70's hoodie in 2011 fabrics

zaterdag 23 juli 2011


Wat is leuker dan half afgewerkte stukken afwerken? Een nieuw beginnen! Nadat ik mijn vier bijna-klare stuks nog maar eens zuchtend ter hand had genomen en vervolgens met een nog grotere zucht weer ter zijde had gelegd, besloot ik dat het voor mij ook vakantie was en dat we eens van vrolijk gingen doen. Met veel zin, felle kleuren, tricot en een rits. A first. Die rits in combinatie met tricot dan toch.

Het werd een patroon uit de jaren stillekes, wat op zich geen probleem hoeft te zijn, maar wat er wel een is als uw kinderen niet gezegend zijn met de standaardmaten. En ja, u hebt hier al tot in den treure moeten aanhoren dat ze zo fijn zijn, maar soms heeft een mens gewoon geen zin om zijn hoofd te breken over patronen aanpassen naar smalle kindertjes en wil dat mens eens gewoon in een wip een hoodie in elkaar steken. In een wip, dat spreekt. U denkt dat toch ook telkens u aan iets begint?

Het patroon diende zich aan in 92 en 104. Dat bleek in de jaren '70 namelijk zo te zijn. Patronen in alle maten? Phuh! Pas ze zelf aan als u een maatje groter of kleiner nodig hebt. Daar draait u toch uw hand niet voor om? Nee. Eigenlijk niet. En zeker nu niet, want 92 was just my thing. Of dat van de zoon, tenminste. Maar dan kwamen de jaren '70 toch weer vreemd uit de hoek. Kinders met korte lijven en lange armen waren heel erg in. Was u er misschien zo eentje?

hoodie fronthoodie backgreen hoodie

Het ding is dus ruim op de groei aan de armen. Die zou ik nog een stuk kunnen inkorten. Ooit. Want bij dit kledingstuk werd ik de queen van het overlockstiksellostorners. No one can beat me at this. Ik haalde de kap er 3 keer af. De rits er 2 keer uit. Zo overtuigd was ik om een 'perfect' maaksel af te leveren. Daarom ook geen doorgestikte kap of lijfje. Omdat ik 1) dat niet nodig vind, 2) niet overtuigd ben van het voordeel dat dat zal opleveren en vooral 3) als de dood ben dat ik het ding volledig ga verknoeien. En eigenlijk is er ook een 4: Ik kom er niet meer aan! Of het is om aan de wasdraad te hangen. Het spendeerde voldoende tijd op mijn schoot, chirurgisch uit elkaar gehaald.

green hoodiegreen hoodie

En de zoon deed meteen van matching auto's.

cars

En als klap op de vuurpijl kreeg ik van de weeromstuit voldoende energie om een reeds maanden oude, van knoopsgaten gespeende pyjama af te werken. En het eveneens van knoopsgaten gespeende tricotpoezenhemd. Op de shortjes zult u nog even moeten wachten, maar met dit weer vindt u dat vast niet erg.

32 opmerkingen:

  1. Lol, vreselijk he, overlockstikselsuittricotlostornen, ik heb me er vannacht nog mee bezig gehouden tot een uur of 1, dus ik weet hoe ge u voelt.
    Het is een prachtig maaksel joh, en het doorlopen van het patroon! Bij iets wat ge voor het eerst doet. Man man, ik buig nederig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PRACHTIG! Bewondering alom. Ik heb net mijn eerste tricot t-shirtje gemaakt voor de zoon, en was daar al heel fier op, maar aan zoiets als dit durf ik nog niet te beginnen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauwwww! Ik sta versteld! Prachtig is het!
    En nu weet ik zeker, die stapel tricot worden meer dan t-shirten alleen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig!!! Het is je gelukt!
    Tips om ritsen in tricot te zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. amaai heel schoon! overlockstikselslostornen is hier ook niet de favoriete bezigheid en soms zoek ik gewoon tot ik een andere oplossing gevonden heb om t probleem op te lossen waar ik dan weer evenveel of zelfs meer tijd aan spendeerde dan het lostornen. Afin soit! Ik vind dit echt wel een superexemplaar!Word er helemaal vrolijk van!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. WAUW! Ik zie vaak iets moois, maar dit vind ik GE-WEL-DIG!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn complimenten voor het doorzettingsvermogen. Het resultaat mag er zijn! Echt mooi, helemaal de kleuren. Hier kan ik alleen nog maar van dromen. Toch binnenkort maar een overlock aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. woow, mooi hoor! in dat stadium zit ik niet hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik herinner mij het fotoboek van mijn buurjongen in mijn geboortedorp. Die had verschillende van die hoodies (in weliswaar spuuglelijke synthetische stoffen) en die kwamen allemaal tot aan zijne navel, "maar" tot aan zijne navel dus! De mode was blijkbaar "kort aan den buik met een gewone mouwlengte"... in dat geval is er niks mis met het model dat je juist gemaakt hebt, gewoon nog een beetje wachten tot de zoon wat groter is ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In de jaren 70 hadden de mensen ook geen heupen en maar heel smalle bekkens. 't Is trouwens tóch een schoontje en beter mouwen die te lang zijn, dan die te kort zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gaaf vest !
    Wil ik ook hahahahaha !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi geworden hoor. En handig lange mouwen: kan je lekker je pollekes instoppen als 't wat kouder is. Een vestje als dit schuift meteen naar ergens bovenaan op mijn to-do-lijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb voor mijn zoontje in 'The House of Vintage' een jaren '70 jasje gekocht en het is ook van dat; veel te lang mouwen, maar zo schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. millegrijs en ik maar fier wezen over mijn gelukt potlodenrolletje. Supersjiek. Tegen da'k ne zoon heb (of een iets grotere dochter) wil ik dat ook kunnen. Nem :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige kleuren, super stofje! Het was het werk allemaal waard hoor! En die mouwen, daar groeit hij idd wel in.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw, heel mooi geworden, ondanks tegenslag :) En die mouwen gebruiken jongens graag om hun mond af te vegen ;) (of zijn dat alleen de mijne)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo tof gecombineerd met dat rood! Suuuuuperschoon, Oon! En jeuj voor de ritsen in tricot...weer een bank vooruit in naaitechniekenland!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waow, zo schoon. En dat herbeginnen, dat vergeet je toch gewoon als ze daar mee rondlopen, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig! Zoééntje wil ik ook ooit eens maken... Tips voor ritsen in tricot zijn in elk geval welkom! Wat ik onlangs leerde in de naailes: overlockstiksellostornen doe je best door de 2 rechte steken (van de naalden) los te tornen, en de rest komt gewoon vanzelf los... Zo vind ik het toch een beetje te doen, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @ mamakers: overlockstiksel losmaken valt inderdaad mee als je een beetje weet hoe.
    Tips voor ritsen? Dat ging eigenlijk supermakkelijk. Hetzelfde als voor een gewone rits, zorgen dat ze mooi uitkomen. Zeker proberen, het valt reuze mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hmm, dat kan wel tellen als duwtje in de rug, misschien dat ik er toch gewoon maar eens aan begin één dezer dagen... Dankjewel alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wij hebben precies dezelfde auto... de groene!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige kleurencombinatie! En die perfecte afwerking... om jaloers op te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig !!! Alle moeite meer dan waard !

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wederom heel mooi! En zo leuk dat hij zo direct van matching autookes doet, helemaal zijn mama? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wederom prachtig! En zo grappig dat hij direct van matching autookes doet, helemaal de mama ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. heel cool, was dat niet typisch voor de jaren 70 die korte lijvekes?

    BeantwoordenVerwijderen