Moestuinplan, welk moestuinplan?

woensdag 23 maart 2011


Ooit had ik groene vingers. Zo tussen het moment dat ik kon lopen en mijn twaalfde kon je mij op zaterdagnamiddag gegarandeerd terugvinden in de moestuin. Zelfs 'de jeugdbeweging' kon mij niet niet op andere gedachten brengen. Water geven, boontjes plukken, tomaatjes stelen, Nieuw-Zeelandse spinazie zaaien. Om nog te zwijgen over de frambozen/stekelbes/jeneverbes/aarbeienindigestie die ik mezelf kon eten. Als er niets te helpen viel, speelde ik met de kippen. De kippen, of all things. Zo groen was ik toen, ja. Ik schrik er soms nog van. Zo jong en onbezonnen, wormen opspittend.

De laatste twintig jaar was dat wel even anders. Toch wat dat moestuinhouden betreft. De fascinatie voor wormen is gebleven. Ge kunt nu keihard bweik doen of het gewoon vergeten. Niet dat het er toe doet.

Soit, de moestuin. Zo rond de kleuterleeftijd van het oudste kind leek het wel leuk om wat te gaan minituinieren. Eerst in potten (tomaten, njammie!), later op een vierkante meter in de voortuin. Niet zo'n fantastisch uitzicht voor de buren, maar wel de plek met de meeste zon. En toen, vorig jaar ergens, ging het precies een beetje mis. Ik ontdekte de naaimachine, stoffenwinkels en bloggende naaivriendinnen. En ik vergat de wortels. Allé, ik negeerde de wortels eigenlijk een beetje en viste enkel de grote exemplaren uit de grond. Zo na de winter dacht ik dat de rest wel volledig het loodje zouden hebben gelegd. Vergaan en zo. Moes. Niets was minder waar. Ik diepte nog een paar kranige, perfect gave worteltjes op.

En nu de vraag: zouden die nog eetbaar zijn? Of bespaar ik mezelf beter een voedselvergiftiging?
En wat zet je na een jaar wortels het beste op die plek? Mme?

12 opmerkingen:

  1. Die zien er nog schoon uit! Opeten, zou ik zeggen. Mijn papa laat de te kleine aardappeltjes zitten en heeft het jaar erna hele grote!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou die ook gewoon opeten! Smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik verzamelde vroeger pissenbedden, dus ik kan begrip opbrengen voor uw wormenfascinatie.
    Voor dergelijke moestuinvragen verwijs ik graag naar de schitterende 'Groente & Fruitencyclopedie' van Luc Dedeene en Guy De Kinder. Na wortelgroenten zet men volgens dit boek best vruchtgroenten, zoals daar zijn courgetten, aubergines, tomaten, paprika's, komkommers...
    Veel succes en smakelijk (en merci voor uwe geweldige blog!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Natuurlijk zijn die eetbaar. Smakelijk!
    Volgens mij kan je nu al sla planten, en misschien daarna nog een courgettenplant, heb je de hele zomer geniet van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zien er eetbaar uit! Hier ook moestuin met wisselend resultaat. Ga ook mijn best weer doen dit jaar. En dat spelen met de kippen en wormen; dat doet Wolf nu ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tuurlijk eetbaar! Er staat geen versheidsdatum op he.
    Smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, wormenfascinatie, ge zou eens moeten weten wat ik doe voor werk :-)
    Opeten, die wortels, ze zien er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En, hoe smaakten ze? Hier houd ik het bij een klein kruidentuintje;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ boomie: mijn fantasie slaat al helemaal op hol :)

    En voor wie het weten wil: ze smaakten heel gewoon. Niets mis mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wel, ik herken dat een!
    Alleen dat van die blijvende wormenfascinatie niet;).
    Maar als kind deed ik dat ook al graag en ik ben dolblij nu ergens te wonen waar ik tussen de hortensia's in mijn voortuin erin slaag toch ook wat groenten te zetten.
    Maar met dat gepruts met kralen en wol en stof in een hogere versnelling dan voorheen, komt het er niet van.
    Ik heb de voortuin al een beetje netjes gemaakt, maar ik heb nog niks gezaaid en da's raar voor mij. Ondertussen toch effe in gang geschoten, maar ik ben binnenkort een paar dagen weg en voorgezaaide zaaisels binnen lijkt me niet zo'n goed idee als ik ze niet kan gieten.
    Nog maar een paar weken wachten dus en dan toch maar volle gas erin vliegen. Want eigenlijk is het toch plezant zo'n (moes)tuin - hoe klein ook. En als ik mijn tuintjes supermooi maak kan ik er in de zomer lekker met al die frutselwerkjes in zitten genieten !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Oontje: als ge 't echt wilt weten, ge hebt mijn naam, je moet die maar een googlen in combinatie met "worm"

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gewoon lekker eten hoor! JE proeft vanzelf als ze niet lekker meer zijn :-)) Dan kun je ze dus niet meer eten, haha.

    BeantwoordenVerwijderen