Het deken dat er niet wou zijn

zaterdag 19 maart 2011


We begonnen al onder een slecht gesternte. Het stofje dat de dochter bij haar had uitgekozen was uitverkocht. De tweede keus was nog niet terug binnen. Gelukkig deed mijn meis niet moeilijk over een derdekeus stofje. Zo girly zien we ze hier niet vaak.


Maar dat was helaas nog niet the end of it. Vrijdagavond bracht ik voornamelijk op mijn knieën door. Nee, ik had me door het zien van horden naar vrijheid strevende mannen niet van de weeromstuit bekeerd tot een andere godsdienst. Ik had enkel mijn dochter plechtig beloofd haar dekentje af te werken. De situatie zag er nochtans gunstig uit. Drie gezinsleden het huis uit, enkel de jongste aan mijn rok. Tijdens de eerste paspelstikfase moet het ergens verkeerd zijn gegaan. Zo ergens tussen keer 637 en keer 638 dat ik de jongste wilde beletten met zijn blote voeten over de uitgespreide fleece heen te banjeren. Soit, het lukte, de paspel zat waar hij zitten moest. Na zoons bedtijd stortte ik me op de laatste vier rechte lijnen, tot ik tot mijn eigen scha en schande moest vaststellen dat ik de paspel aan de verkeerde zijde van de fleece had gestikt. Niet dat de dochter er iets van zou merken, maar om haar het psychisch trauma van 'als-enig-kind-geen-dekentje-met-langharige-fleece-hebben' te besparen zat er maar een ding op. Lostornen, die handel!

En dan weer spelden, en stikken en beseffen dat uw paspel éérst aan uw fleece stikken geen goed idee is. Dat deed ik hier en hier namelijk niet, en blijkbaar om een goede reden die mij duidelijk niet was bijgebleven. Ik geef ze u toch mee, ge weet nooit.
Als je eerst de paspel aan de fleece stikt, en je wil je stof eraan vast stikken, volgens de u ondertussen wellicht bekende methode, heb je normaal gezien de onderdraad van je eerste stiksel als leiddraad. Stik daar 1 mm naast en je hebt de perfecte paspel.
Doe je het zoals ik nu deed, dan zie je de onderdraad niet echt goed door die fleece en wordt het dus veel moeilijker. De oplossing? Ruwweg stikken, omdraaien en nog eens overal langs gaan. U wilt gewoon niet weten hoeveel keer ik rond dat ding heb gestikt. We houden er even mee op, folks. Zelfs de zoon heeft er geen zin meer in.


En mocht u zich afvragen waarom de paspel zo fel is en een beetje glimt, dat komt omdat de enige bijpassende biais die ik vond nylon biais was. Dat geeft wel een speciaal effect, ja, maar is misschien niet aan te raden voor tere babyvelletjes.

Terwijl ik het dekentje probeerde te fotograferen met het binnenvallend zonlicht, dacht ik aan dit en was al het leed geleden:

27 opmerkingen:

  1. Ik moest al lachen toen ik de titel las!
    Na lang zwoegen is het toch wel een fantastisch resultaat, echt zeer mooi, de dochter zal wel blij zijn? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eéntje met een heel verhaal, maar zeker zo'n hoge aaibaarheidsfactor ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig hoor, na al die strubbelingen een heel schoon dekentje tevoorschijn getoverd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem toch heel mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat doen we onszelf toch soms aan he.
    Zo herkenbaar! En maar vloeken. En maar doorzetten. En dan uiteindelijk blij zijn met het mooie resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog eventjes en het is zover, dat laatste...
    En zo'n dekentje, met zoveel liefde in elkaar gezet (de ellende vergeten we gauw even) daar kan ze toch alleen maar zalig onder dromen?!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het eindresultaat mag er wezen!!!
    xxMarit

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Keep calm and carry on, niet voor niks dat al die posters opduiken zeker? T is toch een schoont fleeceke geworden vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. soms heb je toch zin om heel de boel in 30 stukken te scheuren hé als je alles moet losmaken? Enfin, ik toch, maar ik doe het nooit. Naaien is voor sterke karakters :-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ondanks de tegenslagen mag het resultaat er echt zijn hoor. Mag ik misschien vragen waar je de langharige fleece vandaan gehaald hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh, tis kweetniehoeschoon!! Wat een geweldig derdekeusstofke. En die 2de foto is superschattig :-).
    Maar ik kan me je frustratie goed voorstellen, lostornen van iets met fleece, dat is hels.. ik moest 20 cm lostornen en daar ben ik al evenveel minuten aan bezig geweest. Dus, jij bent een heldin, geloof ik, dat je dat gewoon gedaan hebt :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is toch weer een aaibaar en prachtig dekentje geworden!
    Ik zou het wel eens wassen. Na al dat gezweet erop ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mmmmmmmmm.... Voor heerlijke gezellige momenten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat en naaister/moeder lijden kan!

    Wel mooi geworden (uiteindelijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijk stofje! Een prachtig stofje, en massa's liefde ... meer heeft een dekentje niet nodig om zalig te worden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Merci, allemaal!

    @Nala: Ik haalde deze bij In den Beer in Harelbeke, maar ook bij Stoffen van Leuven in Wetteren hebben ze dat. En wellicht op een heel aantal andere plaatsen ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kei schoon dekentje! Ik ben aan het denken om zo eentje te maken voor mijn petekindje, maar tegen dat het aan het nazomeren is :) Ik heb nog wat tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. En toch vind ik het geweldig schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het harde werken wordt wel beloond. Wat mooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik ben eigenlijk blij te lezen dat uw naaisels ook niet altijd vlotjes vanonder uw machine gerold komen. dat maakt u een beetje minder goddelijk. en mij een beetje minder megakluns. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo,

    wat is de deken tog mooooi.
    Leuke stofjes heb je gekosen.....lach

    Ik ben blij dat mijn dochter ook niet so moelijk is.

    groetjes een en fijn week wenst je Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. maar het is wel een machtig mooi dekentje!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig en ozo knus! Ik ga onmiddellijk stof kopen om er zelf een te maken. Mag dat gewoon katoen zijn?
    Mag ik ook een vraagje stellen? Of twee? Hoe groot is je keergat en, dicht je dat dan enkel met de hand (is dat anders met paspel?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ene kant is inderdaad gewoon katoen, de andere kant is hier bamboefleece (dacht ik).
      Het keergat is een cm of 20 en dat dicht ik inderdaad met de hand.

      Verwijderen
    2. vraagje: verkreukt die katoen niet teveel?

      Verwijderen
    3. Nee, hoor. Enfin, eigenlijk wel, maar dat stoort niet, vind ik. Ik heb er me toch nog nooit aan geërgerd of zo. De iets stevigere katoen, genre Kokka, blijft wel mooier, en geeft iets meer gewicht aan het deken, iets wat ik wel fijn vind als ik daar onder lig.

      Verwijderen