Over klaver. En veel afwas.

vrijdag 27 april 2012


En toen wij, zo tegenover elkaar gezeten, elk onze lunch zo elegant mogelijk naar binnen probeerden te werken, ondertussen honderduit kwetterend, hoorde ik mezelf vragen: "Die klaver in mijn gazon, wat moet ik daar toch op gooien?". Vriendin G., die weet dat, dat weet ik. Vriendin G. heeft groene vingers, bakt het beste brood van de hele wereld, is goud waard in de keuken tout court en heeft een blog waar u letterlijk duimen en vingers bij aflikt, als u van koken houdt, tenminste.

Maar kom, het was de klaver die mij interesseerde. Vriendin G. weet dat allemaal. "Organische meststof strooien," zei ze, en ik knikte, terwijl ik een weerbarstig rucolablaadje terug mijn mond in duwde, "dat maakt het gras sterker en dringt de klaver terug." "Is dat geen vergif?" vroeg ik, altijd een beetje op mijn hoede voor tegennatuurlijk dingen. "Nee, dat is ok," zei ze, "maar het stinkt heel hard". En gelijk had ze. Jongens, jongens! Ware het niet dat ik een geëmancipeerd vrouwmens ben dat haar groenevingerloze wederhelft niet voor het minste opzadelt met ambetantigheden, 'gazon bemesten' had toch wel met stip bovenaan de door te schuiven taken gestaan.

Maar soit, ik mopper niet. Mijn tuin is weer helemaal groen. Nu mag het alleen nog stoppen met regenen zodat ik eindelijk weer blootsvoets door het gras kan waden, hopend dat ik dit jaar eindelijk nog eens bloeiende pioenen heb.

knopbloesemsroos

34 opmerkingen:

  1. haha, dat is hier ook een door te schuiven jobke ze :) amaai nog nie! ik hoo poop op mooi weer, de bloesems van mijn fruitboompjes zijn al bijna uitgebloemd en ik heb er nog geen geniet van gehad door dat weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooh, prachtige foto's!! Heerlijk, hè, die bloesems! Onze meiklokjes staan ook in bloei, zalige geur!
    En inderdaad: hopelijk komt er eindelijk eens mooi weer, wij verlangen er ook naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, ik zie dat jij je foto's ook op flickr zet. Ik heb dat ook al geprobeerd maar krijg ze dan niet op mijn blog gepost. Doe je dat via Share, grab the link, html-code of ...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, via Share > Grab the HTML code en dat stuk gewoon plakken in je tekst in Blogger.

      Verwijderen
    2. Prachtige foto's!!

      Is die manier dan ook de truuk om ze op de breedte van je tekst te krijgen in je blog?? (Sorry voor de praktische vraag, maar ik stoor me enorm aan het plaatsen van foto's :( )

      Verwijderen
    3. aha, dank je wel!
      Net zoals MultiVroon krijg ik ze dan niet op de juiste breedte, dan zijn ze veel smaller... Is daar dan ook een trukje voor?

      Verwijderen
    4. Nu kan ik op flickr zelf de grootte aanpassen voor die html-code! Dat is dus het truukje :-)

      Verwijderen
    5. Je moet de breedte van je text area kennen en dan pas ik die aan in Photoshop.
      In Flickr kan je inderdaad ook verschillende formaten kiezen, maar het kan dan nog altijd zijn dat die niet exact overeenkomen met de breedte van je kolom.

      Verwijderen
    6. Ah, dank. Ik hoopte op iets dynamisch, zodat als je je tekstkolom nog eens aanpast de foto's ook meekomen, maar helaas dus. (Als iemand daar een truuk voor weet mag die mij mailen!)

      Verwijderen
  4. Die regen, hé, het gras staat hier bijna op kniehoogte .. maar door al die regen lukt het niet het afgereden te krijgen. Trouwens hier geen klaver in de gazon (of toch een beetje) maar wel massa's kattestaarten (aka heermoes). Wat zou ik daar moeten op gooien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik trek ze uit, voorzichtig zodat je zoveel mogelijk meehebt.
      Ben je niet vies van vergif dan kun je ze instrijken met een specifieke onkruidverdelger.
      Je kunt dit selectief doen met een plastic handschoen. Je dipt je plastic vingers in vergif en wrijft dan over de kattenstaart.
      Ze uitrekken is lekker zen, geen stress van morsende onkruidverdelger.

