Blauw tegen de kou

maandag 8 augustus 2011


Toen het vorige week alweer bleek te regenen en ik al die zomerrokjes doelloos in de kast zag hangen was het tijd voor een broek. De dochter die geen broeken wil dragen bleek plots toch voor het idee gewonnen. De wollen stof die ik vorig jaar gekocht had mocht eindelijk worden geknipt.

Ik gebruikte Made's patroon, maar voegde zakken en een aparte tailleband toe. Dit werd het:

broekmetzakken_afbroekmetzakken

De dochter vond dat het 'piekte', ook met een legging eronder.

broekwol

De moeder vond vooral dat de broek te kort was en overweegt nog een ingreep.

broektekort

Hoe voeg je nu zakken toe aan het patroon?

Waarschuwing: dit werkt enkel als je werkt met een aparte tailleband. Maak je het broekje zoals Made voorschrijft (met tailleband in het patroon verwerkt), dan kan je opteren voor zakken in de naad.

1. Teken met de vrije hand twee patroondelen. Het voorste zakdeel heeft een uitsparing. Knip twee stuks van elk zakdeel. Zorg er wel voor dat je van allebei een linker- en een rechterzakdeel hebt.

2. Knip de uitsparing die je in het zakdeel voorzag uit het voorpand van de broek. Zorg ervoor dat die die twee uitsparingen (voorpand en zakdeel) identiek zijn.

3. Uiteindelijk krijg je de volgende delen (voor 1 kant):

hl1_wollenbroek_onderdelen

2. Leg de goede kanten op elkaar en bevestig het voorste zakdeel aan het voorpand.

hl2_wollenbroek_zak1

3. Vouw het zakdeel naar binnen en strijk de naad.

4. Neem het achterste zakdeel en bevestig dit aan het voorste zakdeel.

hl3_wollenbroek_zak2

4. Links zie je het resultaat. Stik de zaknaad door (rechts).

hl4_wollenbroek_doorstikken

5. Een propere zak!

hl5_wollenbroek_doorgestikt

En, wat denkt u? Haalbaar?
Volgende keer de nepgulp?

40 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of een wollen broek wel zo'n goed idee was met dit regenweer. Ik had ooit zo'n broek en naast verschrikkelijk 'pieken', stonk die broek ook verschrikkelijk hard als hij nat was. Hij heeft niet lang in mijn kleerkast gehangen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een ongelooflijk schoon exemplaar! Supermooi afgewerkt ook!
    Maar ik kan me dat "pieken" vreselijk goed voorstellen, voelt ge amper als ge er niet op let, maar als ge erop begint te letten wordt ge helemaal gek.
    Dat van de zakken ziet er zeker haalbaar uit. Ik was dat eigenlijk van plan, zakken in mijn volgend rokske maar met rap te willen zijn, helemaal vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, wat een schoon exemplaar, spijtig dat ze piekt! En dank je voor de tutorial, die moet ik zeker onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt een schoon broekske! En weer supertips ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heel mooi stofke, maar helaas pikken dat soort schone wollekes bijna altijd. En mijn eerste idee bij de foto's was: "Schoon met die zakjes, maar de nepgulp ontbreekt nog." :-) Doen dus! Ik stik ook eerst de zak door voor ik het achterste deel eraan naai, dan moet je minder foefelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een mooie broek zeg!!! En dat stofke ... super gewoon! Tjah tegen dat pieken/stekken zou ik zeggen: een voering insteken. Dat zou het steken meoten tegengaan ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. kan je van het eindresultaat ook eens de achterkant laten zien? Ik struikel nog een beetje over de laatste stap vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze is geweldig mooi! Jammer dat ze ze niet echt gaat willend dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Awel ik vind dat een heel schoon broeksken! Ik denk dat mijn 'ik-vind-broeken-helemaal-niet-leuk-dochter' dat ook nog wel zou willen dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw!! Kei-schoon!!!
    Zulke broeken moet je dus eigenlijk voeren dan?
    Jammer dat ze ze niet wil dragen, want ze is prachtig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het ook een heel mooie broek hoor! En die zakjes maken het helemaal af, zeker met zo'n mooie binnenkant :-) Hopelijk kan je nog wat doen aan de lengte en het pieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kleren moeten nie pieken. Maar wel wonderschoon weer. Gewoon aan de kast hangen anders ;-)
    Dit is goed te doen die. Ik houd me aanbevolen voor de blinde rits. Daar snap ik nog niks van ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik maakte ook eens een (supereenvoudige) 'thuisvroek' in een mooi karootje voor mijn vriend. In piekstof, zo bleek. Daarna maakte ik een voering (!) voor dezelfde broek. Gevolg: een aan de zeer warme kant broek die toch nog wat piekt ...

