Hoe maakt u het? Slabben in toile ciree

donderdag 28 juli 2011


Slabben maken in toile cirée (a.k.a. tafelzeil) is nog eenvoudiger dan deze in stof.

Ik maak vooral grote slabben, voor kleuters (en ouder). Deze kan je makkelijk onder hun bord schuiven. Voor baby's is toile ciree niet zo ideaal, lijkt me, maar houdt u vooral niet in om het te proberen.

slabben uit tafelzeil

Als je zelf geen kinderen of slabben in huis hebt, kan je ofwel zelf een patroon tekenen, via Flickr downloaden (click Actions > View All Sizes > Download - zorg dat je beide delen hebt) of via mail aanvragen.

Voor de grote versie heb je een stuk toile ciree nodig van 30 op 40 cm en 2 meter bijpassende biais. Het downloadbare patroon bevat ook lijnen voor 'kortere' slabben.

1. Neem het patroon over op de stof. Zorg voor een perfect gespiegeld resultaat. Knip uit.


2. Knip 110 cm biaislint.

3. Leg de slab met de goede kant naar onder, leg de biais op de rechterflap en stik rondomrond vast.


4. Knip hoekjes in alle vier de ronde hoeken om golven in de slab te voorkomen. Geeft dit nog niet het gewenste resultaat? Knip dan gerust een stuk van de tandjes af, tot je vindt dat het biaislint vlot kan dubbelgevouwen worden.


5. Speld de vier hoeken. Zo loopt het stiksel aan de onderkant ook vlak naast de biaisrand. Stik door.


6. Neem het midden van het resterende lint en speld vast in het midden van de halsopening.


7. Stik het stukje biais vast aan de achterzijde van de slab langs de volledige halsrand.


8. Vouw het lint om, plooi bovenaan het lint een stukje naar binnen en stik vast langs het volledige lint.



En klaar!

Tips:
° Ik gebruik overal steeklengte 3, behalve voor het vastnaaien van de biais in de halsopening (stap 6) en die halve centimeter waar je de bovenkant van het lint sluit (stap 8). Daarvoor zet ik de steeklengte op 2, waardoor je nauwkeuriger kan werken.
° Toile ciree kan je strijken. Leg er een vochtige doek op en strijk op de laagste stand.
° Stik zo dicht mogelijk tegen de rand. Als je geen nylon biais gebruikt wil je echt geen etensresten van onder de randjes peuteren. Werk nauwkeurig en de afwassers van de slab zullen u later dankbaar zijn.



Het patroon voor een grote slab kunt u hier downloaden, een kleine slab vindt u hier.

Waar koop je toile ciree?

Toile ciree vind je bij:
° Vermiljoenshop in Gent/online (Petit Pan)
° Achter de maan in Gent, Antwerpen en Turnhout (Kitsch Kitchen)
° Lola Life Lines in Brugge/online (Kitsch Kitchen)
° Akotee in Antwerpen (Kitsch Kitchen)
° Zsa-zsa Rouge in Gent (Kitsch Kitchen)
° Fabricworm online (o.a. Echino)
° Hip tafelzeil
° De tafelzeilsite
° Tafelzeil.com
° of google op tafelzeil of oilcloth, de ideeën zijn eindeloos!

23 opmerkingen:

  1. En in de Ikea! Dat tafelzeil daar heb ik al verschillende keren gebruikt voor babyslabbetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog een tip: Wat ik nog doe bij de toile ciree slabben is ze dubbelen. Dubbel zoveel smosplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, Vink, dat durfde/wilde ik eigenlijk niet. Dan doen die die omgekeerd aan en zijn hun kleren vuil. Net zoals bij de schildersschorten in de klas. Vreselijk!
    Waarmee ik dus beken dat ik die niet altijd meteen afveeg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Joepie, joepie ... dankjewel!!
    Mooie ring trouwens!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Om uw lijstje aan te vullen. In Leuven vind je toilet cirée in Hexagoon (http://hexagoon.blogspot.com), daar hebben ze oa ook Petit Pan en nog een ander merk waar ik de naam niet van weet :-) en in Small Affairs (https://www.facebook.com/pages/Small-Affairs/337664204706) verkopen ze ook Kitsch Kitchen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel, hij is duidelijk! Nu nog op zoek naar Stoere-jongens-tafel-zeil....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig, ik maak al jaren precies dezelfde!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kvind dat altijd tof om zo eens mee te lezen in andere naaisters hun hoofd :-) 'k heb alweer wat goeie tips verzameld, merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. het is voor mij de week van het woord 'toile cirée'. Ik hoorde las en zag het al iedere dag. Ik denk dat het tijd is voor een oile cirée op mijn tafel. de bavetten zal ik nog even moeten uitstellen want mijn naaimachine is weg... (niet dat ik eraan zou beginnen als mijn naaimachine er wél zou zijn. Ik heb namelijk ook geen tijd! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allé, meiske, 't is goed. Houd uw brievenbus in de gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi! En superhandig! Ik blijf onze slabben maar wassen vooral vanwege het knoeien met de toetjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. moh! ge kunt niet geloven hoe blij ik vandaag was! zomaar in mijn brievenbus! toile cirée! een kus voor u!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. het ligt wss aan mij maar kan het dat er maar een halve slab op het patroon staat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Spiegelen over de middenas en dan uiteraard de halsopening er onderaan niét uitknippen.

      Verwijderen
  14. Beste Oon, waar koop je die nylon biais (eventueel een online shop)?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste Oon,
    via google op je blog terecht gekomen en helemaal in de wolken ! Heb helaas gen flickr of yahoo account maar wilde zo graag je toile ciree bavet patroon als het kan ? Zou je het kunnen mailen naar lpct1980@hotmail.com ? Alvast erg bedankt ! groetjes, Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mieke,
      Je hebt helemaal geen flickr account nodig, hoor. Gewoon op de link klikken en de PDF downloaden.

      Verwijderen
  16. Ja, blijkbaar op de verkeerde link gedrukt, nu ik je blog vandaag weer opende vond ik hem direct ... weer even aan het slapen blijkbaar ;) In ieder geval bedankt ! Ik weet weer wat te doen !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Is nylon bias dan afwasbaar? Sorry, misschien dwaze vraag...maar denk dat wel handig is niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee of dat afwasbaar is. Ik moet toegeven dat ik dat ook nog nooit heb gebruikt. Lijkt me stug om vlot te bevestigen.
      Vlekken krijg ik eruit met een sponsje. Of gewoon in de wasmachine.

      Verwijderen
  18. hoe moet ik dat patroontje teken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan het downloaden vanuit Flickr. De instructies vind je in de tekst.

      Verwijderen