Blue monday voorbij

dinsdag 17 januari 2012


Blue Monday waren we gisteren, de dag waarop we ons - althans als we de wetenschap mogen geloven - het depressiefst zouden voelen. Da-aag feestvreugde! Da-aag cadeautjes! Da-aag feestdis en goed gezelschap. Voor velen helaas ook al: da-aag goede voornemens. Ge zoudt voor minder depressief worden.

De val van de goede voornemens, daar trap ik al jaren niet meer in. Nieuwe jaren worden even feestelijk ingezet zonder als mét. En toch, toen de jaarwende naderde bekroop mij het lichtelijk onaantrekkelijke, edoch tevens spannende gevoel dat ik klaar was voor een nieuw voornemen. Eentje dat mij zou helpen met mijn tanend lijf en wie weet ook wel een halt zou toeroepen aan die steeds verder oprukkende grijze haren. Ik zou een jaar geen (geraffineerde) suiker meer eten.
Ha, denkt u wellicht, dat houdt toch geen mens vol? Ik kwam tot rust in die laatste weken van 2011, geloof mij. De knoop doorgehakt at ik alles wat ik wou, als een langgerekt laatste avondmaal. We zijn blue monday gepasseerd zonder suiker, beter nog, zonder ook maar enige craving naar zoet. Misschien wel omdat het hoofd weet dat het mag, eens zondigen. Op verjaardagen, speciale feesten en gelegenheden waar ik sociaal zo gewrongen zit dat ik er niet onderuit kan. Het mag dus, maar het moet niet. En voorlopig is alles onder controle. En als ik het niet meer zie zitten, dan is er nog altijd dit. Op repeat. Keihard.

25 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig voornemen! Eentje om te onthouden, misschien dat ik volgend jaar dan ook eens een voornemen doe (want ja, ik doe daar meestal ook niet aan mee)...
    't Ging bij mij een tijdje terug ook niet zo goed, maar sinds vorige week ben ik in ouderschapsverlof voor enkele maanden... Wow, wat doet dat goed! En energie dat ik daarvan krijg!
    Dus, volhouden, dat voornemen, je zal ervoor beloond worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een jaar geen suiker, wauw, dat is meteen de moeite! En ik krijg gelijk zin om mee te doen, niet-suikeren dit jaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, jullie zijn blijkbaar ook goed begonnen. Allebei tegelijk op FB een bericht posten over lopen.
    Hm, lopen... dat is echt mijn ding niet. Als ik het doe, dan kick ik, maar eraan beginnen... Woonden jullie maar wat dichter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou ik ook moeten overwegen, denk ik terwijl ik hier een m&m in mijn mond steek ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lol! Ik loop eigenlijk ook niet graag, maar sinds ik de start-to-run reeks afrondde met de volle 5 km, heb ik er toch wat plezier in gevonden... En in het zonnetje op de vesten, dat doet het ook wel... Terugkeren, Oon? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dat is werkelijk een gewelidg idee! je gaat er tonnen energie van krijgen hoor.
    Ik eet nu al enkele maanden zo weinig mogelijk suikers (wel af en toe want ik was een grote snoeper en kan het niet voor altijd laten, dus af en toe eens een ijsje of pudding eet ik wel :)) en ook maar een keer of 3 per week vlees, en dat heeft als gevolg dat ik minder moe ben, minder hoofdpijn heb en mij dus in't algemeen beter voel!

    You go for it! de voordelen zijn enorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He, ik kan het niet laten als ik dit lees ( en vooral de links) : kijk eens op www.fascia.be ... T is echt een aanrader. Voor alles en iedereen. Voor je lijf, je hoofd, jezelf. Dat van die suiker moet ik mezelf anders ook eens dringend voornemen...knap van jou! Groetjes ; Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmm, die dekselse goeie voornemens he... Een jaar geen suiker lijkt me een onmogelijk voornemen, dus daarvoor ga ik passen, maar die wespentaille wil ik wel! Dan maar sporten dus! 3 x per week op de crosstrainer, moet lukken! Jij veel succes met die suikerloze dagen, ik doe mijn best op mijn trainer... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met de juiste voeding kun je inderdaad al heel veel oplossen. Een supergoed voornemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Chapeau. Ik zou het niet kunnen. No way. Al zou ik het willen. Maar lopen, dat zou ik dan weer wel zien zitten. Eraan beginnen, zoals je zegt, véél te moeilijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat zou ik niet kunnen. Ik heb al vaak het voornemen gemaakt om eens een dag geen suiker te eten en nog zo'n moeilijke geen geld op te doen en het lukt mij gewoon nooit. Zelf niet één enkele dag lukt het mij :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  12. amai chapeau!! Gebruik je dan Stevia?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vero: ik zou niet weten waar ik dat moet halen. Voorlopig mis ik niets en als dat wel zo wordt, dan ga ik me daar eens in verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geen last van blauwe maandag hier en ook niet van de uitvoering van goede voornemens: de balans gaf al -2 aan, nog 8 te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amai Oon!
    Ik probeer dat ook van tijd tot tijd, maar er zijn zoveel dingen waar suiker in zit, zelfs in ketchup. Eet je zo'n dingen wel nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha ja, natuurlijk. Ketchup niet, want dat lust ik niet, maar ik ga nu ook weer niet heiliger doen dan de paus, hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En slaap je beter? Manlief zei me dat uit een experiment bleek dat mensen zonder suiker beter sliepen. Zou dat toch eens moeten proberen.
    En hoe pak jij nu kleine hongertjes aan? Fruit? Noten? Dat is bij mij gewoonlijk het moment dat ik naar suiker grijp.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik slaap slechter, jong. Echt. Misschien moet ik later op de avond nog iets kleins eten, dat zou wellicht helpen.
    En tussendoor inderdaad (gedroogd) fruit of een yoghurtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ssst, Hans, ssst. Straks zie je mij niet meer lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Respect Oon! Ik voel aan alles dat het mij zo goed doet om gezond te eten en niet te snoepen, en toch... Vooral voor de honger tussendoor kan ik mij niet inhouden. Maar aangemoedigd door al die dapperen hier, ga ik toch ook een poging doen. Zelfs iets minder suiker zou al goed zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Respect Oon! Ik voel aan alles dat het mij zo goed doet om gezond te eten en niet te snoepen, en toch... Vooral voor de honger tussendoor kan ik mij niet inhouden. Maar aangemoedigd door al die dapperen hier, ga ik toch ook een poging doen. Zelfs iets minder suiker zou al goed zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik loop ook al eventjes met het idee rond om geen suiker meer te eten voor een bepaalde periode. Maar eerst wil ik mijn 'voorraad' suiker wegwerken - niet dat dat zoooooveel is, maar goed, we eten hier eigenlijk sowieso al veel minder suiker dan de gemiddelde Vlaming, dus die voorraad wegwerken duurt wel eventjes. Maar daarna probeer ik het. Thuis lijkt me niet zo heel erg moeilijk, buitenshuis daarentegen...

    BeantwoordenVerwijderen