Nieuwe zonen

zondag 2 oktober 2011


De laatste maanden had ik drie dochters. Althans, dat dacht men toch. U weet natuurlijk beter. Mijn zonen rolden herhaaldelijk met hun ogen als er naar hen gerefereerd werd met 'meisje' of 'dochter' of als iemand hen met de naam van hun zus aansprak. "Ik ben wel een jongen, éh!' zei de jongste dan. De oudste, die zei niets en deed heel stoer alsof het hem niets deed.
Hun haar was buitenshuis ook menig keer onderwerp van discussie. Denk aan uitspraken als: "Met lang haar kan je niet turnen/rekenen/..." en ander idioot gezwans. Ik ging voor dat haar door het vuur gaan. Jongens, meisjes, wat maakt het uit. Mijn schoon kinders.

Maar er zijn zo van die momenten dat het echt genoeg is geweest. Dat je de telefoon neemt en nu meteen een afspraak wil. Hun haren gingen er af. Onherroepelijk. "Raap eens die plukken op," fluisterde ik mijn dochter in het oor toen de kapster even niet keek. 't Klein protje had 3 jaar en 4 maanden aan zijn haar gespaard. De dochter raapte in een vlugge beweging de halve haardos van haar broer van de grond en deponeerde die gezwind in het door mij meegebrachte zakje. Voorzienig, ik. En week van hart ook.

kort
kort2
kort

Voor de oudste plukte ik een kapsel uit een boekje. "Zo," wees ik, "en niet te kort vanvoor." Bij dat laatste moet het ergens verkeerd zijn gegaan. Mijn zoon lijkt wel Father Cadfael. In puberversie.

puberpuber

En ziet die twee. Dat gaat nog wat geven. Zet ze samen na 2 minuten is er al geen houden meer aan.

broertjesbroertjes

En nu, drie dagen later, vind ik het gedacht dat ik 'een deel van mijn zoon' in een zakske heb zitten rather revolting. Wat moet ik daar nu mee? In de herinneringendoos stoppen? Wordt dat slecht? Beschimmelt dat? Maar ik kan dat toch ook niet zomaar weggooien? Of wel?

36 opmerkingen:

  1. Gij zotteke! Daar zo zitten met dat zakske haar!
    Wat een knappe zonen! En ook met hun nieuwe kapsel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat wordt niet slecht, maar bezorgt mij nog altijd een reuze schrik als ik op zoek naar iets, per ongeluk weer het laatje open trek waar de pluk haar van manlief in ligt. 20 jaar geleden door zijn mama gespaard van de vuilcontainer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zotteke, inderdaad :)
    Ik vind de jongste wel echt stoer met zijn kort coupke. Haar wordt niet slecht en beschimmelt ook niet, (of was het nog nat) bij mijn weten.
    Ik knipte Fien haar haren vorige week ook, en kreeg er meteen al spijt van, maar ze waren zo dun, die punten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de jongste zijn eerste afgeknipte haarvlokjes in een klein zakje gestopt en in de foto album gekleefd...na 5 jaar 'leven' die nog ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, ba neen gij, dat beschimmelt niet. Ik heb nog mijn eigen eerste krulletjes in een envelopke in mijn baby-fotoalbum. En ja dus van de eigen kroost dan ook maar een envelopke met een lokje van het eerste haar bijgehouden (allez, van de oudste 3 dan toch, nr. 4 zijn haar is daarvoor nog teveel afwezig)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laat ze er een zelfportret mee maken! Stella deed dat vorig schooljaar samen met een klasgenootje, hun werkjes hingen een heel schooljaar in de klas: een blonde krullenbol en een roske! De eerste geknipte krulletjes zitten in een klein schattig envelopje dat in hun herinneringendoos zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het wel schoon zo. Maar ik vond dat lang haar bij uwe jongste echt ongelooflijk cool. Ik zie dat graag, jongens met lang haar (ik was dan ook superfan van Hanson zo ergens rond mijn 11de). Gelukkig is hij zijnen ondeugende blik niet verloren met zijn lange haren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb mijn haar nog van 25 jaar terug, 2 vlechten! dus... Bewaren die haartjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind dat ze er goed uitzien, die gasten van jou met hun nieuwe kapsels.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze blijven knap jong die kinders van u! En ik heb ook nog mijn haarlokjes van toen ik paar maanden oud was en dat is na bijna 30 jaar nog niet beschimmeld ;-) Ik spaarde ook lokjes van de eerste knipbeurt van mijn dochters voor in de herinneringendoos.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ah, lang gewacht met de voor-en-na, maar hij mag er wezen! Ik dacht dat jouw oudste er nu ineens een piepjong snaakje zou uitzien, maar neen, hij ziet er warempel nog ouder uit! Een échte puber! (Maar wel eentje die nog steeds met flair voor mama poseert.)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 't Is iets sentimenteels, dat jongenshaar. Hier werd dat van de zoon vorige maand voor het eerst geknipt, en ik ben het precies nog altijd niet gewoon...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze zien er helemaal goed en zonig uit en filouachtig vooral...!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De jongste kijkt alsof hij zelf nog moet wennen aan zijn nieuwe looks. En die oudste, tja, dat is een model in spe hé, echt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige kerel(tje)s! En herkenbaar hoor.
    Mijn zoon heeft krullen. Dat heb ik in beginne 2,5 jaar 'ongeknipt' gelaten. Tot ie een slechte imitatie van een jonge Dennie Christian was (dat zag ik dan pas achteraf...) En natuurlijk heb ik een lokje meegenomen. En de krul zit er nu zelfs nog in :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat schrijf je toch heerlijk! Ik heb je verhaal meteen glimlach op mijn gezicht zitten lezen!
    Alleen de titel al; Nieuwe Zonen! Hahaha!
    Ik hoop dat ze er blij mee zijn, ik denk het wel want ze staan super stoer op de foto! En het staat ze allebei geweldig!

