vrijdag 8 april 2011

Hoe maakt u zelf een toilettas?

Deze toilettas maken is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Het vraagt wat inzicht en handigheid, maar niets onoverkomenlijks.

Als basis nam ik deze ritstasjeshandleiding. De variaties op dat patroon zijn oneindig.
Ik gebruikte onzichtbare nylondraad, omdat ik deze stoffen van Melody Miller en Cosmo zò mooi vind dat ik ze niet wil verpesten met een zichtbaar stiksel.

Nodig:

- buitenstof
- voering
- vlieseline (behoorlijk stevig)
- waterdichte stof
- rits van minstens 35 cm
- garen, gewoon, of nylon, al naargelang u verkiest

1. Knip van elke stof 2 stukken van 35 cm op 29 cm. In totaal krijg je 8 delen.


2. Strijk de vlieseline op de buitenstof. Je mag de vlieseline 1 cm kleiner knippen (dus 35 op 28). Zo hou je 1 cm over waar de rits moet komen.


3. Leg de waterdichte stof op de voering en speld vast. Stik om de 3 cm door met onzichtbare nylondraad.


4. Volg de ritstasjeshandleiding of de pennenzakkenhandleiding om je rits erin te zetten. Met die eerste zal je rits mooi afgewerkt zijn met 'flapjes', met de andere niet.

Als je alle delen aan de rits hebt vastgestikt, krijg je dit:


5. Wil je een zijzakje, dan is dit het moment om het ertussen te steken. Je maakt een zijzakje door een stuk stof dubbel te vouwen, de naden naar binnen te strijken en mooi door te stikken. Het is aan te raden aan de binnenkant vlieseline te strijken voor extra stevigheid, eventueel kan je er ook een stukje waterdichte stof in verwerken. Ik liet dat laatste achterwege, omdat ik geen zin had in nog eens doorstikken.

Hoe hoog het zijvak komt bepaal je zelf. Dit is 15 cm hoog. De enige 'moeilijkheid' is het correct positioneren. Je laat onderaan 1 cm naadwaarde + 5 à 5,5 cm die je nodig hebt om de hoeken te maken.

Eens de positie is bepaald, stik je de drie zijden vast op een kant van de voering.


6. Plooi buitenstof en voering elk naar een kant en sluit zoals een ritstasje. Zorg ervoor dat je rits (half)open is en laat een gat in de voering om het geheel te kunnen keren.


Je krijgt dan een reuzenritstas.


7. Stop je hand door het keergat een neem een hoek vast. Bepaal voor jezelf hoe breed je de bodem wilt. Dit hangt samen met de hoogte van het zijvak. Die twee moet je dus zeker in het oog houden.


8. Trek de hoek door het keergat. Neem een tekendriehoek en zorg dat de loodlijn mooi op de naad ligt en beide zijkanten van de tekendriehoek de stof volgen. (Niet helemaal zoals dit dus, maar fotograferen met 1 hand terwijl de andere een toilettas én een tekendriehoek vasthoudt is niet wat je noemt evident.)


9. Stik door op de gewenste hoogte. Ik stikte zo, dat ik aan elke kant 5 cm had. Bij het keren was het resultaat een breedte van 11 cm.


10. Doe dit voor alle vier de hoeken (2 buitenstof, 2 voering). De hoeken van de binnenvoering mag je op iets meer dan de buitenvoering doorstikken, dus als je 5 cm nam voor de buitenstof, dan stik je nu door op 5,3 à 5,5 cm. Op die manier zit de voering beter 'gespannen' in de tas.


11. Sluit het keergat met de invisible closing seam.


12. Dit is het resultaat!



Tip: Je kan de driehoeken die tussen de twee stoffen zitten ook nog vaststikken. Dit geeft je tas wat meer stevigheid. Ik deed dat zo bij het robottasje en dat werkte heel goed.

Zo, nu is het aan u. Laat maar weten als het gelukt is.

