Stoppen?

vrijdag 14 oktober 2011


Toen dacht ik dat het niet lang meer ging duren. Toch rekte hij het nog anderhalf jaar. 12 oktober 2011. Een memorabele dag. Een dag die mijn persoonlijke geschiedenisboek zal ingaan als de dag dat ik geen kinderen meer aan de borst had. Een dag vol gemengde gevoelens. Een dag van huilbuien bij de zoon en prikkende tranen en kroppen in de keel bij mij. Maar het moest. Echt. Na 3 jaar en 5 maand en 75 maanden in totaal is het genoeg geweest. Denk ik. Want het voelt zo wreed, mijn zoon iets ontzeggen wat hij zo graag ziet. Wat ons allebei plezier doet. Waarbij we tijd maken voor elkaar. En toch...

Soms lijkt hij het te vergeten. Even. Maar dan kijken die hondenoogjes me weer aan. Wellen de tranen weer op. Moet ik van een hart een steen maken. Ik twijfel zo hard. Ik als ik eerlijk ben, dan mis ik dat slappe lijfje in mijn armen. Die oogjes die bijna dichtvallen, die kriebelende handjes, dat gewrikkel en gecharmeer. Borstjesmelk is naar het schijnt het allerlekkerste van de hele wereld. Toch voor mijn zoon. Wat te doen?

36 opmerkingen:

  1. Och Lies! Ik krijg ook al de krop in de keel. Waarom zou je stoppen? Som voor jezelf de redenen even op...Ik ben ervan overtuigd dat stoppen met borstvoeding altijd pijn doet, tenzij het voor beide partijen ok is. Als het niet goed voelt, waarom doen jullie dan niet lekker verder? Hij gaat niet eeuwig aan uw borsten hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als jullie er zich allebei niet goed bij voelen, waarom dan niet nog eventjes doorgaan ?
    Maar weet dat die kleine jongetjes van drie ook zonder borstjesmelk in je armen kruipen, en koude kriebelende handjes komen warmen aan je buik met een gelukzalige glimlach op hun gezicht en ondertussen fluisterend 'je bent de liefste van de hele wereld'...
    Veel succes met jullie keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar laat dat kind toch drinken, en trek vooral een foto voor op zijn trouwfeest. :)

    Jef heeft gedronken tot ik zwanger was en zijn neus verstopt zat, tegen dat hij weer kon ademen door zijn neus was ik opgedroogd. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat hierboven staat!!!!!
    Hier is Vic zelf gestopt net voor zijn derde verjaardag, het was klaar voor hem.
    We hebben dat schoon afgerond, maar ik mis het best vaak!
    Dus haal die borst maar boven, en drinken maar! (en op die leeftijd kunt ge al afspraken maken met uw kindje, deed ik ook, mama-melk was voor 'ochtends en 's avonds en voor 's nachts als 't nodig was, maar overdag was er ander drinken! Werkte perfect...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. als je beslist om te stoppen, een héél duur lingeriesetje kopen! Voor het verwerkingsproces.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach, ach, ach.. hier wordt hij bijna twee en ik wil ook niet stoppen (en de kleine nog minder).
    Het is zo een intiem moment alleen voor ons, he! En hij wordt al zo snel groot.
    Ik neem aan dat hij na een tijdje wel zelf zal aangeven dat het genoeg is geweest!
    Veel succes met de keuze!
    (en by the way, mijn nichtje geeft na 2 jaar ook nog soms borstvoeding... zo eens in de 2 weken en dat werkt ook nog!)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom stoppen als jullie beide eigenlijk niet willen? Ik hoop eigenlijk dat Abel nog heel lang bij mij wil drinken want ik krijg al een knoop in mijn maag en een krop in mijn keel dat het ooit afgelopen is..
    Sterkte, en als je niet wilt stoppen, heel rap weer beginnen anders is het echt te laat..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn Bompa heeft tot zijn zevende aan zijn moeders borst gehangen en ze had tien kinderen dus er waren er zeker nog die hun deel kwamen vragen. Dan kwam hij van school en dan zei hij: "moe, kom eens achter de deur" (ze had een winkeltje) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. alejosa, "moe, kom eens achter de deur" hilarisch!!!!

    maar voor de rest, wat een tristesse zeg

    mijn zoontje is op 15 maand zelf gestopt, eerst was hij gewoon heel beschaamd dat hij gedronken had, een week later vond hij mijn blote borsten too much information
    hij is mij even graag blijven zien en trakteerde mij ter compensatie op buikscheten (zijn tandeloze mond op mijn blubberbuik, dat was ook een mooie foto geweest voor op zijn trouwfeest...)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben met veel pijn in het hart gestopt na 20 maanden en ook mijn zoon (2 jaar en 2 maanden nu) is het nog lang niet vergeten. Telkens hij mij naakt ziet, hangt hij binnen de kortste keren aan mijn borst om "mama melke drinken, lekker!". Hij noemt mijn borsten trouwens "melkjes".

    Ik ben gestopt omdat ik het fysiek niet meer aankon, ik woog 5kg minder dan voor de zwangerschap.

