zaterdag 7 april 2012

De platte pennenzak in toile cirée.

Naast een zwak voor stof heb ik ook een zwak voor toile cirée. Ik koop het vaak, maar mijn ideeën daarmee zijn niet zo eindeloos. Nu alle kindertjes in de omgeving zijn voorzien van een slab, en wijzelf van een zeer functioneel broodmandje, drong een nieuw restjesproject zich op.

Een pennenzak in toile cirée is handig voor stiften. Zeker als ze al eens hun dopje durven verliezen en dan een grote, vieze stiftenvlek produceren in de hoek.

platte pennenzak in toile cirée


Benodigdheden:

- een stuk toile van minstens 20 cm op 20 cm
- bijpassend garen of nylondraad
- een rits die minstens even lang is als de langste zijde van je pennenzak
- twee kleine stukjes toile van 8 op 3 cm


Werkwijze:

- Men neme een stuk toile ciréé (hier 24 op 24 en zéér ruim voor de stiftjes).



- Neem het kleine stukje toile en plooi het als biais om het uiteinde van de rits. Hou goed vast en stik in 1 keer door (met onzichtbare draad). Zorg dat er slechts een klein stukje van de rits in het stukje toile zit. Knip dus af wat teveel is. Dit maakt het keren, helemaal op het eind, makkelijker.


- Doe hetzelfde voor het andere einde van de rits. Hou er rekening mee dat de twee uiteinden precies zover moeten komen als de breedte van de pennenzak. Knip indien nodig nog een stukje van de rits af voor je het tweede stukje bevestigt.


- Plaats nu de rits zo dat het uiteinde even ver komt als de zijnaad van de pennenzak, en de lang zijde van de rits net op de rand van de bovenzijde ligt. Goede kanten op elkaar. Stik vast met een ristvoetje.


- Keer om en stik door op 2 mm van de rand.


- Vouw de toile dubbel en plaats de andere lange zijde van de pennenzak opnieuw op de rand van de toile. Goede kanten op elkaar. Stik opnieuw vast met een ritsvoetje.


- De tweede zijde doorstikken is niet evident. Hou je pennenzak binnenstebuiten gekeerd en plaats die voor je naald. De hele pennenzak komt half en half strop te zitten voor het naaivoetje, maar stik voorzichtig door en dan lukt het om zonder problemen het einde te halen. Op het einde ziet het er dan wel zo uit:


- Als je de toile optilt zie je dat ik mooi het einde gehaald heb.


- Je hebt nu een cilinder.


- Beslis hoe je je pennenzak zal vormen. Met de rits in het midden:


Of klassiek, met de rits bovenaan:


- Open de rits. Vouw binnenstebuiten en stik de zijnaden, zo dicht mogelijk bij de rand. Zorg niettemin dat alles goed vast zit. Zeker als je met nylondraad stikt is het aan te raden om twee keer over de naad te gaan. Nylondraad komt namelijk makkelijker los, daar waar je hebt gehecht.
Doe dit aan beide kanten. Keer héél voorzichtig om en duw met engelengeduld het hoekje naar buiten. Een satéstokje kan hierbij helpen. Hoe dichter je bij de naad hebt gestikt, hoe makkelijker het keren.


- Nu nog vullen, en klaar!

33 opmerkingen:

  1. Mooi! Al die leuke ideeën die jij hebt, dat is om jaloers op te worden. Weer eentje dat in mijn favorieten opgeslagen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk!
    En handig!
    Trouwens een prachtig toile cireetje dat je daar hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O zo goed! Zonder ondernaad gewoonweg uit één stuk, dat opent perspectieven!
    Ik breng zaterdag zelf mijn voorleesboek mee, en een vingerhoedje. 't Is aftellen geblazen he..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super! Bedankt voor alles wat je doet.
      En inderdaad... het wordt nu wel heel erg spannend.

