Het afwasbare broodmandje

zondag 5 februari 2012


Sinds een jaar of zes bakken wij ons eigen brood. Eerst met de hand, later met een machine. Al gauw draaiden er twee machines, en bakten we de broden in de oven. Zelf bakken betekent ook zelf snijden, een garantie voor een ondergekruimelde keuken, elke ochtend weer.

Om die kruimels een beetje in bedwang te houden, werd het broodmandje geïntroduceerd. Dat hielp, maar het werd al snel een smerige bedoening. Stoffen broodmandjes in combinatie met rozijnen of chocolade - want ja, wij gaan uiteraard ook nog wel eens naar de bakker - zijn geen goed idee. Door het karton in het mandje kan het niet worden gewassen. Vandaar dat een oplossing zich opdrong in de vorm van een broodmandje in toile ciree. Afwasbaar en al.



Wil je zelf aan de slag? Hieronder vind je een stap voor stap werkbeschrijving. Ideaal voor beginners, of voor wie een snel-klaar project zoekt.
Het mandje hier is 40 op 40. De hoogte van de opstaande rand is 8 cm. Rondomrond reken je 1 cm naadwaarde.

1. Knip twee stukken stof. Je kiest zelf of je ook toile ciree gebruikt, maar het kan ook met twee kantoentjes.
De afmetingen spelen geen rol. Je ziet zelf welk formaat van mandje je handig lijkt.

2. Knip een stuk stevige vlieseline en strijk die op de stof. Niet op de toile, dus. Als je twee kantoentjes gebruikt, strijk de vlieseline dan op de stof waarvan je denkt dat het de buitenstof zal worden.


3. Knip 8 stukken stof van 4 cm breed en 15 tot 18 cm lang. Vouw de randen om, en plooi dan dubbel (zoals biais). Stik door.
Uiteraard kan je ook echt de lintjes gaan keren, maar dat is bij mijn gekochte broodmandjes ook nergens het geval.


4. Plaats de lintjes op gelijke afstand van de hoeken. Hier is dit op 8 cm van de hoek.


5. Stik de lintjes vast.


6. Stik drie zijden van het mandje.


7. Als versteviging verknipte ik een oude placemat. Ook karton kan. Of niets, maar dan is je mandje iets slapper.
De stukken placemat zijn 8 cm hoog. De lengte is afhankelijk van de lengte van je mandje.


8. Positioneer het eerste stuk langs de naad tegenover de open rand. Zorg dat het stuk in het midden ligt. Normaal is de afstand van de rand gelijk aan de hoogte van het stuk versteviging. Stik rondomrond, hier met onzichtbare draad. Een extra paar handen om alles op zijn plaats te houden is soms wel aan te raden.
Als je inzoomt op de foto kan je de draad wel zien. Doe dit voor de drie randen.


9. Strijk van de open rand de stof 1 cm om. (Niet de toile, uiteraard). Steek het stuk versteviging tussen de vouw en houdt goed vast. Als je alles goed hebt opgemeten, komt dit stuk net tussen de twee eerder geplaatste stukken in. Stik weer rondomrond.

10. Sluit de naad met de invisible closing seam of stik gewoon door langs de rand.

Strik de lintjes en klaar!

32 opmerkingen:

  1. leuk idee, en dat Petitpan stofje blijft het toch goed doen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merci voor je uitleg! Heb hier nog een halfafgewerkt mandje liggen, nu kan ik weer verder ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na een dagje aan de Van Katoenstand, schud jij hier zowaar nog een handleiding uit je mouw! Sterk! Ga ik zeker opslaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, zeg, wat ben ik toch fantastisch! ;)

    Jammer dat ik je niet gesproken heb. Ik heb me pas te laat gerealiseerd dat jij het was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh supertof, merci!
    Ga ik zeker onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eén van mijn voornemens dit jaar is: meer spullen maken voor in huis en minder kleedjes. Zo heb je veel langer geniet van mooi stof, vind ik. Eentje voor op mijn lijstje, dus! (Zou ik brood bakken daar ook op zetten? Hm. Ovenloos. Dat wordt moeilijk.)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof zeg. Wij bakken hier ook zelf, dus ik herken het kruimelgedoe. Ik zal jou mandje ook eens proberen. En misschien zet zo'n fleurig mandje mijn dochter aan om ook eens een boterham te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zie, daarvoor dienden dus die schitterende lapjes toile cirée op de stoffenbeurs. Ik heb er jammer genoeg geen gekocht, want ik had niet meteen een projectje in mijn hoofd. Ik kijk alvast uit naar de volgende stoffenbeurs ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Handig en zo snel gemaakt. Zeker ééntje om te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig hoor - en natuurlijk ook heel nuttig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heel mooi! en alhoewel ik zelf geen (of maar uiterst zelden) brood eet, staat er wel brood op tafel voor de rest van het gezin. Een broodmandje dat stukken mooier is dan wat we nu gebruiken, zou hier dus ook niet misstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een ideaal to do project voor als deze beginner nog eens wat tijd heeft om achter de naaimachine te kruipen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi broodmandje!
    Ik kreeg vorige week een stoffen (dus ook uitwasbaar:-)exemplaar van de ikea. Maar deze is zeker zo mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. http://nl.kapaza.be/limburg/artifort-design-stoel-62511875.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  15. en ze zijn praktisch!!!! PP blijft super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij ons ook zelfgebakken brood en heel veel gekruimel... Ik onthou je idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh zo leuk! Ben altijd blij met zo'n duidelijke tutorials

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Allez, wat zeg jij nu? "Wil je zelf aan de slag"? Nee, ik wil dat winnen van iemand. Niet iedereen is een naaiwonder hoor.
    Iemand? Iemand!?

    Ferm mandje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh, zap, gij laat mij altijd hardop lachen.
    Ik zie u graag! Ik zal eens aan u denken als ik nog eens tijd heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ah, een sieraad op de tafel, wat goed zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een super leuk idee. Dat moet ik zeker ook eens proberen. Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wij zijn ermee gestopt... met brood bakken.
    Het broodmachien staat hier werkloos te wezen. Brood uit den oven is 10 keer lekkerder! Maar met die vier klein varkens is dat gewoon teveel werk. Ze vreten ook het brood van mijn oren.

    Over die kruimels bij het snijden: wij hebben een paar jaar geleden een bamboe snijplank gekocht in Frankrijk met een inlegrooster zodat uw kruimels gewoon ín de plank vallen ipv op de grond.
    Zoiets in den aard. Een gerief!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik ga mijn zo'n opvouwbaar mandje maken voor tijdens het kamperen. Praktisch neemt geen plaats in. Bedankt voor de goede uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dank, Oontje, voor je tuto! Ik heb het mandje gisteren gemaakt. Ik heb het uiteindelijk iets anders gedaan: in plaats van rondom elke versteviging te stikken zoals jij bij stap 8, heb ik eerst alle hoeken afgestikt op 8 cm, vervolgens de versteviging erin geschoven (idd verknipte placemat, heel goede tip!), toen het binnenste vierkant gestikt (de vier punten van de hoeken verbonden ahw), de laatste versteviging erin geschoven en tot slot het mandje gesloten dmv topstitch - rondom kan, maar hoeft niet, zeker niet als je werkt met onzichtbaar draad. Het resultaat is in elk geval prima, en ik kwam geen handen tekort! ;-) Nogmaals dank voor het delen van je kennis!

    Eveline

    BeantwoordenVerwijderen