Groter groeien

zondag 3 april 2011


Drie stuks hebben we ervan. Kinders. Allemaal uit hetzelfde nest en allemaal verschillend. De perfectionist, de koppige en de clown, dat vat ze mooi samen. We herkennen in elk van hen stukken van onszelf en zeggen wel eens tegen elkaar: "Dat heeft die van jou!" Vooral dan als het om de minder mooie kantjes gaat. Maar dat deert niet, want het zijn ons kinders en we zien ze graag.

Die verschillen tussen hen, daar kan ik me telkens weer over verbazen. Telkens we eten bijvoorbeeld. Na een grote zoon, een goede eter, kregen we twee lilliputtertjes. Twee kleine dropjes met elk hun eigen voorkeuren. De dochter valt voor groenten en fruit, de jongste valt te classificeren in de categorie 'carnivoor eersteklas'.
De oudste is een gemak. Die eet alles. En veel. Dat heeft zo zijn gevolgen. Hij groeit. Hard. Acht is hij, net. Het begon vorige week toen hij elke dag een paar kousen op de tafel wierp met de mededeling 'te klein'. Toen hij zijn communiehemd droeg en de manchetten niet meer dichtkonden wegens veel te korte mouwen. Toen hij naast me stond en zei: "Ik zou rechtstaand borstje kunnen drinken." Toen ik alwéér nieuwe schoenen moest kopen. Maat 36.

Zo'n hardgroeiend jonk vraagt dus om nieuw gerief. En toen vond ik dit en jeukten mijn handen om aan nieuwe hemden te beginnen. Een 134, begot.

Cowboyhemd
Cowboyhemd
Cowboyhemd

Het model is Freeman uit Ottobre 3/2009 en in tegenstelling tot de Apple uit 3/2010 valt het niet (zo) mooi. De volgende keer misschien toch weer de Apple iets vergroten, wat ik hier ook deed.

33 opmerkingen:

  1. Ik heb een zoon die 7 wordt deze zomer. Hij past nog in maat 128. Als je niet weet wat gedaan met een afgedragen hemdje maat 128, laat maar weten! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een buitegewoon prachtige stof! Is er dat van Julija? Of een beerke?
    134 dat lijkt hier nog ver weg, alhoewel mijn bijna vijf-jarige toch ook al 111 cm is. Wat gaat dat snel!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze Witse is 5,5 jaar en ben nu aan een hemdje bezig van een patroon van bij patroontjes.be. Maat 128 en tot hiertoe ziet het ernaar uit dat het goed gaat passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zéér mooi stofje en echt perfect voor een hemdje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh dat stofke zie ik ook graag :-) Mooi gedaan Lies, u zoon zal wel blij zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. PRACHTIG! Ik zou dat hemd zo meepakken als ik het in de winkel zag liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het hemdje op kapstok ziet er toch heel schoon uit zenne, op model zie je't niet zo goed, zou't door het paard komen, of omdat hij er maar half opstaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wauw!! zo mooi afgewerkt, daar moet ik nog aan werken. Het hemdje in tricot viel nog mee, ik had het erger verwacht;-) DOEN DUS

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waw, echt héél mooi! Wat een superstof seg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt een schoontje! Hemdjes, dat staat hier binnenkort ook op het programma...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi!En wat een vrolijke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi zeg! Dat stofje is super!! Ik ben zo benieuwd naar hoe ons tweede kindje gaat zijn, het lijkt nu al een heel ander persoontje dan Elise :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat shirtje ziet er top uit!
    wat ik je al een tijdje wilde vragen, waar heb jij je mooie labels laten maken?
    die je o.a. aan een pennen en riststasje hebt?
    Groetjes ikke.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Grappig!
    Dat wordt gezegd dat de derde meestal de grappigste van de drie is.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik verbaas me telkens weer over niet alleen je handigheid in het maken van die mooie kledij maar ook over je schrijftalent! Jij zou echt in een column van één of andere krant of tijdschrift moeten schrijven !! Prachtig kun jij dat! Echt waar!!
    xx
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. "Ik zou rechtstaand borstje kunnen drinken". Daarmee maakt hij de dag goed van alle BV-organisaties, een gast van die leeftijd die daar aan denkt, dat kan tellen qua 'ingeburgerd beeld'.

    Ik denk dat ik die Apple ook mooier vallen vind, voor zover ik kan zien. Ik maakte hem dit weekend eens met lange mouwen, maar 't is toch een schoontje hoor, dit hemd!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ Riet: maar dat komt omdat hij dat ook nog elke dag ziet. Die jongste van ons is niet alleen een clown, maar ook een borstverslaafde :-)

    @ Needlework: ja, het is een beerke, goed gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. zo herkenbaar
    de oudste draagt al 152/156 ( en die kleren in confectie zijn echt niet geschikt voor een 9jarige) en ook schoenmaat 36, en dat voor een maske
    dan ook 2 lilliputters, geen flauw idee hoe we aan die combinatie komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig hemd!
    Mijn dochter is net 5 geworden, draagt maat 122/128 en heeft een 34 qua schoenmaat. Tja, het gaat inderdaad razendsnel (maar het mag ooit stoppen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O, ik vind het toch een heel mooi hemd goor! Superleuke stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige transformatie van een megastofke!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hahaha, ik zit hier hardop te lachen om die borstje-drink opmerking, haha! Prachtig hemd met schitterende kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Uw jongste zou goed overeen komen met mijn jongste, ook een borstverslaafde. En de oudste verteld doodleuk aan zijn 'maten' dat hij AL (!) pap uit een fles drinkt,...
    Oké, als er ooit nog eens iemand naar den Beer gaat,... 2 meter van deze prachtige ruiten, want een kleedje in dat stofke zou ook niet mis zijn:)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @ Needle work: lol voor de pap van de vijfjarige!
    Ik geloof dat I. dat ook meehad voor een jurkje. Die stof heeft wel als nadeel dat die wat dikker is en snel rafelt. Vooral om de punten van de kraag goed te krijgen vind ik dat héél ambetant. Maar 't is wel een schoontje, dat is waar.
    Verder geen directe plannen om naar den Beer te gaan, maar misschien kan je het laten opsturen?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een geweldige creatie weer, Lies. EN de foto's.... Amai!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. O die stof! Ik zie soms - effe een vreemde kronkel misschien - mensen met zo'n zakdoek. In de zakdoekenbakken van de kringwinkels heb ik nog maar één exemplaartje gevonden. Maar met zo stof van de rol kan ik zelf zakdoeken maken.
    Waar heb je ze gehaald?
    (alsof ik niks beters te doen heb dan zakdoeken maken. zucht)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja, den Beer. En zakdoeken, jong? Maak maar wat hippers met dat schoon stofke. Het lijkt me toch ook een beetje dik, hoor, die stof, om daar uw neus in te snuiten. Maar doet wat ge niet laten kunt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ga vrijdagnamiddag naar den beer!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oooh wat een geweldig schoon overhemd!

    BeantwoordenVerwijderen