De gele kast ofte kleuradvies gezocht

dinsdag 3 mei 2011


U bleek dus wel een beetje nieuwsgierig naar wat dit ging worden. Na nòg een laag (wat dekte dat geel toch slecht, en ja, het is Ambiance van Levis, in case you wonder wat voor brol ik weer ter hand genomen had) leek de kast eindelijk een beetje presentabel. De kast, die redden de buren van het containerpark en ik redde die vervolgens toen de buren die op hun beurt richting containerpark wilden verschepen. Recyclage, daar houden we wel van. Nu, of dat ecologisch zo'n goede zet was, dat verven en die white spirittoestanden, daar ben ik nog niet zo van overtuigd. Wie mij dan eens deftig uit de doeken kan doen, hou u alstublieft niet in.

Maar de kast, die was voor de dochter haar kamer en herbergt nu de boeken van de kleine zoon. Omdat die het kleurrijkst waren en we eigenlijk allemaal wel dol zijn op Anna.

plaats voor kunstwerken

Naast de lievelingsboeken ook wat plaats voor de kunstwerken van de dochter met de juf die graag met stof werkt.

Gele kast
beetle
Boeken, muziek en luisterverhalen
Boekenhoek
Leeshoek

En nu ik u hier toch heb, hoe verf je een kamer die nu nog volledig wit is, een zwarte (wengé) vloer heeft en naast deze kleurrijke boekenhoek ook nog deze kleurrijke stoel huisvest? Hou ik de muren toch maar wit? Ga ik voor het bijna clichématige '1 muur in 1 kleur'? Zoek ik een behangetje dat wat weerwerk kan bieden tegen deze kleurenaanval? En gordijnen? Het ellendigste aller decoratie-elementen. Naast het feit dat ik dit eigenlijk verfoeilijk vind, zijn ze in deze tijd van het jaar toch wel uitermate handig. De kamer is dan nog gezegend met een hoogst charmante, maar bijzonder onhandige erker.
Ik gooi het u maar in de schoot. Men weet namelijk nooit dat hier volk met een gave voor interieurvormgeving meeleest.

43 opmerkingen:

  1. ohhh wat een mooi kamertje zeg!!!! Super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En als je nu eens, geheel volgens de regels van de kunst, een moodboard maakt met alle materialen en kleuren in de kamer en daarmee naar zo'n verfwinkel (type colora) trekt voor advies?
    Zelf denk ik dat die paarse bollen op het dekbed wel mooi op de muur achter de gele kast zouden passen...
    Met erkers geen ervaring en met binnenhuisarchitectuur ook niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou het op wit houden, want al die mooie kleurtjes komen zo heel goed tot hun recht. Als je dan toch voor een kleur op de muren zou gaan, zou ik felgroen nemen, ofwel 1 muur in primair blauw.
    Gordijnen zou ik wel hangen, is toch handig met kinderen vind ik. Zeker geen drukke gordijnen nemen, maar gewoon een effen kleur, dan valt dat reuze mee.
    Maar eigenlijk denk ik dat je vooral je eigen gedacht moet doen; jij woont tenslotte in jouw huis. En daarbij, ik zie nog niet snel iemand met zo'n goede smaak iets compleet fout doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zou de muren gewoon wit laten. En over de verf, wij gebruiken altijd ecotec van bij Tintelijn. Ecologische verf die heel goed dekt. Verf op waterbasis, stinkt niet en is ecologisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou de muren precies ook wit laten, er is genoeg kleur in de kamer met die mooie kast en die kleurige boeken (trouwens, wij hebben NEt dezelfde reeks cd-boekjes naast elkaar staan ;)
    Ik ben nu ook bezig met bedden verven en bijpassende gordijnen te zoeken. De muren gaan we ook gewoon wit laten, enfin, voorlopig toch en misschienst forever

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad een goede tip van vermiljoen, verf op waterbasis!! De verf op oliebasis zou met tijd verdwijnen maar blijkbaar duurt dat nog een tijdje. Dus als je je nog eens aan een projectje waagt dan kan je best alle oude verf afbranden of schuren. Daarna een goede primer zetten ook op waterbasis uiteraard en daarna een mooi kleurtje. Levis heeft trouwens een lak verven op waterbasis!
    Het niet dekken heeft vooral met je kleur te maken. Er zijn kleuren zoals geel, oranje en donkerblauw bijvoorbeeld die door de pigmenten in de verf niet goed dekken. Een tip is dan om een gekleurde primer te nemen, hier bijvoorbeeld in een lichtgeel zo dekt de verf beter.
    Voila, een technische uitleg van een schilder :-)
    Voor de interieurtips: dat is een moeilijke want toch o zo persoonlijk. Ik zou gaan voor het behang maar ik ben dan ook compleet kleurgek dus misschien heb je daar niet veel aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De kamer wordt mooier en mooier ...

