Een broekie als dat van Moekie.

maandag 16 april 2012


Ons Moekie is hier graag gezien. Na een heel leven tussen de kleuters, loopt ze nog steeds over van energie wanneer mijn eigen koters in de buurt zijn. Ons Moekie is ook al wat van jaren, maar in haar jonge jaren was ze een hip ding. Ware het niet dat ik een hoofd groter ben, ik droeg heel haar precieus bij elkaar gespaarde garderobe van de jaren '70.

rode broek x 2

Toen ik net begon te naaien, kwam ze met een rode broek aandragen. Om te verknippen. Alsof ik dat ooit over mijn hart ging krijgen. Zo'n coole broek.
En dan kwam Koekepeertje met een 'nieuw' product: gabardine. 'Dat moet je kopen,' zei mijn moeder, die voor een keer niet keek alsof ik al mijn geld aan stof opdeed. Ik kocht, en zag er meteen broeken in. En ja-ha, ook rokken voor mijn eigen. Woehoe! De gabardine van Koekepeertje voelt bijna hetzelfde aan als dit jaren '70 stofje, maar is toch nog iets steviger. Perfect voor kruipende jongensknieën!

Een rode broek werd het, want die hadden we nog niet. We gingen voor een versie met een echte gulp en steekzakken.

Het patroon en de handleiding zijn tot in de puntjes uitgelegd, zodat u werkelijk niet anders kan dan tot een goed resultaat komen. Het patroon komt zelfs in drie versies. Een basisversie zonder gulp, eentje met een valse gulp en eentje met een echte gulp. Voor elk wat wils dus, en beginners kunnen geleidelijk aan opbouwen, want het patroon gaat tot 134. Nog jarenlang genot, dus.

water in de kelder?jplooienvingertjegeen zin

Een broek als die van Moekie, dan kon ons mannetje wel bekoren. Het fototoestel voor zijn snoet duidelijk niet.

Wilt u het patroon nog bestellen? Dat kan tot 14 mei in de Van Katoen webshop. Daarna is het onherroepelijk te laat en zult u even lief in Mamasha haar ogen moeten kijken.
Voor wie het event van het jaar miste en toch nog een broekje wil kopen, hou de Van Katoen Facebook pagina in de gaten.

27 opmerkingen:

  1. Een schoontje! Mijn handen jeuken echt, maar verder dan het patroon kopen ben ik nog niet geraakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh,prachtige broeken en het hemdje past daar heel schoon op!
    Hoe meer ik die broek overal zie verschijnen, hoe mooier ik het model vind. Toch ook maar het patroon kopen, al is 't misschien pas voor binnen 2 jaar...
    En nu ben ik ook wel benieuwd naar die mooie rode rok die er uit die prachtige stof gaat komen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die zijn echt zoooo schoon die broeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo moooi! En dat hemdje, past er goed bij. Oh! goed dat je het zegt, tot 14 mei dus, dan weet ik wat me nog te doen staat...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mocht ik het patroon nog niet gekocht hebben, dan deed ik het nú... Heel mooie broek! En ja, de gabardine van koekepeertje is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toch maar eens die gabardine gaan ontdekken...
    Mooi hemdje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo schoon! En in combinatie met dat hemd ....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maakte dezelfde broek op de workshop zaterdag in donkerrode ribfluweel, en ik ben er gek op. Ben toch ook nieuwsgierig naar die gabardine want had de stof al tegengekomen bij koekepeertje maar had geen idee wat ik er mij moest bij voorstellen. Bij deze zal ik ze bestellen voor het volgende broekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. LOL Lies van die ogen. En dat rood is super. Hier nog geen rood, dat moeten we eens gaan veranderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo'n schoontje Lies! En laat ik die rode gabardine nu ook nog in de kast hebben liggen. Kwamen die broekjes er maar even snel als ik ze bedenk, 't zou hier nogal een gang gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hier nog alle kleuren liggen. Maar inderdaad, zo snel als ze bedacht zijn, zijn ze niet gemaakt.
      Maakte jij er met een rits? Felix heeft dat eigenlijk nog niet nodig, maar het is wel mooi, zo'n echte rits erin.

      Verwijderen
  11. Kon ik nog maar in de 134...
    Supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nele, ik denk hier juist hetzelfde. En rood dat is echt mijn kleur!

      Verwijderen
  12. oh, maar ik ga JUIST dezelfde maken se! Ook voor mijn 3jarige!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alright! Dan zetten we ze eens samen met hun rode broekjes.

      Verwijderen
  13. Mooi! Ik heb hier ook gabardine liggen en het patroon, nu nog tijd. Welke maat maakte je trouwens voor die kleinste van u ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een 86 met verlengde pijpen. Wel zorgen dat het stukje aan de rug dan hoog genoeg komt. Dat was bij die van mij nog niet helemaal in orde.

      Verwijderen
    2. ah goed om weten, want volgens mij zijn onze 3jarigen even smal

      Verwijderen
    3. Oh, ik ben nog in dubio over de maat... Hier zit de jongste al aan een 86. (Met pamper weliswaar...) Vallen ze echt vrij breed? Of is een 86 met verlengde pijpen 'normaal' voor hem? (Liv draagt normaal een 92/98).

      Verwijderen
    4. Felix draagt een 98 van broeken, maar de meeste van de winkel zijn ook te wijd. In dat opzicht is een 86 dus normaal voor hem. Een 86 is goed qua breedte, maar vraagt wat aanpassingen aan kruis en rug. Ik denk dat ik een 10-tal centimeter verlengde, maar eigenlijk mocht het nog wat meer zijn.

      Verwijderen
  14. Zo'n schone broek. Moeke had gelijk wat de stof betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb net de gele stof besteld voor een gele meisjes broek. Is het eigenlijk een makkelijk stof om mee te werken? Ik heb er een beetje schrik voor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn gele meisjesbroek ligt hier ook nog om geblogd te worden.
      Makkelijk verwerken? Héél gemakkelijk. Zeker niet aan twijfelen.

      Verwijderen
  16. Oh jong! Die broekskes steken zo mijn ogen uit. Ik wil nog even wachten, want ik hoop op korte broeken weer binnenkort, en de zoon zijn groeischeuten zijn onvoorspelbaar. Maar ik plan een heel kleurrijke kleerkast tegen het najaar. Want niets zo vrolijk als veel kleur tijdens het donkerste seizoen van het jaar.
    En Tuur heeft bijna dezelfde schoenen als F, alleen een ander merk, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen