Hoe doet u het? Heldere foto's nemen

zondag 25 september 2011

Eerst even zwààr benadrukken dat ik een autodidact ben en absoluut de waarheid niet in pacht heb. Ik heb nooit een fotografiecursus gevolgd en alles wat ik weet heb ik uit handleidingen, goed luisteren en vooral heel veel proberen.

photo tips

Voor de tips komt: de theorie!

• sluitertijd wordt uitgedrukt in seconden (of honderdsten van seconden). Hoe trager de sluitertijd, hoe meer licht er op de sensor valt en hoe klaarder de foto.
• diafragma wordt uitgedrukt in f waarden (van f 2.8 tot f22). Hoe lager de f-waarde, hoe langer de sluiter erover doet om open en dicht te gaan en hoe meer licht er binnenkomt.
• naast diafragma en sluitertijd is er nog een derde speler, de gevoeligheid van de film, uitgedrukt in ISO. Hoe meer licht er is, hoe lager je de ISO waarde kan instellen (bij mij meestal 200). Hoe lager de ISO waarde, hoe scherper en 'perfecter' je foto zal zijn. Foto's met een hogere ISO waarde kunnen er nogal 'gekorreld' uitzien. Foto's van 100 ISO zijn ietsje minder gekorreld dan die van 200 ISO, maar 200 ISO geeft je een extra diafragma stop.

Dit overzicht op mijn Pinterest bord over fotografie geeft een mooie samenvatting.

Dit is een voorbeeld van wat ik op 2 minuten bij elkaar fotografeerde. U ziet zelf de enorme verschillen. Van deze shots is er nog niets dat eigenlijk goed genoeg is. De vierde komt al aardig in de buurt, maar ik hou wel van wat overbelichte foto's, dus van mij mag het nog meer. Oordeel zelf.

Was bovenstaande uitleg veel te verwarrend? Wat helpt ook als u de theorie aan uw laars wilt lappen is dit:

• Flits nooit. Flitsen verknoeit foto's big time. Fotograferen in een ruimte met weinig licht is zeer moeilijk (vind ik). Ik probeer het dan ook te vermijden. Ik laat alle lichten branden, maar nooit ga ik flitsen. Fotografeer je voorwerpen, wacht dan desnoods tot wanneer er voldoende licht is.
• Fotografeer bij voorkeur dicht bij het raam. Je kunt er scherpere foto's nemen, want de sluitertijd kan kort ingesteld worden, waardoor de kans op bewegen beperkt wordt. Er valt ook meer licht binnen in je toestel, waardoor je foto's er helder zullen uitzien.
• Heb je geen lightbox (voor alle duidelijkheid: ik heb dit ook niet) en wil je heldere foto's, zorg dan voor veel licht. Witte muren, een wit plafond en veel ramen helpen geweldig. Ik verhuis ook mijn (witte) salontafel naar de plek waar ik fotografeer, zodat het voorwerp niet op een zwarte vloer staat. Wit reflecteert het licht en maakt het makkelijker om te fotograferen.
• Plaats uw kinderen altijd met hun gezicht naar het licht toe. Dat zorgt ervoor dat hun ogen goed uitkomen en hun oogkassen geen schaduwen werpen.

En ik?

• Ik fotografeer op stand M, meestal met een diafragma van f5.6 of f4 en als sluitertijd variërend tussen 1/100 en 1/25. De grootste variabele is het daglicht. Dat bepaalt alles.
• buiten fotografeer ik met een 200mm lens. Meestal is dat om mijn spelende kinderen van op een afstand te fotograferen. Ik gebruik dan de stand 'spelende kinderen'. Het resultaat is een scherpe foto met veel detail (zoals de waterdruppels) en een blurry achtergrond.

waterpret

Maar... zegt, u. Die eerste foto staat helemaal niet in het lijstje. Gelijk hebt u. Om mijn foto's namelijk nog net ietsje meer te overbelichten en andere kleine imperfecties te laten verdwijnen doe ik beroep op vriend Photoshop. Maar dat, dat ziet u de volgende keer.

24 opmerkingen:

  1. Oooh, dankjewel voor deze uitleg. Ik doe geloof ik alles wat ik niet zou moeten doen. Vandaar dat mijn foto's (vooral binnen) meestal flets en doods zijn. Ik ga eens proberen meer naar jouw uitleg te luisteren. En wie weet....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great! Ik probeer het volgende keer.
    Ik trek meestal in NEF en bewerk ze dan in raw, en eventueel later in photoshop. Volgende keer pas ik u getallen eens toe, eens zien waar ik dan uitkom. Wel spijtig dat we geen (witte) salontafel hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt ! Deze tips komen als geroepen. Ik heb net een nieuwe camera dus ik ga gelijk aan de slag met je tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Altijd moeilijk goede foto's te maken met licht.. Bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je ! Staat in mijn pc opgeslagen voor als ik weer serieus foto's neem.

    groet Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt, geweldige tips ... maar ben zo een leek, zal nog veel moeten oefenen ... en vooral de tijd nemen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeerrr boeiend. Ik moet eens de tijd nemen om te experimenteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gij hebt ervoor gezorgd dat ik voor het eerst sinds de aankoop van mijn foto-toestel mijn boekske eens wíl lezen. Bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik probeer ook regelmatig een paar functies van mijn toestel uit (geen spiegelreflex jammer genoeg), maar op Manueel zet ik hem eigenlijk nooit ... maar dat is dus met deze uitleg zeker het uitproberen waard !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. amaai voor een autodidact te zijn proficiat
    Je maakt schitterende foto's
    en de overbelichte foto's vind ik ook het mooiste

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe mee met Eloleo. Ik kom dat graag eens in het echt oefenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb gewoon nen nieuwen kodak nodig jong, als ik dat zo hier allemaal lees!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Merci voor je uitleg! De onderste tips paste ik reeds toe maar nu wil ik me toch ook eens aan de M stand wagen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. zo lief dat gij dat allemaal uitlegt én bij ne workshop schrijf ik mij in!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha, al drie kandidaten voor de workshop! Ik denk er aan, dames. Volgende keer allemaal jullie kodak meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij deze schrijf ik me ook in voor de workshop! Merci voor de schitterende uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kom dan ook meedoen, met 4 is toch gezelliger he?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mag ik een kleine correctie in je uitleg plaatsen ? Dat van het diafragma klopt niet 100% : hoe kleiner het diafragma getal, hoe groter de diafragma opening. Heeft niets met de sluiter of langer of korter te maken. (kijk maar naar de tekening op uw 'overzicht' link). En het diafragma bepaalt ook de scherptediepte : 'blurry' achtergrond, zoals je aangeeft in je laatste foto van je zoon naar ik vermoed (maar dat heeft ook te maken met uw tele-objectief)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Misschien ook deze kleine opmerking dames. Op Oon haar foto's staat er ook 1/60 en 1/30. Dat is de sluitersnelheid en die moet toch rond de 125 zijn voor als wat niet stil staat (de kinderen dus). Zoniet is je onderwerp misschien flou.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @ Anoniem: akkoord! Voor rondrennende kinderen is dat inderdaad niet goed, maar voor 'geposeerde' foto's werkt dat hier tot nu toe perfect.