Foto's en de truuken van de foor

vrijdag 16 september 2011


Die witte muren van mij, die lijken menig vrouw te beroeren. Hoe hou ik die toch zo wit? Bind ik mijn kinderkes vast op hun stoel van zodra ze uit school komen? Schilder ik maandelijks mijn gefotografeerde muur? Poets ik maniacaal? Nee, nee, en nog eens nee.

We trekken gewoon de truukendoos open. En oefenen, oefenen, oefenen. Dat klinkt misschien zwaar, maar het is vooral heel plezant.

1. Men neme een fototoestel. Dat van mij luistert naar de naam Nikon D5000. Niet om van omver te vallen, gewoon goed. Binnen gebruik ik een gewone 18-55mm lens. Buiten vaak die van 55-200mm.

2. Neem nooit foto's op stand 'Auto'. Auto is nergens goed voor. Neem uw handleiding erbij en experimenteer. Neem dagelijks foto's. Van doodgewone dingen. Let op het licht. Draai aan de wielekes. Check het resultaat. Ge zult verschieten.

3. Stand 'M' is mijn favoriet. M = Manueel. Hiermee kan je zowel je sluitertijd als je diafragma handmatig instellen. Als u het nu in Keulen hoort donderen, weet dan dat een lange sluitertijd meer licht laat binnenkomen in je camera, waardoor je foto's helder worden. Nadeel is dat je foto's sneller bewogen zijn. Met het diafragma regel je eveneens de hoeveelheid licht die binnenkomt. Het laat je toe te spelen met scherpte in je foto. Een verschillend diafragma in combinatie met een andere sluitertijd geeft een ander effect. Een uitleg in een hele kleine notedop, that is.

4. Kadreer uw foto's, maar laat dat niet hét punt zijn. De meeste fotobewerkingsprogramma's hebben een 'crop' functie waarmee je het 'goeie' stuk uit je origineel kunt halen.

5. Zoek een rustige omgeving als u iets wil laten opvallen. De rest van uw huishouden mag binnenshuis blijven als u dat niet per sé wil tonen.

6. Doe wat post-processing. Foto's worden bewerkt. Ook in de boekskes. Al.Tijd.

Interesseert het u als ik u wat tips & tricks meegeef?
Hoe ik bijvoorbeeld tot dit kom?

flow

30 opmerkingen:

  1. :o) mijn sieraden die fotografeerde ik met witte doeken aan alle kanten en meermaals heb ik toen gezegd dat ik een fotocube wou want daar krijg je ook zo een mooi resultaat in :o)
    maar ik vermoed dat jij jouw kinderen niet in zo een fotocube duwt om een mooie foto van te krijgen dus ik ben toch wel benieuwd :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel tof, dat je zo'n iets meegeeft. Dus laat je zeker gaan, als je het voelt opkomen zou ik zeggen.

    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel graag! ik heb ook een nikon d5000, maar kom vooralsnog meestal niet verder dan auto. ik zal mijn leven beteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook een "auto"-gebruiker dus alle tips welkom want mijn foto's zijn dadde niet ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hier ook een Nikon D5100, en foto's nemen op auto. Ik vond ze al niet super voor een redelijk duur fototoestel. merci voor de tips en toch eens goed dat boekje gaan lezen!!;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja! Doen! Ik wil van die autostand af! En tijd om de boeken die ik hier heb te lezen en te experimenteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier een Fuji Finepix S, in stand auto... ik schaam mij nu al. Ik wacht op je tips & tricks en pak het boekje er eens bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kom er maar mee voor de dag met die tips & tricks!
    Mooie foto's trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wel ik heb het nooit durven vragen, zo'n fotolesje. Maar nu je 't zelf voorstelt: zeer. graag. Ik had vooral het gevoel dat ik meer dan die standaardlens nodig had, maar misschien dan toch niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben al we-ken kwijlend heen en weer aan het klikken tussen de Nikon D5100 en de laatste Canon. Dus graag, die tips! Dan doe ik dat direct tegoei, na mijnen aanschaf ( het is nog wachten op wat geld en mijn verjaardag..)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tips & Tricks, ja graag, that's what we want. Wie weet doe ik dan eens een poging om een deftige foto te trekken...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh ja, laat maar komen
    ik ben niet zo thuis in 't nikon gamma ... is dat ne reflex?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou, heel graag, want ik heb altijd vage foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja graag! Ik wacht met smart op de cursus :). Ik neem meestal voor het gemak en snelheid even een foto met mijn telefoon... daar valt dus veel te verbeteren ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. 't Zal wel zijn, dat ik daarin geïnteresseerd ben. Alhoewel ik zelf maar een klein toestelletje heb, kunnen alle tips helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat bedoel je met tip 6? De onderbroek flodderde, maar ik heb hem strakgefotoshopt? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @ zapnimf: dat net niet. Wel: er is een brok uit mijn muur, of er staat een streep op, of mijn kind heeft muggenbeten, of ik ben vergeten een draadje af te knippen, of het zou wat lichter mogen rond de ogen... dat soort dingen.
    Flodderende onderbroeken moeten helaas terug onder de naaimachien.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Sinds ik de handleiding van mijn fototoestel (uit den Aldi) gelezen heb en ik wat experimenteerde met Photoscape zijn mijn foto's ook beter. Maar aan die van jou kunnen ze nog niet tippen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh ja!
    Want ik ben dus diegene die standaard in 'auto-modus' fotografeert. Onlangs wilde ik nog de sluitertijden veranderen, maar oh, wat haat ik het om handleidingen te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Laat maar komen! Bij die laatste foto stel ik me nu wel een trampoline voor, en een hele berg onderbroeken op de grond rondom je zoon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Goed idee! Moet ik eens mee experimenteren. Met die trampoline, dus, niet met die onderbroeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gooi de truckendoos maar helemaal open.
    Denk dat ik probleem 1 hier al gevonden heb: beige muren ... Er is hier wel een canon D500 in huis, maar ga nogal makkelijk voor de P stand ... tegen dat ik het anders instelde zijn die kinderen al lang schuppes ...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh ja, vooral over dat bewerken nadien!

    BeantwoordenVerwijderen