    Groetjes
    San

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Amai, knappe zonen heb je toch!


    En dat haar in dat zakske, daar moet ik nog even over nadenken wat er mee aan te vangen :).
    Een speldenkussen mee maken :)?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Eerste haartjes moet je bijhouden.

    Wacht nog even tot ze in hun metalfase komen. Mijn zoon hebben ze ook jaren verdacht van een meisje te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Olala! Wat een knapperds zo zonder gordijnen :) En je oudste ziet er plots toch een stukje ouder uit!

    Ik heb mijn eerste haar (pas in het tweede leerjaar geknipt) in een enveloppe gestopt en aan mijn papa gegeven, met een groot hart op getekend. De enveloppe is intussen weer bij mij beland, maar ik ben er nog steeds heel blij mee dat mijn mama die toen van de vuilbak gered heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Knappe zonen! Mijn mama heeft van ons ook allemaal een lokje bijgehouden, elk in een klein blikken doosje in onze herinneringendoos. En na 20 jaar ruikt dat van mijn zusje nog steeds een beetje naar zwitsal :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Natuurlijk zijn dat schoon kinders, lang of kort haar. En wat zijn dat toch ook weer mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Knappe jongens! En dat zakje haar, tja, een herinneringen doos maken en afgeven wanneer ze 18 worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb ooit mijn afgeknipte dreadlocks bijgehouden, wel een jaar of twee aan een stuk. Schimmelen doet dat niet, maar echt frisser wordt het er ook niet op...
    U bent trouwens de gelukkige uitverkorene voor de volgende zin uit het vervolgverhaal, hoera! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik moet telkens weer wennen als ik met mijn zonen naar de kapper gaan.
    Het is telkens weer afscheid nemen, van wat weet ik niet.
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Elke zomer scheren we mijne zoon zijn haar af omdat hij anders door het zweten te veel jeuk heeft. En elke zomer heb ik buikpijn als ik die vlokken haar op de grond zie vallen!

    Maar bijhouden daar heb ik nog nooit aan gedacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. zo'n schoon mannekes!
    en dat hemdje, ... daar ben ik verliefd op! (verkoop je 't niet als 't te klein wordt? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Oeh, An, daar vraag je me wat. Hartzeer zou ik daar van hebben, vrees ik. Die eerste zelfgemaakte dingen waar je echt trots op bent... dat is moeilijk afscheid nemen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ik snap het helemaal hoor, 'k zou 't zelf ook nooit wegdoen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een hartenbrekers! En wat een clown, die Felix. Een mens wordt op slag vrolijk van naar hem te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Nen echte Justin Bieber :-)
    Ik heb ergens nog een zakske haar liggen van mijn eerste knipbeurt en dat is na 28 jaar nog altijd niet beschimmeld. Het plastiek zakske is wel bijna verstorven.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. grappig verhaaltje, ik heb nog haar van toen ik klein was. zit in een zilverpapiertje en dat is nog volledig in takt.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik had drie van mijn dreads gehouden. Maar na een paar jaar vond ik het toch welletjes geweest en heb ik ze weggedaan. Maar misschien kunt ge er een schoon herinneringske van maken ofzo, kweenie... Ge moet ook niet alles gebruiken hé, één pluk volstaat wel.

    BeantwoordenVerwijderen