Over eigenwaarde en de petroleumprijzen

woensdag 25 mei 2011


Soms kan ik het zo op mijn heupen krijgen van mezelf. Soms, maar vooral nù. Als je aan een kledingstuk begint met het idee dat dìt het perfecte naaisel zal worden. En het niet zo uitdraait. Als je je alweer stoot aan diezelfde steen. Als patroondelen niet goed uitkomen, ook al had je nog zo goed gemeten. Als je twee hemden, een in tricot, een in voilekatoen bijna af hebt en je er op die spiksplinternieuwe Bernina geen deftige knoopsgaten in krijgt. Dan, ja dan zou je jezelf toch wel voor het hoofd willen slaan? En ja, ik las de handleiding. Dat zal beroepsmisvorming zijn. RTFM geldt dus niet voor mij. En vrees niet, de hemden zijn nog intakt. Mijn eigenwaarde daarentegen...

Al zijn er dingen die ik toch nog redelijk kan, zoals:
- vriendelijk blijven aan de telefoon, terwijl je eigenlijk op springen staat
- kinderen fruit laten eten, ook zij die dat 'eigenlijk niet lusten'
- ramen lappen zonder strepen
- van tafels oefenen een spelletje maken

En dat zal het zowat zijn.

Gelukkig - voor mezelf - heb ik nog wat interessants. Zoals daar zijn: blij zijn om kleine dingen. Shortcuts nemen op uw Mac. Babytomaten zien groeien. Een vogeljong horen piepen. En plastiek strelen. Met stip op 1: deze deze voorwerpen uit melamine die dit weekend ons huishouden vervoegden. Waarmee ik beken dat wij persoonlijk verantwoordelijk zijn voor de stijgende petroleumprijzen. Ja, wij. Dus, als u een zondebok zoekt. It is me!

Maar kijk, die glans! Die kleuren! Weg alle zorgen! Geluk is niet altijd ver te zoeken. En ja, ik zou kunnen bleiten om het feit dat we dit jaar tegen alle plannen in toch niet naar Ierland gaan deze zomer, maar ik doe dat niet, want ik heb een groen-wit-oranje compositie om te strelen. Soms kan ik toch nog positief denken. Soms.

plastiekplastiekier

29 opmerkingen:

  1. OH!!!! En die zijn zo mooi!
    En jij kan veeeeeel meer dan dat korte lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar meisje toch, kop op! Die knoopsgaten komen wel in orde, gewoon even opzij leggen en wat oefenen op lapjes (Vloeken we niet állemaal op knoopsgaten?). En de dingen waar je goed in bent, niet minimaliseren! Scroll hier eens door die blog, kijk eens in die bedjes boven: allemaal knap resultaat van jouw kunnen! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ze zijn geweldig. Ik ben volgende maand jarig en dit jaar ben ik zo onbeschaamd geweest om mijn vriend een hele lijst door te mailen (voor het geval vrienden moesten vragen) en deze staan bovenaan die lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou zeggen: gewoon aan een ander project beginnen en erop terugkeren als de frustratie weg is: bij mij werkt dat.
    Een spiksplinternieuwe bernina, mag ik vragen welk model je kocht?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan geen ramen lappen zonder strepen hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo nen-appel! Mooi hè! Ik ben in blijde verwachting van een soortgelijk exemplaar, dezelfde zelfs, al is dit misschien de grote versie.

    En verder:
    - heb ik een fruitweigeraar die me meeneemt naar de koekjeskast om daar doodleuk 'deze fruitje eten' te beweren;
    - kan ik geen ramen lappen zonder strepen, vorige week nog op gevloekt;
    - heb ik pas een lijst gekregen met shortcuts en beseft dat er nog werk aan de winkel is.