      Verwijderen
    2. Paardestaart he, dat is ongelofelijk sterk en kun je alleen echt uitroeien heb ik me laten vertellen door het steeds maar te blijven uittrekken. Je put de plant dan uit, zonder groene stengels kan hij geen nieuwe energie opdoen om onder de grond weer verder te woekeren... Heel vervelend spulletje. (Ik vind het trouwens wel heel mooi en het is ook voorhistorisch, dacht ik, met die losse stukjes.)

      Verwijderen
  5. Organische meststof? Das toch gewoon koeienpoep? Hier ook veel klavers namelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mijn dorp ruikt naar organische meststof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar aan het einde van de wereld?
      Dan kom ik wel eens buiten het mestseizoen.

      Verwijderen
    2. Een wijze beslissing!
      Dit weekend wordt de mestgeur vervangen door festivalgeur, ook niet erg fris!

      Verwijderen
  7. En weet ze ook wat ge op paardenbloemen moet gooien?
    Mijn schoonvader dreigt met roundup... En wij willen absoluut ook geen vergif...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uitstrekken met iets gelijk een onkruidsteker van gardenia.
      Probeer ze uit te steken voor ze in het zaad staan. En diep uitsteken!

      Verwijderen
    2. Ja, Saar, uittrekken, met wortel en al! Dat is het enige dat echt lijkt te helpen.
      En bij uw buren hetzelfde doen :)

      Verwijderen
  8. Okee, handen uit de mouwen en tuinhandschoenen aan dus ;)
    Maar die paardenbloemen hebben zich al tamelijk verspreid. Op sommige plaatsen staan er enkel nog paardenbloemen. Als ik die allemaal uitsteek zit ik met allemaal putten. Moet ik daar dan terug gras op zaaien of...?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's! Hier geen last van onkruid of klavers, wel van katten en een haan (geen enkel van ons) die in onze moestuin krabben...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zucht, hier geen tuin. Sinds gisteren wel een echte morielje paddenstoel, één, naast de voordeur. Straf he! De 4 seizoenen voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zeg Liesje. Pioenen zijn de enige bloemen die je een beetje moet helpen bloeien, zei men een keer lang geleden. Je moet zo zacht over het groen wrijven, want een pioen produceert te veel plakstof, waardoor hij soms moeilijker bloeit. Daarom hou ik er zo veel van, van die bloemen die dat steuntje nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zal ik dat inderdaad tussen de buien door eens moeten doen. Vorig jaar hebben ze het niet gehaald, maar de jaren daarvoor wel. Zonder wrijven. Maar wrijven, ik doe dat graag, dus dat komt in orde. Merci voor de tip!

      Verwijderen
  12. slim. in plaats van het ene te bestrijden, het andere sterker maken. klinkt bijna homeopathisch... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Aha, hier worden blijkbaar tuintips uitgewisseld. Aangezien wij beiden geen groene vingers hebben*, graag een tip. Zou die organische mest ook helpen tegen mos e.d.?

    *Lees: de beukenhaag is bij ons gesnoeid tot op de stam omdat de man des huizes niet wist wanneer te stoppen, gevolg: rond de tuin staan nu 2m hoge 'stokken'

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik denk dat ik nog eens een tuinboek ga moeten zoeken waar het verschil tussen gra, klaver en mos staat uigelegd :-). Ik ben al blij als het groen is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wij laten de paarden de klaver van tussen het gras eten op't moment - net als de paardebloemen - werkt ook prima en ze vinden het heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lies,
    Ik was zonet enkele van je supertoffe, leuke en oh zo prachtig geschreven blogposten aan het inhalen!! Wat heb jij een super schrijftalent! Niet te geloven!!
    Tot overmorgen!!
    Groetjes,
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen