Londen voor stofdummies

woensdag 20 april 2011


Ja, ja, ik ben terug. Bijna niet, maar dankzij het fantastische Eurostar personeel haalde we toch nog onze trein. Op twee minuten inchecken, douane- en paspoortcontrole doorlopen en de lift nemen naar het perron, geflankeerd door zoveel gespannen gezichten, het zorgt ervoor dat de snelheid van uwen tikker serieus de hoogte in gaat. Zeker als ge dan in high heels nog het perron moet afspurten, een trolley achter u aan slepend. In ruil voor dit onstijlvol gehuppel kregen we wel lege eersteklas treincoupe.Dank u wel, Britse hoffelijkheid! Love you even more, now.

Maar Londen... het was lang geleden, maar voelde meteen weer heel vertrouwd. We gingen op dag 1 op zoek naar twee stoffenwinkels. In totaal deden we er drie. Meer niet, want mijn vriendinnen en mijn portemonee konden dat wellicht niet aan.

Hier gaan we dan:
* Shaukat, te vinden op 172, Old Brompton Road (underground: Gloucester Road): het ziet er een beetje vreemd uit, maar in de kelder zijn behoorlijk wat stofjes te vinden. Ik zocht Liberty en daar hebben ze een hele collectie van. Het leek me minder uitgebreid dan de keuze die je in de webshop voorgeschoteld krijgt.
* De stoffenafdeling in het warenhuis Liberty in de Great Marlsborough Street: mooi aanbod, maar ont-zet-tend duur. De mooie Liberty tricot die zij ooit had kostte welgeteld £27,95 per meter, wat me toch even deed slikken. Ook aanwezig: een aanbod Amy Butler, Free Spirit en Anna Maria Horner aan democratische prijzen.

Op dag twee sleepte ik het gezelschap eerst richting Camden (maar daarover later meer) en dan naar Columbia Road. Daar is op zondag bloemenmarkt en is het er over de koppen lopen. Aan weerszijden van de straat vind je gezellige hebbedingenwinkeltjes. Kijk hier maar. Ik kocht er een rood vintage-uitziend - maar vast made in China - wekkertje.
Columbia Road ademt gezelligheid. Het was wringen geblazen, maar de zon, de bloemenzee en de shops maakten het absoluut draaglijk.

Ook een stoffenwinkel hier op nummer 67:
* Beyond Fabrics. Hetzelfde aanbod als eender welke goede online stoffenwinkel.

Om dat shoppen wat te counteren deden we ook wat aan cultuur. Tate Modern en British Museum met name, beiden gehuisvest in een gebouw dat op zich al de moeite waard is om te bezoeken. En wat nachtelijke siteseeing rond Westminster mocht uiteraard niet ontbreken.


En de buit.


*Niet op de foto: een button uit Tate Modern met de tekst 'Future Artist', want dat is louter wishful thinking.

15 opmerkingen:

  1. Ooh, die stofjes zijn geweldig he! Ik heb daar biaislint van liggen. Zo schoon dat ik het amper durf gebruiken. Ben benieuwd wat je ermee gaat doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh Londen. Ik was er in december voor het eerst en ik wil nu al terug! Zo zalig! Ben benieuwd wat je over Camden gaat schrijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had ook het idee bij Shaukat dat er minder in de winkel lag dan er te zien was online. Maar vond het toch nog altijd indrukwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Patricia: slechts drie stofjes, ja. Maar wel aardig wat meters en dat tikt geweldig snel aan.
    @ de vliegjes: ja, hé? Ik ga nog eens online shoppen, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil ook!!

    Bij ons staat Tate altijd bovenaan de agenda als we naar London gaan, maar als het er ooit nog eens van komt, zal manlief moeten plooien vrees ik en zal het schema opgedeeld worden in tate + stofshoppen. Merci voor de adresjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Drie stofjes, dan heb je je echt goed kunnen inhouden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk verslag! Merci voor de tips, wij gaan binnen 2 maanden ook naar Londen. Gek van uw wekker trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. super leuk om te lezen want ga in augustus ook naar londen dus laat de tips maar komen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En niet naar Old Spitalsfield geweest? Naar het schijnt de oervorm van de HandMade in Belgium-marktjes, met heel veel vintage en zelfgemaakt spul.
    De stoffenwinkels ga ik ook onthouden voor als ik er nog eens kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik zie die stofjes en denk ineens: ik ga terug naaien! ik wil rokjes in die stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zien er leuke stofjes uit :)
    en, haha, die button waar jij over spreekt heb ik ook -met een deel andere kunstklasgenoten- gekocht zo een vier jaar geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik noteer: Londen = leuk, behalve als je bestemmingen kiest in functie van je stofhonger. Interessant.

    BeantwoordenVerwijderen