Een luizige moederdag

maandag 9 mei 2011


Moederdag anno 2011 was er in elk geval een om nooit te vergeten. De luizigste moederdag ever. En dat mag u gerust letterlijk nemen. Na een weekend van kammen, inzepen, kammen, spoelen, kammen en dit maal vijf - wij ontsnapten uiteraard ook niet aan de luizenjacht - voelde ik me meer verwant aan een vlooiende baviaan dan aan een gevierde moeder. Gelukkig had slechts eentje van ons het echt zitten. Niettemin spendeerde ik het overgrote deel van het weekend of in de badkamer, of in het washok, want luizen, dat betekent - naast uren kammen - vooral machines draaien, drogen en strijken. Hier niets van moeder rustig in de zetel met de benen omhoog. In mijn herinnering verbood ik mijn eigen moeder ten stelligste de zithoek te verlaten op straffe van 'geen snoepje na het eten'. Niet zo hier. Volgende keer beter?

Maar luizen, zeg. Ik had dat nog nooit gezien. Maar toen ik de haren van de dochter in twee vlechtjes wilde doen en ik in de middenscheiding een 'beest' zag lopen, toen had ik geen milliseconde nodig om te beseffen wat voor ongedierte dat was. En ja, na twee dagen vlooien, euh luizen, gingen onze kindertjes volledig ontluisd terug naar school. Ze zijn vast nog nooit zo proper geweest.

17 opmerkingen:

  1. Ocharme toch! Maar ja, daar bent best zo snel mogelijk bij voor het hele gezin er mee zit! Misschien kan je proberen om volgende week zondag eens lui te zijn, kwestie van je schade in te halen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grrr... Wij hebben het ook al een keer voor gehad bij dochterlief! Tis een hele karwei he!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aaargh, niet leuk.
    Wij kwamen tot de conclusie dat uitroeien 't beste lukt met de natkammethode.
    Op naar 15 augustus voor een herkansing van je moederkesdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een ding was u dan toch goedgezind, het weer!
    Want stel u voor een weekend was met regen.
    Ik huiverde ook toen ik voor het eerst zo een beest zag en ze zitten liefst op een proper kopke, dus troost u, ge zijt een proper madam met propere kindjes. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik leef met je mee. Eén van mijn jongens bracht twee weken geleden ook luizen mee van school ... ik begin terstond opnieuw te krabben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het is weer mode, blijkbaar, ik hoorde ook een aantal mama's op school. Da's genoeg om mij een obsessie te doen krijgen, én jeuk. Mijn Wederhelft een aantal keer ,laten checken en niks, en de meisjes gelukkig ook niet. Een paar jaar geleden hebben we onze portie vlooien gehad, maanden lang, die bleken net zo makkelijk uit te roeien, dus luizen hoeven voor mij ook niet per sé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is nog eens het vervelendste moederdagcadeau dat je je kunt bedenken... Die wedstrijd heb je dan toch maar mooi gewonnen, nietwaar?
    Ai, luizen, ik heb er ook zo'n hekel aan. Ik word er ook nerveus van, bang dat ik nog niet alles schoon heb en dat ik toch nog een luis over het hoofd heb gezien. Met een nieuwe invasie tot gevolg.
    Het is niet voor niets dat ik luizenmoeder ben op school. Ik weet het maar liefst op tijd als het weer zo ver is. Woensdag weer alle kinderen controleren, vaste prik na de vakantie. Maar de oudste had vandaag al een briefje met de mededeling 'Er is hoofdluis geconstateerd in de klas van uw kind.'...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Arghhh, een betere timing hadden die vieze beesten niet kunnen hebben. Nu, eigenlijk zijn die nooit welkom he. Chance dat ze nu wel uitgeroeid zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier is het ook keer op keer prijs! Dan zit ik de hele avond bezig met ontluizen, dure shampoo,... Komt ge de volgende dag op school, hoor ik een mama zeggen" oei, we zijn vergeten iets tegen uw luizen te doen!" En hopakee, daar gaan we weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier nog geen last van... maar volop Chirokampherinneringen! (En wees maar zeker, luizen en lang krulhaar, not a perfect match!)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ellendige beesten. Vorig schooljaar zaten we er ook constant mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik krijg er kriebels van, letterlijk! En je kreeg er dan ook? Zeker dat die niet kunnen springen? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha, Sha, ze springen niet, wees gerust.
    En nee, ik bleef gevrijwaard. Niet van het krabben, helaas, but it was all in the mind.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik begin spontaan te krabben in mijn haar !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier zijn ze nog niet aan de orde, maar ik herinner mij een chirokamp waar de zin bij het betreden van de apotheek was:
    'voor 100 man luizenshampoo, alsjeblieft'
    Dolletjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier zijn we daar 17 jaar aan ontsnapt en vorig jaar waren wij ook de klos. En niet zo'n beetje ook want met jongens die niet naar de kapper willen wegens, lang haar is cool, zijn we daar weken mee bezig geweest. En toen we er eindelijk af waren ............ kwamen ze weer :(

    BeantwoordenVerwijderen