26 opmerkingen:

  1. Amaai wat een uitleg .... :-) maar wel een héél tof resultaat. Misschien toch eens afprinten en dan eens rustig, stap voor stap, bekijken. Dan kan ik voor onze zoon eindelijk eens iets maken ... ne coole toiletzak voor op kamp.
    Knap gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. GEWELDIG!
    Heel mooie afwerking, LIes!
    Ik wil me graag net dezelfde van jou maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig! Ik hoop dit weekend ergens tijd te vinden om dit snel te maken. Dat dat op tijd klaar is he ;-).
    Nylondraad ... is dat gewoon 'visdraad' zoals ze hier zeggen? Daar worden ook armbandjes van gemaakt enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat ik er toch eens ga voor gaan :).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Naja: ja, dat is gewoon visdraad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Merciekes! Ik heb een ideale gelegenheid gevonden voor deze handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Twee weken geleden zat ik in de winkel te turen op die 'onzichtbare draad'. Na wat getwijfel niet gekocht. Volgende keer breng ik dat dus wel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind hem erg leuk!
    De ristzakjes heb ik al eens gemaakt, dus nu toch maar eens dit proberen. Had ook al eens de 'ronde' pennenzak van jou gemaakt, misschien ga ik die twee combineren om een vierkant/rechthoekige toilettas te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw! Heel mooi. Dat wil ik ook wel eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ok, dat met die geodriehoek is echt chinees voor mij, maar ik ga me eraan wagen! ik ben benieuwd! Voor de rest ziet mijn toilettas er al geweldig uit! Mercikes he!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zelfgemaakte toilettassen voor mijn dochters, lijkt me leuk om te maken... Maar hoe? En hier de handleiding die ik zocht, jippie!
    Eén dingske: waar vind je waterdicht stof?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon in mijn stoffenwinkel hier in de buurt. Waar je dat online zou kunnen kopen, dat weet ik niet.
      Je kan gewoon katoen ook wel waterdicht maken met een speciaal product. Of dat erg vriendelijk is voor je lichaam is iets anders, maar het is wel het proberen waard.

      Verwijderen
  12. Ik zit met bewondering het patroon te lezen en wil nu graag een model als deze maar dan van 18 cm lang 8 cm hoog en 8 cm breed.......??? Tja en dan heb ik toch wat hulp nodig. Kunt u mij vertellen welke afmeting stof ik dan moet gebruiken. Dank voor uw antwoord

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik ga er ook eens mee aan de slag, tijd om stofjes op te maken. Welke vlieseline gebruik je hiervoor? Ik ga dit model maken als opbergtasje, dus hoeft niet waterdicht, maar moet wel stevig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, geen idee, eigenlijk. Het hangt er wat van af of je wil dat het echt stevig rechtop blijft staan of niet. Het moet ook nog te doen zijn voor je machine, dus zeker niet de allerstevigste. Gewoon op gevoel kiezen.

      Verwijderen
  14. ha, bedankt. Heb voor de gehele tas een stevige gebruikt en voor de binnenzak plakkatoen. Prima resultaat! Nog 1 vraag... Knip je de hoeken in de bodem af? Het wordt anders zo'n prop binnenin, maar ik zie dat in de uitleg niet staan en durf de schaar er nog niet in te zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het niet gedaan, omdat dat nog wat meer stevigheid gaf aan de tas, maar je kan het gerust doen als je het te dik vindt. Enkel niet te dicht bij het stiksel, zodat er niets los komt.

      Verwijderen
  15. Ik heb een vraagje: waar kan je binnenstof kopen (Regio Vlaams-Brabant, Limburg (Belgie)) of mag het ook gewone stof zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee waar je dat kan kopen. Ik nam een turnzakje (zo'n gratis reclameding) om het waterdicht te maken. Met gewone stof lukt het uiteraard ook, maar dan niet waterdicht, tenzij je de stof behandelt.

      Verwijderen
  16. Bedankt voor de uitleg ! Ik heb er net eentje gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig toilettasje ! Fijn gedetailleerde tutorial. Dankjewel !
    Alleen het zoeken/vinden van waterdichte stof blijft moeilijk....élke tip is welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan je stof waterdicht maken met een spuitbus, bijvoorbeeld 'waterdicht voor textiel' van HG. Maar er bestaan ook groenere varianten. Die vind je o.a. in kampeerwinkels.
      Als je dit niet wil gebruiken, dan kan je altijd voor een dunne toile cirée opteren. Dat is iets minder vlot handelbaar onder je machine, maar dat lukt best.

      Verwijderen