      Verwijderen
  4. Had ik maar zo'n schoon stukje tafezeil! Heel mooie foto's alweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel heel mooi. Maar ik durf er toch niet aan te beginnen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed idee i.v.m. die stiftdopjes die wel eens vergeten worden of loskomen. De toile cirée van petit pan is daar uitermate geschikt voor omdat die zo lekker dun is. De 'gewone' is meestal veel dikker en stugger en dus moeilijker om mee te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! En weeral gedetailleerd uitgelegd, merci! Dat gaat hier ook nog van pas komen als de kindjes wat groter zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ah, supermooi! En heel handig uitgelegd met die rits. Dat ga ik eens uitproberen als de pennenzakken die ik overlaatst gemaakt heb, het begeven hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een hele praktische tutorial. Dat gaat zeker nog van pas komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dus mme zsa zsa = allemaal rokjes
    Emma en mona = allemaal kleedjes
    Oon = allemaal etuikes !
    voila se nog iemand kanidaat?
    nene genoeg onozel gedaan ;)
    het is kei schoon ! zal ik zeker eens maken !
    lieve groet
    Marie-Lu

    BeantwoordenVerwijderen
  11. misschien nog een tip bij het stikken met toile cirée: Onderaan de persvoet een stukje 'matte' tape kleven, zo glijdt die beter op de toile ciree en krijg je mooie gelijkmatige steken. Of heb jij daar geen last mee?
    Een ledervoet is nog efficiënter. Die heeft wieltjes die over het leder of toile cirée 'rollen', maar wel een extra kost natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie tip, inderdaad! Meestal heb ik er geen problemen mee, maar af en toe toch wel eens stukje. Vandaar ook die nylon draad. Dat geeft dan meestal geen zichtbare fouten.

      Verwijderen
  12. Toile cirée, daar had ik dus nog nooit van gehoord! Deftig woord voor geplastificeerde stof lijkt me? Toevalli kocht ik daar van de week een aantal stukken van bij Ikea maar heb er nog geen bestemming voor dus bedankt voor de tip/ uitleg! Inderdaad, ik kwam ook niet veel verder dan slabben!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo zalig! Amai dat gaat hier van pas komen zie!!! Ik zag er zelfs een rugzakje in maar...beginnen met zo een schoon pennenzakje lijkt me ideaal. Dikke merci voor den uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Eén van die dingen waar ik altijd jaloers van word als ik ze zie dus dat moet hier eens rap gemaakt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ooh, fijn idee! Bedankt voor de handleiding. Ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En yepla, gepind ;-). Heb hier ook nog van dat tafelzeil liggen, leuk idee voor mijn kids!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuk idee zeg... ga ik zeker uitproberen, met zo'n handige beschrijving erbij. Thanks ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waar koop jij die mooie toile cirée?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bijdeze post vind je een lijstje van waar ik het meestal koop:
      http://oontje.blogspot.com/2011/07/hoe-maakt-u-het-slabben-in-toile-ciree.html

      Verwijderen
  19. weer een toffe pennenzak! Ik moet dringend nog eens toileciree kopen! Volgende week stoffenspektakel in Antwerpen! kom gerust eens bij mij kijken, ik doe binnenkort bij 50 volgers een give away!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Schoon! Bedankt voor de tutorial, werd gepind! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk!
    Zou dat ook doenbaar zijn zonder boventransport? (neem aan dat jij dat als ervaren naaister op je machine hebt)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euh, nee, ik heb geen boventransportvoet, maar dat zou het leven wel een stuk makkelijker maken. Het gaat dus ook met een gewoon voetje. Al heb ik voor deze pennenzak wel enkel een ritsvoetje gebruikt. Dat is iets smaller dan een gewoon voetje en heeft dus niet zoveel weerstand. Maar ik geef toe, soms moet ik ook al eens wat trekken. Maar met nylondraad vallen die imperfecties dan niet op.

      Verwijderen
  22. Mijn eerste pennenzakje in toile cirée is een feit! Dank je voor al je duidelijke tutorials! Heb ook al een mooie stoffen pennenzak gemaakt, wat een feest!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ben 12 jaar en mijn pennenzak is perfect gelukt! heel mijn klas is jaloers op die mooie pennenzak die ik heb gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, fijn dat je het hier laat weten!

      Verwijderen
  24. ik heb er nog een met de hand gemaakt ook

    BeantwoordenVerwijderen
  25. En ook ik heb er vanavond eentje gemaakt met jou handleiding aan op de computer, alleen het doorstikken van de 2e naad vond ik een crime ;-) Maar het is gelukt en ik ben er trots op!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dankzij jouw uitleg heb ik een pracht pennenzak. Heb alleen wel de onderkant met naad want anders lukte het echt niet. Even goed happy!

    BeantwoordenVerwijderen