    Ik zou de muren (voorlopig) wit laten. Er is al zo veel kleur en die komen nu zo mooi tot hun recht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super, die gele kast!
    En de muren, ofwel wit, ofwel zou ik er volledig over gaan en een behang met leuke kleurrijke print kiezen. Maar, wat wil de dochter zelf?
    Stoffen gordijnen heb ik zelf ook niet graag, wij hebben er dan ook geen! Wel rolgordijnen, overal dezelfde witte-strakke-zonder- tierlantijntjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. absoluut wit. En ik wil ook zo'n gele kast!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, de muren misschien toch wel wit laten. Of als je toch gaat voor een behangetje ofzo, dan zou ik eerst alle meubels in hetzelfde geel doen en een soberder dekbedje opleggen :-) Een heel mooi kamertje in iedergeval! Jouw huis ziet er echt overal zo heerlijk licht uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo'n kleurrijke kamer ! Ik zou de muren ook gewoon wit laten. Prachtige kast trouwens !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wit in combinatie met deze leuke kleurtjes is altijd leuk en natuurlijk ook nog eens goedkoop en handig aangezien je je niet weer tussen de verf-potten moet begeven. Maar één muur een kleur geven (die terug te vinden is in speelgoed, dekbedovertrek,...) laat de andere kleuren wel iets meer 'liggen' waardoor er iets meer rust in de kamer komt. Een groot cliché maar het werkt. Uiteraard,kies waar je je goed bij voelt en wat de dochter graag ziet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie gele kast.
    Ga maar eens uit de bol. Een mooi bahangetjemet een klein motiefje op een muur en nog een muur in een bijpassend kleurtje.
    Andere verf dan op waterbasis komt er hier niet binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geen wit hoor, ik stem behang!
    Heel leuke kleur voor die kast, trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ferme kast, en zo'n toffe kleurrijke kamer!
    MMmm, ik behoor allerminst tot de mensen met een gave voor interieurvormgeving. Maar als u dan toch mijn gedacht vraagt,... Wit! Ik vind wit ALTIJD mooi. Maar voor het geval je dat wit beu bent, en de dochter iets anders dan wit wil, zou ik voor 1 mooie behangmuur durven kiezen. Tegenwoordig met al die mooie behangetjes!
    Gordijnen? da's een moeilijke, wij hebben overal strakke (witte) rolgordijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @ allen: bedankt voor alle tips en fijne reacties.
    Het was wel verf op waterbasis (gelukkig), de tip van de ecoverf is welgekomen, Vermiljoen.

    De dochter is tevreden met haar kamer zoals hij is, dus voorlopig wachten we af.

    Tips voor gordijnen zijn nog altijd welkom. Strakke rolgordijnen aan de 3 ramen van de erker en dan plafondhoge gordijnen om de erker af te sluiten?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Knalroze muur en daartegen de knalgele kast? Die gordijnen daar heb ik zo niet direct toffe ideeën voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ben ik te laat? Misschien een retro-behangetje of een foto laten uitvergroten tot fotomuur: http://www.fotomuur.nl/

    Mooi kastje in dat geel!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. mijn mening: Als je de muur wit houdt, zou ik toch die andere witte kast een kleurtje geven, want zo wit op wit, dat ziet er toch wat gewoon uit.
    En als je een hoog plafond hebt: het plafond schilderen! blauw met wolkjes, ofzo!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nog vergeten te zeggen dat ik onder de indruk ben van de boekencollectie. Me dunkt dat jullie ook de hele collectie van het geluidshuis hebben. Zijn die allemaal zo goed als de Mestkever?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik dacht ook even dat het over een boekenwinkeltje gaat! Heel mooi!
    Ik zou ook voor wit op de muur gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik zou voor een roze muur gaan, een van de roze kleurtjes uit de stoelbekleding. En dan de gordijnen in de oranje rode kleur van de vos op de stoel. En dan zeker die (saaie) witte kast tegen die roze muur. Maar ik ben dan ook echt een kleurtjes liefhebster... Wit is ook maar zo wit

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Euh, dat is nog maar een klein stukje van de boekencollectie... We lezen hier allemaal graag.

    @ ilse: ik vind Wilde Zwanen de beste, maar misschien komt dat omdat we die het eerste hadden. Alhoewel, nee, Wilde Zwanen hier met stip op 1 :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi zeg!
    En wit is in dit geval kleurrijk genoeg :).

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gottekes, ik ben wild van die kast. Dat geel is de max, wat een grandioze ingeving.

    Ik kies geen wit...ge kent mij he, den behangaddict. Ik zou dus een muur behangen. Of een retro- of ander motiefje. Of idd een fotobehang. Ik dacht instant aan een mooie foto van een helderblauwe hemel (zoals je eerste foto van de kast).