    Ik had het wel het vooruitzicht op een volgende borstvoedingsperiode. Ik ben nu 4.5 maand zwanger en kan al niet wachten tot er weer zo'n baby'tje aan mijn borst hangt. En ik zou het niet erg vinden als de oudste ook af en toe kwam meegenieten.

    Ik weet nu al dat ik het vreselijk ga vinden wanneer de laatste stopt. Dus ik zou zeggen, als er geen grondige reden voor is, en je vindt het allebei fijn, ga gewoon nog door, tot hij of jij niet meer wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zeg, het spijt me dat dit zo moeilijk is :(

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh echt, dat is zo triestig...mijn kinders hebben allemaal 'slechts" 1 jaar vd borst gedronken. Maar na 10jr onafgebroken zwanger-bv-zwanger-bv...vond ik het welletjes en wou mijn lijf voor mijneigen terug. Ik vond het heel jammer, maar mijn kinderen gaven na een jaar aan dat ze niet meer wouden...dus tja...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mor allee, doe verder. Oh ik zie zijn hondenoogjes zo voor me. En dat alles voor het allerlekkerste van heel de wereld. Hij zal niet aan uw borst blijven hangen tot hij een lief heeft. Hoop ik voor u.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waarom stoppen? C gaf zelf aan wanneer het voor hem genoeg was. Ik denk echt dat je zo lang mogelijk moet genieten. Ze geven op een bepaald moment zelf aan dat het genoeg geweest is, denk ik.
    Heel veel succes met je beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Stoppen met borstvoeding als je nog niet zover bent om het los te laten, is echt verdrietig. Als je het allebei nog fijn vind, dan is stoppen misschien niet zo'n goed idee? Op dit moment dan in ieder geval?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als je er allebei nog deugd van hebt?? Blijven doorgaan zou ik zeggen ... terug naar den tijd van den Bompa (LOL!)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Maar als het zo wreed voelt, doe dan nog voort? Ik zou het niet over mijn hart krijgen. Hier is het zachtjes uitgedoofd. Toen hij 2en een half was dronk hij nog om de 1 à 2 weken. En toen werd ik zwanger en werd het echt pijnlijk en heb ik het proberen ontwijken (hem afleiden). Nu zijn we 4 maanden verder en weet hij dat het op is en dat de baby, wanneer die er is, van de borsten zal "eten". En dat lijkt hij heel normaal te vinden.
    Succes, meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Moeilijk..., ik denk dat je het antwoord in je hart wel weet. Ik moest terugdenken aan mijn oudste jochie. Toen hij bijna 2 was moest ik stoppen vanwege mijn gezondheid. Maanden later wilde hij mijn borsten aanraken zeggend: 'Mama ik vind ze zo lief!'

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Misschien het borst-momentje vervangen voor een knuffelmomentje voor jullie tweetjes? Zou het kunnen dat dat knulletje ook zo'n beetje quality time opeist tussen die grote broer en zus? De jongste hier is al lang van de borst, maar hij geniet er nog altijd van om knus op mijn schoot met z'n duimpje in de zetel te zitten (en dat is zijn manier om mama helemaal voor zichzelf te eisen). Succes met wat je ook beslist, doe gewoon waar je je goed bij voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoe lukt jullie dat toch? Werken en zo lang de borst geven? Als ik het kon, direct. Onze zoon wou na 7maanden niet meer aan de borst: elke keer weer huilen, en mijn tepel tussen zijn tandvlees pletten en dan zijn mond opzij trekken. Heel triestig ben ik daarvan geweest, ja. Ik studeerde nog, had net een zware examenperiode achter de rug (misschien geen melk meer door weinig en slecht te slapen en wat stress...geen idee) en ik had er nog nood aan, maar hij dacht daar echt wel anders over. Echt chapeau voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Doorgaan! Waarom stoppen? Ik mis het nog steeds wel al ben ik zelf degene geweest die na 2,5 jaar de knoop doorhakte bij de twee jongsten. Ik vond mezelf al een held met 1 keer 20 maanden en een tweeling 30 maanden. Maareh 75 maanden wauw, ik zou zeggen maak de 100 vol ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh, zoveel hartverwarmende reacties! Bedankt, allemaal.
    Hij heeft vanavond heel eventjes gedronken, na twee dagen 'inactiviteit'. Het lijkt alsof het einde echt wel in zicht is, dus wellicht volg ik jullie raad op en ga ik hem zelf laten kiezen en zal het inderdaad ooit wel stoppen.
    En Effie, nee, echt geen 25 maanden meer erbij :)

    @ Anoniem: 7 maanden met studeren en examens? Dat is toch ook al super?
    Hier kreeg de oudste 10 maanden en de tweede 24 maanden. Ik ben ook steeds minder gaan werken, waardoor het makkelijker is om vaker te voeden. Al heb ik uiteraard ook wel gekolfd op het werk en over en weer gereden naar de creche om tijdens de lunch te voeden. Ik voel me zeker niet 'beter' dan iemand anders, omdat het al zo lang duurt. Het is heel lang puur genieten geweest, maar nu begint het toch een beetje te wegen.