    Ik ben benieuwd hoe het me jouw -zeer mooie- piekbroek zal vergaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 3 weken geen blogs gelezen... Lies jong! ik sta versteld van wat gij allemaal nog hebt gemaakt. Prachtig! Stuk voor stuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wohow, die is echt prachtig! Je zou het nog bijna niet erg vinden dat het weer is om een broek aan te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi broekje met toffe zakjes & tutorial.... JAAAA die nepgulp & wat uitleg laat maar komen, heel graag, moest het effe kunnen...
    GRoetjes, CArla

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel mooi stofje! Een voering was misschien beter geweest, maar je vindt vast wel nog een oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, die stof doet het anders hélemaal met die kleur van schoenen. Waarvan ik eerst niet goed wist met wat die nu goed zouden staan.
    En ik ben helemaal weg van die binnenstof van de zakken. Maar helaas: ik weet ook nog héél goed wat het is om van mijn moeder een prikkende wollen broek te moeten dragen. Dus ik snap dat snoetje maar al te goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik zit hier te springen bij het woord nepgulp en hoop dat ik ook ooit zo een mooie broeken maak voor mijn duiveltjes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik vind het wel een schoon broek, maar ik heb met wollen broeken altijd hetzelfde probleem als je dochter : het pikt ! Ik vraag me af hoe mensen die ze wel dragen daar mee om gaan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. waauw, die is mooi!! Jammer dat die pikt, mijn dochterje kan dat ook absoluut niet verdragen. (ik ook niet trouwens)...
    Zou een voeringske niet helpen, dan kan ze de broek in de winter / Najaar nog aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. oe, pikkende broeken, dat is een van de vreselijkste dingen die er bestaan! (na een pikkende pull natuurlijk). Echt zo spijtig, want ze is keimooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. It's all in the mind, denk ik. Die wol is zooo zacht. En met een legging of kousenbroek daaronder kan dat toch niet meer prikken?
    Het is een rokjesmeisje, ik had het kunnen weten...

    @ Lucie: ik hoop dat dàt in elk geval niet gebeurt. Toch maar even uittesten voor ze ermee naar school gaat, kansen genoeg, helaas.

    @ Riet: enne, de schoenen erbij halen is de verdienste van het Lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Tja, zo te zien is je dochtertje niet gelukkig met haar nieuwe broek.... 't Is nochtans een mooie maar ja als de broek 'prikt' is het niet echt aangenaam dragen. Toen ik ongeveer haar leeftijd had, had ik ongeveer dezelfde want dat was toen 'in' en die prikte ook verschrikkelijk dus ik kan me voorstellen dat ze ze niet graag zal dragen (tenzij je er een zacht voeringske kan in foefelen)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Schoon! Maar, wol dat stekt, hoe ge het ook draait of keert, het stekt. Ik krijg er al kippenvel van als ik er aan denk (ofwel is van de regen buiten, dat kan ook).

    En nu weet ik ook hoe ik zakken moet innaaien, juij (want ik liet die er steevast uit). Een nepgulp lukt zelfs ook al, maar waar ik mee sukkel is die aparte tailleband... Hoe werkt ge dat proper af langs binnen, want bij mij is de binnenkant meestal niet om aan te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @ wijplukkendedag: gewoon, zoals een biaiske. Eerst langs de binnekant bevestigen, dan omplooien en aan de buitenkant doorstikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. schoon, jong, schoon! En een voeringske volgende keer?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik hou niet van voeringskes, naais, maar 't zal wel moeten, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Die zakkenhandleiding, dat vind ik heel interessant. Ziet er echt eenvoudig uit, dus ga ik ook wel eens uitproberen. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mooie broek. Het lijkt altijd zo simpel zoals jij het verteld!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Jeetje, dat ik deze site nog niet eerder ontdekt heb, prachtig! En wat een mooie, klassieke broek, zo jammer dat ze steekt. Wel mooie foto's:)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. super mooi broekje! zou ook wel zo'n broek willen maken voor mijn dochter van 5... Is dit dan gebaseerd op het basic newborn pant van Made?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Annelies, het is gebaseerd op de Flat front pants (http://www.dana-made-it.com/2008/07/tutorial-kid-pants-with-flat-front.html). Die is normaal voor een driejarige, maar mijn meisje is zo fijn dat ze er nog ruim in past. Ik verleng de pijpen wel een beetje.
    Print het eens af en leg er een goed passende broek op. Dan weet je meteen of ze er nog in zal passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. ok, bedankt! Ik zat blijkbaar op een foute blog te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Super! ik ben beginneling en heb al veel inspiratie uit jouw blog gehaald! Heb je ondertussen een tutorial over de nepgulp geplaatst? ik heb heel je blog doorspit maar niet gevonden... Nog een vraagje, die naden op de pijpen is dat gewoon langs de vouw stikken? en doe je dat voor je de tailleband er aan zet? Alvast bedankt!
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Nee, ik heb het nog niet gepost. Hou de site van Van Katoen in het oog (www.vankatoen.org). Daar verschijnt binnenkort een broekpatroon waarbij de gulp ook zal worden uitgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Oké, bedankt voor de tip!
    Groetjes,
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Mooi, net uit hetzelfde stofje een broek voor mezelf gemaakt. En jouw tips onthou ik voor mijn klein grut hier ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hey, wat een mooie broek. Waar kan ik dit patroontje vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is dit patroon, Liesbet, maar dan met zakken toegevoegd:
      http://www.madeeveryday.com/2008/07/tutorial-kid-pants-with-a-flat-front.html

      Verwijderen