Lenteslinger

woensdag 16 maart 2011


Deze post kon even goed "Ik heb mijn naaimachine terug, hoezee!" heten. Ze nam mijn naaimachine vorige week namelijk mee. Wel, haar naaimachine, eigenlijk. Om een broek in te leggen. Ik prentte mezelf in dat ik toch geen tijd zou hebben. Boy, I was wrong.
Mijn moeder had dat precies gevoeld, want al de volgende dag belde ze me op om te vragen of ze die niet terug hoefde te brengen. Dat ze me waarschijnlijk 'ontriefd' had. Ik hoorde mezelf zeggen: "Nee, hoor, ma, ik kan wel een weekje wachten." Terwijl ik tegelijk dacht: "Waarom zeg ik dat nu?" Een hele week wachten. Wat was dat zwaar. Ik had zoveel in mijn hoofd, deed voorbereidend werk, maar echt satisfying was dat toch niet.

Veel had ik niet nodig:


En stof natuurlijk. Vilt en fleece. Uit lappen die ze me had toegeschoven, waar in een oud handschrift 'UCO Dept. ligne de maison' op stond, en ook ' Pour Chemoisette'. Uit 1971, bijgod. Ik knipte en knipte. Tot ik een berg afval bij elkaar had.



En ook een hoop rondjes:



Met de rondjes maakte ik een slinger. Met doorzichtig garen. Bolletjes, goed voor alle gelegenheden. Zoals om het begin van de lente te vieren.



Voor wie het ook wil proberen:

° Knip rondjes. Als je niet wil dat ze omplooien of scheef hangen neem je best dikkere vilt.
° Stik die aan elkaar met nylondraad op onder- en bovenspoel.
° Nylon schuift, dus de rondjes zitten niet 100% vast. Dat geeft geen problemen, maar als u dat niet wil, zoekt u beter een andere oplossing.
° Ik knipte 125 rondjes van 6 en 9 cm diameter. Dat leverde een slinger op van om en bij de 10 meter.

26 opmerkingen:

  1. Maar zo een goed idee! Ik was juist (echt waar!) mijn hoofd aan het breken wat voor een versiering ik zou maken voor het feest van mijn schoonzus! Dankuwel!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. das pas een feestelijk begin van de lente!
    mooi :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super, heel mooie kleurcombinatie, volgens mij heb je deze week genoeg bolletjes gezien voor een hele lente, kijk en nu mogen de feestjes komen :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schoon schoon, volgens mij doe je die slinger nooit meer weg en blijft die gewoon hangen. Geniet van de lente!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk! Dat idee staat hier ook al een tijdje te wachten, de nylondraad en het vilt liggen klaar, maar ik zie zo op tegen die rondjes knippen. En ondertussen tikken de verjaardagen voorbij, zonder bollenslinger.... Misschien moet ik ook eens 'een week zonder' zitten, dan komt het er misschien van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 125 rondjes, dat is karakter hebben! en het resultaat mag er zijn, en de lente ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De slinger is echt mooi!
    Een mens wordt er vrolijk van!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wow...die foto's maken me zo blij. Zo tof om naar te kijken.
    En wat een courage: 125 rondjes. Pfieuw zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 125 rondjes! aaargh!
    Maar het resultaat mag er meer dan zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier ligt de vilt ook al een tijd lang te wachten voor zo'n slinger. Eigenlijk wilde ik er een kleine maken voor in de kerstboom maar dat zal dus voor volgend jaar zijn :) Zo'n slinger maakt een mens nu eens oprecht blij! TOF!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Who!!! Kei schoon! Gaat op mijn lijstje! Een iets anders dan vlaggetjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schitterende kleurencombinatie en super idee. Precies honderd OO-ntjes op een rij!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heel mooi en toffe blog je hebt alvast een volger bij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Superidee die slinger. Echt gewoon precies uit de winkel. Zo dacht ik het toch toen ik hem in real life zag hangen en zelfs op de foto's. Sjiek!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Via via kwam ik op je blog. Mijn complimente!! Heeerlijke foto, mooie creaties en erg grappig geschreven. Kom zier vaker even bij je langs! Groeten, Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuke slinger! Daar word je meteen vrolijjk van en het ziet er niet al te moeilijk uit! Die overschotjes stof zijn ook nog nuttig om om te toveren tot iets leuks: ik plak ze met dubbelzijdige plakband op oude doosjes (bv van een Bongobon of van een fotodoosje van Fnac) en dat wordt dan een cadeaudoosje. Leuk om centjes in af te geven of een klein plat cadeau. Of als gemeimedingendoosje voor een kleine meid, melktandendoosje, haarlokjesdoosje, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb nog massa's vilten kleurtjes liggen, allemaal overschotjes, dus kleinere lapjes. Ik denk dat ik eens mijn jongens op een regenachtige dag aan het werk zet (als ze nog eens iets willen knutselen), zo hebben ze dan hun eigen slinger voor allerlei feestjes, zullen ze zeker leuk vinden !

    BeantwoordenVerwijderen