    Dus waar u ook goed in bent: mensen een deuk geven in hun eigendunk.
    (Haha, neen, dat valt wel mee hoor. Maar ik kom graag in de leer.)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dat ook met dat naaien. Onlangs nog. Ik was SUPER nauwkeurig geweest in het overnemen van een patroontje. Had overal heel mooi de naadwaarde op 1,5 cm getekend. Het was een patroontje met véél stukjes dus ik heb een ganse voormiddag werk gehad aan het patroon overnemen en nadien uitknippen uit stof. Ik begon er vol goede moed aan. Tot ik op het einde van de dag (ik stond nog niet ver met het naaien) merkte dat de naadwaarde al IN het patroon zat en het dus vééél te groot was. Ik heb het in een hoekje gesmeten van colère en het ligt daar nog... Ge zijt dus niet alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nummer 3 moogt ge mij hier eens komen demonstreren. En nummer 4 moogt ge ook wel eens uitleggen.
    Mega appel!
    En dju, ik ben zo curieus naar die hemdekes. Breng ik vanavond mijn machiene mee om uw knoopsgatekes te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Riet: nu voel ik mij veel beter *lacht een beetje groen*
    @ Mama P: dat mag, maar voel je niet verplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hm... Ik veronderstel dat je van het voorstel 'drukknopen' niet veel vrolijker gaat worden... Ook zo'n automatische Berninaknoopsgatenmaker hier en toch nog veel gevloek. (Voornamelijk omdat ik altijd vergeet dat het spoeldraadje daarvoor door dat gat moet. Maar ik ben niet zo consequent in handleidingen lezen.)
    Allez, courage!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh leuk, "de" Happle :-) Staat hier ook op het verlanglijstje...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, zo 'n appel heb ik nog vastgehad op de rommelmarkt afgelopen zondag. En laten liggen :/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oh ... kop op!
    Drink dat theetje nu maar en geniet van de chocolade.
    Daarna lukken die knoopsgaten vanzelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. denk eens simpel: waarom je zorgen maken als je zo een super mooie geweldige appel hebt?? ik zou er graag ene in het rood hebben :) ma zit wat krap bij kas momenteel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben er nog nooit in geslaagd om ramen te lappen zonder strepen te maken. Respect!

    *Ik negeer het feit dat ik het daarom ongeveer opgegeven heb om regelmatig de ramen te wassen. Uhum*

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je maakt al vijftien jaar van mij een gelukkige man, maar nog steeds geloof je te weinig in jezelf. Nochtans laat je mij keer op keer versteld staan met je creativiteit, doorzettingsvermogen en organisatorisch talent, en nog zoveel meer. Ik had mij geen betere, mooiere, lievere en meer intelligente vrouw kunnen dromen. Dank je voor alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Allé, jong, straks ga ik nog janken.

    @ Sofinesse: ik doe dat ook maar om de zoveel maanden. Het resultaat is dan véél spectaculairder. En verder zijn er ook gewoon teveel ramen om regelmatig te lappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh maar kijk es, zo'n bericht van je ventje, dat maakt toch alles goed, ik smelt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ooh maar wat een lief bericht hierboven!
    *smelt*

    met al die ijverige ijven rondom jou moet dat toch wel lukken ;) en overigens, die appel heb ik ook en int geel..

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goh, dien happle ... heb mezelf al moeten verplichten de andere kant op te kijken toen ik hem in de winkel passeerde.
    Wat voor kommetjes zijn dat? Van onze Ikea creemkommetjes collectie zijn er ondertussen nog maar twee over (als we ijs willen moeten we bijna om de beurten eten ;-) ).
    Je kan misschien gaan voor een dichtbij last-minute vakantie als Ierland niet lukt.
    En die fruit truckjes, die mag je hier ook altijd delen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat ramen lappen mag jij mij anders ook wel eens leren. Het zit hem vaak in de kleine dingen, dat heb je mooi samengevat! En hey, Ierland loopt niet weg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Er zit veel menselijkheid in deze naaister en dat vind ik zeer schoon (en nog wel meer op deze pagina). Alles komt goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. die appel is super !!! de potjes heb ik zelf ook :)
    nog veel ucces met het gaten van knopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Adem in, adem uit! Alles komt goed! (de appel heb ik ook!) Liefs & rustig aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @ Ilse: de kommetjes zijn van Mepal. En helaas heel breekbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heb jij ook zo'n speciaal knoopsgatvoetje van Bernina? Ik moet toegeven dat ik daar ook zeden een mooi knoopsgat mee kan maken. Ik grijp tegenwoordig nogal graag naar de drukknopen, dat vinden de jongens ook leuker, i niet want ik wil mooie knoopjes gebruiken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Oontje: niks voor ons dus die kommetjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mag ik dan nog aan je lijstje toevoegen dat je prachtig kan fotograferen!

    BeantwoordenVerwijderen