Ik ben tot stap 11 geraakt, maar de hoek maken lukt me echt niet. Ik snap niet hoe ik iets kan bekomen zoals op de tekening. Zou ik iets mis gedaan hebben? Kan je me helpen? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Joepie! Vrij snel gelukt en veel eenvoudiger dan de eerste pennenzak die ik maakte! Enkel even geklungeld bij stap 11, tot plots mijn euro viel... Bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. fantastisch,
    nu krijg ik een mooie pennezak!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. ik heb juist een vraagje wanneer moet je de zykanten van de voering en buitenstof stikken?? als ze samen met de naden op de rits liggen ???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de zijkanten stik je inderdaad voering en stof in 1 beweging.

      Verwijderen
  60. Hallo!

    Ik zit ook vast bij stap 11 :(
    Ik snap het niet goed met die hoeken? moet je de hoek gewoon naar binnen vouwen (naar de rits toe?) want als ik dan een schuine lijn stik op 2.5 cm en dan de 'pennenzak' binnenste buiten keer dan krijg ik niet zo'n mooie balk als jullie :(

    Help :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je legt de pennenzak plat, zoals bij stap 10 en dan zet je duim en wijsvinger op de korte en lange zijde en duw je die twee naar elkaar toe. Zo krijg je de punt.

      Verwijderen
    2. Heb je patroon ook gebruikt voor mijn pennezakken. Maar de hoeken knip ik netjes af en dan afwerken met een zigzag. Zo lukt het ook wel.
      Supermerci voor de goede uitleg. Ik heb in mijn blog ook een link gelegd naar je site. Mag ik toch doen Hé?

      Verwijderen
  61. JEEEEEEEEJ! Het is gelukt!
    super dat waren de exacte woroden die ik nodig had!
    Dank u Oon en alvast fijne eindejaarsfeesten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Heb mijn pennenzak ook gemaakt volgens dit patroon maar ik heb de hoekjes net afgeknipt en afgewerkt met een zigzag. De handleiding is supergoed uitgelegd. Hartstikke bedankt!! Ik heb in mijn (recente) blog een link gemaakt naar deze site. Ik mag dat toch doen hé?
    Je hebt er een nieuwe volger bij....

    BeantwoordenVerwijderen
  63. En nu een stomme vraag van mij: moet er nog een naadwaarde bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Bedankt voor de superfijne pennenzak! Het lukt me niet om te reageren vanop mijn blog maar die vind je hier: sosanne.wordpress.com. Ik sukkel steeds met het lipje van de rits en moet dan ergens halverwege de rits wel eens open of dichtdoen om helemaal recht te kunnen stikken. Doe ik iets verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, hoor. Gewoon de rits verplaatsen afhankelijk van waar je ritsvoet op dat moment staat. Ik doe dat ook.

      Verwijderen
  65. Per ongeluk op deze website gekomen en ik wil zeker deze pennenzak gaan proberen.
    Ik heb het boek (stof voor durf-het-zelvers) besteld via bol en wordt verwacht half november. Daar ga ik op waxhten en dan zal ik zeker laten weten of het gelukt is!

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Ik had een rits van 25 cm dus na wat stevig rekenwerk ben ik gewoon begonnen.
    Mijn eerste rits ingezet en mijn eerste pennenzak gemaakt.
    Ik ben helemaal trots dat het zo goed gelukt is dankzij deze uitleg!
    Je kunt het resultaat zien op mijn blog: http://www.leentjes.net/?p=7718
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Ik zat vast met de hoeken! :) dus mijn eerste heeft een beetje vreemde hoeken, ik ga zeker nog een proberen met gewone hoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Bedankt voor de mooie uitleg.Op basis van jouw uitleg heb ik er een breitas van gemaakt. Dus een mega pennenzak ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  69. ik heb er hier ook ééntje gemaakt, mét succes! super uitleg. Hier is het een exemplaar geworden met rood met witte bolletjes aan de buitenkant en wit met rode bolletjes aan de binnenkant! Ik ga er zéker nog maken :)
    Machteld

    BeantwoordenVerwijderen
  70. aaah ik vind het geweldig !! fantastisch leuk om te maken
    dank u

    BeantwoordenVerwijderen