vrijdag 24 juni 2011

Hoe maakt u het? De vlaggenlijn

De vlagjes vielen wel in de smaak. Niet alleen bij jullie, maar ook bij de juffen en de cadeautjesontvangers. Of dit ook een projectje voor beginnende naaisters is? Jazeker!

Wie wil er nu niet zo iets vrolijks in huis?

vlagjesvlagjes

Dit stofje was een restje van hier. Het rokje is het eerste stuk van mijn hand dat echt bijna te klein is en het breekt mijn hart. Dit was het eerste waar ik echt trots op was. Een vlaggenlijn gaat jàren mee en houdt de herinnering aan het rokje (en mijn kleine meisje in dat rokje) hopelijk levendig.

Je hebt er best weinig stof voor nodig. Hoeveel precies, dat hangt uiteraard van het aantal en de grootte van de vlagjes af, maar zoals je ziet, heb je voor een vlaggenlijn van 20 vlagjes van 17 cm breed slechts twee keer de hoogte nodig bij een stof van 110 cm. Dat klinkt misschien Chinees als je nog maar net naait, maar als je naar onderstaande tekenening kijkt, dan snap je het wel.
Uiteraard geldt onderstaande berekening enkel als je stof gebruikt zonder een print die je maar in 1 richting kan gebruiken. Maar dat had je vast zelf ook wel door.


1. Teken met een tekendriehoek een driehoek. Herhaal dat een aantal keer tot je bijvoorbeeld 4 driehoeken aan elkaar hebt. Kijk goed voor de balpenlijnen op de foto.


2. Knip dit stuk met de 4 driehoeken aan elkaar uit.


3.Leg het op de stof en zet stipjes ter hoogte van de punten van de driehoeken. Herhaal dit een aantal keer en verbind de lijnen. Op die manier krijg je snel veel gelijke driehoeken.


4. Maak paren (als je met verschillende stoffen werkt voor voor- en achterkant) en overlock de zijranden. Als je geen overlock hebt, stik op 0,5 cm van de rand. Je kan de rand eventueel nog zigzaggen voor meer stevigheid.
Heb je wel een overlock? Zet dan de steekbreedte op de smalste stand. Zo heb je het minste 'verlies'.


5. Knip het puntje af en keer de vlag. De stompe kant van een satéstokje doet hierbij prima dienst.


6. Strijk en duw de naden daarbij goed naar buiten.


7. Rol biaislint uit en positioneer de vlagjes. Ik laat 8 cm tussen twee vlagjes. Met 20 vlagjes kom je zo aan een lijn van 4,5 meter. Reken daarbij nog 50 cm lint aan beide kanten. Voorzie dus zeker genoeg biais.


8. Vouw het lint open en leg het met de goede kant op de achterkant van het vlagje. Bevestig zo alle vlagjes aan het lint.


9. Vouw het lint dubbel en stik het volledige lint door op 1 mm van de rand. Het is handig als je de rand van het lint kunt gelijk zetten met de rand van je voetje en de positie van de naald daaraan kan aanpassen.


Klaar!

Nog een tip voor beginners: gebruik geen satijnbiais zoals hier, want dat glijdt makkelijker weg. Kies goede biais, die je mooi in het midden kan samenvouwen en praktisch als vanzelf in positie blijft.

vlagjes

26 opmerkingen:

  1. Het zijn inderdaad wel heel mooie vlaggetjes. Maar ja, met zo'n mooie stofjes, kan bijna niet anders he !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi! Ik maak ze ook altijd met biais, altijd netjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel duidelijk! En een leuke stoffencombinatie. Die gekleurde bolletjes zijn zó vrolijk hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, en An, herken je je eigen stofje?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een supergoede tutorial!! Dankjewel!!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De uitleg komt net te laat, want heb er eergisteren eentje gemaakt;) Ik ben lichtjes anders te werk gegaan voor de biais eraan te bevestigen. 'k Vond het eigenlijk best wel leuk om te doen (zag er wat tegenop), dus vlaggenlijnen gaan hier zeker nog eens gemaakt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah, Elisanna, hoe deed jij het dan?
    Die tutorial is eigenlijk ook niet voor jou. Jij hebt dat vast niet meer nodig, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Da's toch wel ferm makkelijk als dat zo kant-en-klaar voorgeschoteld wordt.
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hi, ik heb een mal van een driehoek uit een oude doos, die gebruik ik dan telkens weer en snij erlangs met een rolmes. Ook erg makkelijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Joepie! Dat klinkt alsof zelfs ik het aandurf om te maken! Ik maak er mijn eerste projectje-op-eigen-machine van!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. die bolletjesstof is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. manmanman, ik ben echt superblij met die tutorial! Vanaf nu vlagjes à volonté!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben ook al aan eentje begonnen, maar alle tips zijn altijd welkom ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier worden alleen luiwijvenvlaggeskes gemaakt. Niks lint openleggen en vlagjes aan vaststikken. Gewoon eenmaal heel de boel stikken: lint dubbelvouwen en de vlaggeskes op de juiste afstand ertussen steken en doorstikken.
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb morgen een verjaardagsfeestje hier! Zo'n vlaggenlijn was wel leuk geweest, maar ik denk dat ik dat niet meer af krijg. Maar er komen nog feestjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O een tuto, tof tof tof! Die ga ik maken om op 1 september in mijn klas te hangen! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @oontje: Wel, ten eerste ik haat biais aanstikken. Ten tweede, ik haat recht stikken laat op de avond. Dus werd het 'free stitching': meteen omgeplooid, gespeld en gestikt. Niet letten of ik recht stikte of niet, gewoon min of meer rechtdoor, en dat 4 keer over de gehele vlaggenlijn. Geeft een leuk resultaat, en niemand let erop dat je scheef gestikt hebt;) Enne, handleidingen kan ik altijd heel goed gebruiken hoor, eigenlijk kan ik me over de simpelste dingen nog serieus mijn hoofd breken, dus laat maar komen die tutorials;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik maak ze op identiek dezelfde manier. Weinig stofverlies, dat hoor ik graag! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ah dat was eigenlijk ook een tof idee om voor de juffen te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bedankt voor deze tutorial. Ik wilde allang een vlaggenlijn maken van resten stof en de kilometers biaisband die ik heb overgenomen van iemand. Maar ik wist niet zo goed hoe te beginnen. Dit is duidelijk. En behoorlijk simpel, dat is ook fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Fantastisch!
    De uitleg is zoooo duidelijk.
    Dit gaat zeker en vast gemaakt worden!
    Een resultaatje is al zichtbaar op:
    http://nienkemaakt.blogspot.com

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ook net m'n eerste minivlaggenlijntje gemaakt voor een babytje, met de letters van haar naam erop! Maar 4 vlagjes dus maar vond het zo al meer dan werk genoeg! Vooral omdat ik zeker 3 keer een heel eind heb moeten lostornen natuurlijk :p Ik wil altijd snel-snel werken en dan krijg je soms rare resultaten...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ben zelf bezig aan een vlaggenlijn en ben zo geen naaimachien-mens (lees: veeeeel vloekmomenten :/) maar het begint er goed uit te zien!! Thnx voor de handige tips hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Biaisband om de vlaggetjes heen en keperband als lint, is veel steviger. Maar ook meer werk.

    BeantwoordenVerwijderen