    @ Alejosa: ga ik nu nog naar jou kunnen kijken zonder aan uwen Bompa te denken? :))

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Fien is gestopt ergens tussen haar 3 en 3.5, het werd steeds minder, het afbouwen ging heel geleidelijk aan. Af en toe verkoos ze al eens een dierentas met een rietje. Maar ohhh, ze heeft er zoveel deugd van gehad en ik ook. Ik kon dat echt niet over mijn hart krijgen om haar dat te ontzeggen.
    Dus, maar je hebt het al beslist, als ik jou was, en het voelt goed aan, dan zou ik doorgaan. Tot hij zelf beslist dat het genoeg is, of tot dat het echt op is (zoals bij ons). Alles is op, zei ze me op een keer,... tja,...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben ook gestopt, na 3 jaar en 2 maanden en ik kan u zeggen dat het géén goed idee was. Sinds toen speelt ze terug baby, moeten we haar vaste voeding zelf voederen en gaat het van niks willen eten tussen een ganse dag vreetbuien. Ook is ze nu constant ziek. Grabbel rap in uw bloes en haal boven die borst, 'k zal het aan niemand zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ben na 20 maanden gestopt en vond dat ook best lastig soms, maar bekijk t positief. verwen jezelf inderdaad met een mooi lingerie setje en ga lekker een keer uit met vriendinnen ('t is ook wel weer eens leuk een keer ongegeneerd dronken te worden;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik vind dat schitterend, dat dat gewoon is gelukt, tot nu. Dat gaat hij zijn leven nog voelen, zoveel exclusieve tijd en aandacht. Ik denk dat er weinig 'derde kindjes' dat kunnen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @oon: ik hoop van wel (hij zou het een hele eer gevonden hebben):)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ben nu 14 maanden aan het borstvoeden en dat gaat nog steeds prima. Doorslapen is er inderdaad nog niet bij :)
    Ik krijg intussen wel veel commentaar over hoe lang ik dat nu wel nog denk te doen ...
    Voorlopig zet ik toch nog door, want ik vind het ook heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. My goodness jullie hebben dat allemaal zo lang volgehouden? Jezes bij mij was het na 9 weken al welletjes.. Na drie borstontstekingen en tepelkloven.. Duidelijk niks voor mij!

    Wel grappig dat het hier precies overwegend over zonen gaat, trouwens :-)

    En het eerste dat ik gedaan heb toen ik stopte met bv was een groot glas wijn gaan drinken op een terrasje :-)

    Succes ermee, wat je ook kiest.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ach, wat een moeilijk beslissing... Succes met je keuze, doe wat goed voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik voelde uw melk toeschieten bij het lezen van het stukje.

    Je gaf het zelf al aan, tuurlijk krijgt die kleine nog van achter de deur.

    Ik schrik me wel bijna dood als ik zie hoeveel moeders er zo lang de borst nog geven. Bij mij viel dat niet te combineren met het werk.

    (Euh, al ging ik in loopbaanonderbreking bij nummer drie)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. amaaj, geven jullie allemaal zo lang borstvoeding!? Mijn vriend wou dat ik na een jaar stopte ('want wanneer gaat ge anders stoppen?') maar ik hoop dat de volgende gewoon zelf kan kiezen wanneer hij/zij van de borst gaat. Ik heb er al zo vaak spijt van gehad dat ons zoontje nu flessen drinkt... :'-(
    Echt leuk om lezen dat ik niet de enige ben die kan genieten van borstvoeding (ipv zoveel mama's die het als een last of een 'verplichting' zien)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Deze post is alweer een tijdje terug maar wat heerlijk al die reacties! Die zijn namelijk tegenovergesteld van de reacties die ik 'live' ervaar, misschien is het in Belgie wat minder taboe? Bij mijn oudste ben ik na haar eerste verjaardag gestopt omdat ik toen alweer 2 maanden zwanger was, te licht was en nog verder afviel. Maar vanaf 6 maanden vond iedereen het eigenlijk al welletjes terwijl de reacties hier op deze post een jaar als kort beschouwen, wat een verschil! Nu bij de tweede merk ik dat mensen het voeden op zich al niet erg op prijs stellen. Pfff, maar ik vind ook dat je door zou moeten gaan zolang het voor jezelf en je kind goed voelt! Vond het 'afscheid' ook lastig hoor maar genoot tegelijk alweer van het kindje in mijn buik!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. "Zien" voeden doet voeden. In mijn geval heeft deze post (lang voor ik zwanger was of kindjes had) mijn idee rond borstvoeding mee gevormd. En zie, nu zijn we bijna 8 maanden ver en stoppen we nog lang niet. Ik moet het niet "volhouden", het gaat vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amai, Liza, het doet mij plezier om dat te lezen! Als het vanzelf gaat, vooral blijven voortdoen. En for the record: hij is nu bijna 7 en de liefde voor mijn borsten is nog altijd niet over :)

      Verwijderen