    En ik vind De Wilde Zwanen ook de beste van de serie. Maar wij hadden die ook eerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Eén muur in een retrobehangetje met fel kleur, niet Priembehang, maar bv één uit de Marimekkoserie (merk vergeten, maar heeeeel erg mooi). Die hebben meestal een groot grzfisch motief, éénkleurig, zodat het geen kakafonie wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Supermooi zo'n knalgele kast in de kinderkamer. Zelf zou ik voor lichtblauw kiezen, ik word gewoon blij van de combinatie blauw/geel! En als het even kan ook nog 1 muur behangen.
    En zelf een witte keuken en living hebben omdat ik maar geen kleur kan kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik las je post vanmorgen al, maar wist niet zo meteen een antwoord. Ik kan al moeilijk kiezen voor mijn eigen huis, laat staan voor jouw huis!
    Toch denk ik dat die super-te-wauw-gele-kast nog veel beter uitkomt tegen een gekleurde wand. Of inderdaad die witte kast ook een knalkleur geven. Maar je moet het zelf weten hoor. en over gordijnen zeg ik al helemaal niets. Hier maken we nu tijdelijk donkere fleecedekens voor de ramen. Da's pas triest! Maar wat doe ik voor gordijnen bij een grasgroene kamer?
    Ik wens je succes met kiezen, misschien eerst maar eens een paar nachtjes goed over slapen?

    Veranderde je nu net je header? Ja? Nee? Ik vind hem in ieder geval heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een mooie kleurrijke kamer. Ik vind dat die kleuren zo heel mooi tot hun recht komen met die witte muren.
    Wat verf betreft: wij hebben ons ganse huis geverfd met natuurverf van Aquamarijn (en enkele gekalkte muren) en wil nooit nog met chemische verf werken: het werkt fijn, stinkt niet en dekt goed. Kalken is bovendien nog eens heel plezant om te doen (al zou ik daar in deze kleurrijke kamer nu niet direct voor kiezen, want kalkverf heeft geen felle/heldere kleuren).

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik stem mee voor wit.
    Schoon en gemakkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. wat een droomkamer!! Echt eentje voor in de boekskes en zo'n boekenkastje daar kan ik (als kleuterjuf) maar heeeeeeeeeeel veel van dromen (een prachtige collectie boeken) :-)
    Veel snurk- en leesplezier

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wauw, tof hoor :-) Ik zou zeggen: retrobehangetje van Priem in Gent en voor ecologische verf naar Huis van Haaz in Lier, prachtige kleuren dispersieverf die nog goed dekt bovendien!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik zou de muur met de kleurrijke stoel in dof petrolblauw verven en voor de muur met de felgele kast een behangetje zoeken in de kleurcombinatie petrol/turkoois/donkerblauw. De rest van de muren wit laten. Voila! Veel werk, maar de gele kast zal supermooi uitkomen. Wel zorgen dat uw beddegoed dan iets soberder wordt. Maar rood met witte bolletjes kan ook nog hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Je kan misschien eens denken aan binnenluiken. Kan zeer strak zijn en maakt het goed donker. Met kinderen die vroeg gaan slapen is dat wel zo handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Te gek, dat geel! En wit maakt wél dat alle kleuren mooi en helder blijven. Misschien een stukje behangen? (niet teveel)
    Vind het een prachtige kamer!

    En gordijnen, hou op. Als je ze niet te bepalend wilt, zou ik voor rolgordijnen gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik stem voor knalblauw of wit met een aantal gekleurde strepen (de strepen in verschillende kleuren tegen elkaar maar niet overal in de ruimte, in troepjes dus)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. hey Lies , knappe kamer. Je word er vrolijk van. Ik zou de muren wit laten , maar zou het witte kastje een kleurke geven. Valt wat uit de toon , vind ik , in deze vrolijke kamer.

    Gordijnen , ook zoiets waar ik niet aan uitgeraak. Ik hoop dan ook dat jij snel een idee hebt dat ik kan lenen , haha. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. amai, veel reacties, ik ben maar gestopt met ze allemaal te lezen.

    Mijn moto is meestal ... alle muren wit. Er komt zoiezo al genoeg kleur in huis. En bij u klopt dat precies ook.
    Wit rules (less is more)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. ik ga mee in het knalblauw verhaal! past enorm mooi bij dat geel. Petrol blauw past er anders ook wel bij, is niet zo hevig maar is wel blauw :) en Ik hartje gordijnen van plafond tot grond!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik ben er ook helemaal wild van! En wit vind ik nog altijd het mooist in combinatie met alle gekleurde spulletjes. Prachtig gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Maar mooooi! Pfff, ik kom er niet uit, kleur of wit, lelijk zal 't zeker niet zijn!
    Zo gedurfd, zo 'n kast schilderen in 't fel... Ik ben altijd bang dat 'k mijn vondst om zeep ga helpen...

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Voor soorten verf die je kunt gebruiken, kun je ook even op deze site kijken: http://www.schilder-weetjes.nl/informatie/soorten/verfsoorten-binnenshuis.html.
    Hopelijk helpt het je om de kleur in één keer te laten dekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Lies,
    Wat een ongelooflijk mooie kamer!! Je hebt niet alleen schrijftalent maar ook het designtalent zit je ergens in het bloed!
    Proficiat!
    xx
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen