Hulp bij olifantengevallen

woensdag 9 november 2011


Goed uitgerust en met een hoofd vol plannen kwam ik terug van vakantie. De zin zat er goed in, én de jongste had dringend broeken nodig. Als basis nam ik de flat front pants van Made, haalde een stuk eraf, versmalde de pijpen, legde er plooien in, bevestigde een tailleband met verstelbare elastiek erin en zette er een zakje op. Het noopte het Lief zelfs tot de uitspraak: "Waarom gebruik jij eigenlijk een patroon als je er toch ongeveer alles aan verandert?".

Maar dat zakje... daar was de zoon zwaar fan van. "Maar waarom maar 1 zakje, mama?" Awel zoon, omdat ik - na het flitsend gemak van het ineenzetten van de broek - mijn hoofd zwaar heb moeten pijnigen over de positie van de zak. U kunt zien, de tekening loopt niet door. Ik had nochtans deze goede uitleg gelezen, maar, in my defence, het ding moest af. Beloofd is beloofd, en u weet ook dat driejarigen niet altijd te paaien zijn met 'morgen'.

Dé hamvraag is dan ook: hoe positioneer ik een achterzak? Ten opzichte van de tailleband? Van de achternaad? De zijnaad? Of zo'n beetje optgoedkomenduit?
En kàn je bij een broek eigenlijk àlles laten doorlopen? Ik ondernam een poging om de tekening langs de zijnaad te laten doorlopen, maar dan kwam dat op de binnennaad of voor- of achternaad dan weer niet uit. Kàn dat überhaupt?

De zoon liet het in elk geval niet aan zijn hart komen en gaf meteen opdracht voor de volgende broek. "Met twéé zakken, hé, mam?" Ja, jong, ja.

olifanten_fietsolifanten_platolifantenolifanten_achterzakolifanten_zij
olifanten_knoopolifanten_zakolifanten_plooi

Herinnert u zich deze versie nog? Het blauwe stofje is nog altijd te verkrijgen bij Vermiljoen, maar de voorraad is beperkt. Haast u!

25 opmerkingen:

  1. Ma zo mooi weeral! Die plooitjes daarin! Die ene witte knoop! Ben - alweer - hevig onder de indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat juist mooi dat de tekening niet doorloopt in de zak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Machtig! Dat plooike vanvoor!
    Ik moest dat eigenlijk nog toevoegen: soms laat ik prints ook met opzet niet doorlopen, om het vlak te breken. Zakken zijn daar ideaal voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En intussen hebben we in de les gezien: in de confectie staan zakken doorgaans 7 cm onder de taille... bij een volwassene. Maar daar doen we niet aan confectie, dus moogt ge kiezen waar je het mooi vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, ik ben fan! Zwaar fan!!!!
    Ik vind het totaal niet storend hier, dat de print niet doorloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig broekje en de zak hoeft inderdaad niet door te lopen. Dat plooitje maakt het zo af! Voer jij je katoenen broekjes? Is zo één laagje warm genoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel mooi broekske! 't Is alleen zo'n licht kleurtje, dat zie ik hier nooit goed komen. Volgens mij kan je bij een broek nooit alles laten doorlopen. En dat zakje: zo valt het juist een beetje op. Je hoofd niet over breken en bij de volgende broek: 2 zakjes die niet doorlopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat de zak niet doorloopt, vind ik vaak net mooi omdat het dan tenminste direct zichtbaar is dat het een zak is... #naailogicavoorsimpelemensen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, erg mooi! En hij heeft ook super leuke schoenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb dat stofje hier ook liggen. Een concreet doel heb ik er nog niet voor gevonden. Maar jouw broekje staat 'm enig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. stoer broekje! echt heerlijk vrolijkmakend! en persoonlijk vind ik doorlopende prints zwaar overschat hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik probeer er zoveel mogelijk op te letten dat de buitennaden doorlopen, maar inderdaad, de andere naden kunnen dan nooit overeen komen. Zoals jij dus gedaan hebt, dat vind ik het mooist, want die buitennaad zie je toch het beste ! Dat plooitje vind ik echt de max ... Ik moet dat ook eens proberen !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Al dat lof over uw broekske kan ik alleen maar bijtreden.
    Maar die voorlaatste foto, die is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi!
    Ik ben trouwens ook fan van niet overal doorlopende motieven. Ik vind nl dat je wel mag zien dat iets uit verschillende stukken bestaat. Zo een omn-doorlopend stuk brengt mijn dieptezicht in de war :).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. awel, dats taat hem ! ook met maar 1 zakske ! zegt dat ik het gezegd heb !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi broekje, en 't zit hem als gegoten! Mijn drie jarige heeft hier ook dringend nood aan broeken (wegens geen enkele winkelmaat die past, met een ventje langer dan een 92 en way to smal voor een 98).
    Zal dat made patroon toch ook eens van dichterbij moeten bekijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. heel mooi weeral en vooral die ene witte knop

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bij een broek kan je inderdaad nooit alles laten doorlopen. Ik ga ook altijd voor de zijnaad omdat die het meest zichtbaar is.
    Zakjes laat ik meestal opzettelijk niet doorlopen, zodat ze inderdaad het vlak een beetje breken. Ik positioneer de zakken altijd tov de tailleband. Super die plooi vooraan.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. schitterend! Ik wou dat ik het kon, zo'n basispatroon omtoveren... Mocht je zin hebben om dat hier eens uitgebreid te vertellen of te tonen, dan kijk / luister ik graag mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @ Leentje: dat gaat met vallen en opstaan. En eens de mist ingaan, maar nooit onherroepelijk. Er bestaan daar boeken over, over graderen, zodat je weet hoe je moet versmallen of net verbreden. Ik zou me dat zelf beter eens aanschaffen met mijn magere kindertjes.
    Hier wordt er dus vaak eerst gespeld, gepast en dan pas wordt alles in elkaar gezet.

    @ caroline: Ik voer de broekjes niet, want ik gebruik altijd een dikkere stof, type lichte canvas. Deze is van Kokka. In hun assortiment vind je heel wat van dat soort stoffen.

    @ Nina: zijn schoenen zijn van Bisgaard. Topmerk (tot nu toe toch).

    BeantwoordenVerwijderen