Wegdromen toegelaten

woensdag 27 april 2011


Het is al een eind uit, van 2009 met name, maar onlangs viel mijn oog er weer op. Het boek 'Het leven zoals het was - De jaren ’50, ’60, ’70 en ’80 in België'. Alleen de cover doet me al wegdromen. E.T. Rubic. Tupperware. De jaren '70 en '80 zitten stevig gebeiteld in mijn herinneringen. Dit boek staat met stip op 1 op mijn verlanglijstje *hint*.
Het doet me denken aan alle tentoonstellingen die ik reeds in het Designmuseum zag. En aan alle lunchgesprekken met (ondertussen ex-collega's) waarbij we deden van "Keek jij ook naar Peppi en Kokki?" En naar De Berenboot? De Zevensprong? Calimero? Mik, Mak en Mon? Liegebeest? Jacobus en Corneel?

En u? Waar keek u graag naar? Welke tv-programma's zult u nooit vergeten? Welke voorwerpen blijft u koesteren? De viewmaster misschien?

27 opmerkingen:

  1. Ik heb 'De jaren '80 in België' voor mijn verjaardag gekregen, vol nostalgie en vooral plastieken rommel waarvan je het bestaan al vergeten was (zo van die halve rubberen ballen met een gatje, die dan klik klakten tegen de plafond of tegen je bil :)

    Ik vergeet Nils Holgersson nooit, moet zelfs nog huilen als ik dat liedje weer hoor, en de smileys, en van die egels om stylo's in te steken, de freggles met hun sprekende mesthoop en die kleine pluchen plakbolbeestjes en ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb dat boek liggen in ons vakantiehuis
    ge moogt het hebben!!
    ziggy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. karolientje met haar bootje, super vond ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. superboek he! Ligt op m'n werk op 't toilet, waardoor het gemiddeld toiletbezoek tegenwoordig wat langer duurt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De monchichi als speelgoed









    De monchichi en de muppets, onvergetelijk leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En de Freggles/Freggels, hadden jullie die ook in België? Op tv? En vrouwtje theelepel? En Nils Holgersson? :)

    Ohhh jaaa, zie ik nu, die hadden jullie ook! Gaaf hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geboren in 83 liggen mijn meeste herinneringen in de jaren 90. ALhoewel view-masters en monchichi wel in mijn speelgoedkast lagen maar evenzeer de eerst casette met samsonliedjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier ook Karolientje met haar bootje met stip op nummer 1! En mijn monchichi heb ik nog steeds....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit ís gewoon een keitof boek! We hebben niet anders gezegd dan 'oeh oh, dat hadden wij vroeger ook', 'en weet ge nog da ding?' ;)
    Het boek was een kado voor mijn vader, dus het ligt niet hier, maar ik denk meteen terug aan de stickerboekjes met 'Hearts' (waarvan ik de restanten nog steeds in mijn stickerdoos heb zitten!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De freggels, karolientje met haar bootje, en later postbus X en Merlina. Oh oh oh, waar is de tijd???
    Zouden onze kinders dezelfde herinneringen hebben? En van wat dan? De kleine einsteins?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zalig boek, hé. Nostalgie is toch iets wijs. Ik heb dat met de geur van kleuterklassen. Dan word ik meteen terug naar de begin jaren tachtig geslingerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. stress ... de rumicubpuzzel ... ben er nooit in geslaagd om dat ding opgelost te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het oranje/beige naaikofferke dat ik eindelijk op een rommelmarkt vond. En Mik, Mak en Mon, ik ben een kei in de vingerbeweging!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Merlina! En mijne monchichi natuurlijk. En ik zag toevallig in 't paasweekend het mandje waar mijnen monchichi in woonde terug bij mijn ouders (het deed dienst als paaseitjes raapmand) en ik werd er zowaar weemoedig van ! Nostalgie, zalig ...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tv kijken heb ik nooit veel gedaan, dus daar heb ik weinig herinneringen aan.
    Maar bij oma met de viewmaster "spelen", dat ga ik nooit vergeten.
    Ik zou dan ook dolgraai nog eentje op de kop tikken, maar helaas lijkt dat niet te lukken.
    Ooit zag ik eentje bij Bernard Gavilan, maar toen was ik zo dom hem te laten liggen...
    En dan schijfjes verzamelen! O, dat moet zo tof zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die doos van expo 58 staat bij mijn mama in de kast en ik heb een hele reeks plastieken appels, uiteraard ook een oranje, maar ook een gele, een groene, een rode, een parelmoeren...

    Oh en Vrouwtje Theelepel, en het liegebeest, Seabert en de Freggels...

    Nostalgie!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beertje Colargol, Bolke de Beer, Tita Tovenaar (de originele versie), Jacobus en Korneel, zaaaalig!
    Voor nog meer inspiratie en nostalgie kan je een bezoekje aan het MIAT overwegen. Daar loopt momenteel een tentoonstelling over de invloed van de technologische ontwikkelingen op ons consumptiegedrag. Oude fornuizen, radio's, klokken en andere hebbedingetjes waar je gewoon op staat te kwijlen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @ Elke: bedankt voor de tip.

    @ Janina Modaal: breng ik mijn viewmaster + schijfjes eens mee naar de IJW? Dan kunt ge u een keer laten gaan ;)

    @ ziggy: als ge 't niet meer moet hebben, laat maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik was verliefd op Mik (of Mak). Als je nu mijn wederhelft bekijkt bleef ik consequent in mijn liefde voor krullebollen...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Volgens mij heb ik vroeger heel veel Merlina gezien en "Kinderen voor kinderen".
    Producten herinner ik me veel minder. Denk dat ik toch eens in dat boek ga bladeren als ik de boekenwinkel passeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Kinderen voor Kinderen, die heb ik ook veel gezongen... En de viewmaster, daar heb ik ook zoete herinneringen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jaaa de viewmaster! Die vond ik zalig vroeger!
    Ik had schijfjes met wilde dieren en mickey mouse herinner ik me nog, maar wat er mee gebeurd is helaas niet meer. Maar ik ben aan het onderhandelen met een vriend die er twee heeft! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik heb er ook nog ene, een viewmaster. Ondertussen is die al een tijdje in beslag genomen door de dochter die het liefst naar het Roodkapje-schijfje kijkt. Mjn monchichi, die is voor mijn zoontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hier gaan we: vrouwtje theelepel, de freggels, plons, karolientje en haar bootje, mik, mak en mon, jacobus en corneel, het liegebeest en prikballon!!
    En Bassie en Adriaan, ik wou vroeger ook een auto met van die 'plink-lichten'!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. oh en als we een beetje groter waren: battlestar galactica, buck rogers en zo van die dingen! zalige boek, ons mama heeft die ook liggen

    BeantwoordenVerwijderen