Amai, mijn oren!

woensdag 6 juni 2012


De dag dat ondergetekende via deze test te weten kwam dat haar kans op gehoorschade 0% was kon ze al meteen het tegendeel bewijzen. Ze repte zich gezwind richting Botanique en trotseerde met grote verwachting en een bonkende harteklop de (véle) gitaren van Richard Hawley & co. De doortocht van haar bakkenbaardheld eerste klas mocht ze gewoon niet missen.
De oordopjes waren welgekomen. Ze waren niet het resultaat van een door de overheid gecreëerd testje, maar door eigen ervaringen in de Botanique, alwaar ze de laatste keer gillend was weggelopen. Ok, niet gillend. Maar wel degelijk weggelopen. Van Yann Tiersen dan nog. Damn you, luide decibels.

Sindsdien lukt het niet meer zonder. Ik zag nog wel groepen. Buiten. Of in grote concertzalen, waar het nog net lukte. De oordopjes waren dus a first, maar deden wél hun werk. Verbazend veel hoorde ik nog. En het was nodig, want ik overleefde de avond maar net.

Richard Hawley, met gebroken kuitbeen, werd het podium op gewheelchaird en ook al speelde hij zijn volledige set al zittend, hij had er duidelijk zin in. ‘Let’s rock’ was inderdaad het credo van de avond. Het ging er stevig aan toe, met werk uit de nieuwe plaat, afgewisseld met de verplichte, maar nog steeds zeer gesmaakte, klassiekers. 

Afgesloten werd er met het magistrale ‘The Ocean’, het nummer waar duidelijk een groot deel van de zaal op wachte, mezelf incluis. Een zetel was welkom geweest, om de golven over me heen te laten gaan, en met de ogen dicht dit pareltje te consumeren. In realiteit was het rechtstaan tussen ondertussen hevig bezweette mannenlijven. Net iets minder rooskleurig, maar met mijn ogen gesloten zat ik in een zetel op het strand, met de Richard naast mij die zijn meest memorabele versie van The Ocean neerzette. Als het niet helemaal is zoals je wil dat het is, dan denk je de rest er gewoon bij. Toch?

Twee wondermooie oldies van gisteren, hier en hier.


foto: Knack

Veel oordopjes zag ik niet, of ze zouden goed weggestopt moeten zijn. Vanaf nu zijn die van mij een evidentie, niet omdat het ‘moet’, maar omdat het niet meer anders kan. Het is de enige manier om nog van dit soort concerten te genieten. Al maak ik mij toch ook zorgen over andermans oren.

Draagt u eigenlijk oordoppen?
En zal ik mijn kinderen ook kunnen mobiliseren om hun oren te beschermen?

Hm.

26 opmerkingen:

  1. Oordoppen? Check! Ik heb er enkele jaren geleden op maat laten maken en da's echt geen overbodige luxe. Het kost wel wat, maar ik bedenk dan dat hoorapparaten nog veel meer kunnen kosten. Preventief oordoppen dragen is dus echt een must, want eens je gehoorschade hebt, is dat voor altijd (wat ik een heel eng idee vind, vandaar het freaky oordoppendragen).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet nog wat experimenteren. Het laatste concert dat ik meemaakte was vorig jaar in september, en er waren gratis oordopjes beschikbaar. Maar van The Levellers (hevige fan, al 20 jaar) hoorde ik enkel nog de bastonen en bijvoorbeeld de viool nog nauwelijks. En dat heb ik er toch ook niet voor over. Maar ik heb het ook moeilijk met te luide muziek, ja, dus volgende keer doe ik mijn goeie wassen oordopjes mee en probeer ik het daarmee. Ik vraag mij af waarom ze dat eigenlijk altijd zo luid zetten? Die muziek is toch ook goed als het een paar tientallen decibels minder luid is?
    Voor Fien hebben we vorige zomer oorbeschermers gekocht voor op Dranouter, en binnenin de tent had ze ze altijd op. Als die wassen dopjes niet goed werken, ga ik mij ook zulke dingen kopen, want je hoort er alle muziek nog prima mee. Het staat belachelijk, maar mijn gehoor is me toch wat mee waard...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie veel mensen met gehoorschade passeren (logopedist-audioloog), ookal werk ik er zelf niet mee. Als ge ziet hoe dat werkt op het gemoed van mensen, hoe horen zonder piepjes (tinnitus) zoiets simpel maar toch ook echt een basisvoorwaarde voor een gelukkig leven is voor velen, dan steekt ge uw oordoppen wel in. Op maat gemaakt, als ge inderdaad tenminste de muziekkleur nog wilt kunnen appreciëren. Was stopt uw oren denk ik ook gewoon dicht, dus ik vermoed dat ge alles dan toch ook zeer verstoord hoort. En oorbeschermers voor kinderen zijn echt een must op festivals/concerten. Ouders die met hun baby van enkele weken op 2 meter van de boxen staan te wiegen, ik moet mij telkens opnieuw inhouden om er iets van te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stien? Waarom zeg je dat niet? Ik vind niet dat je je daarvoor moet inhouden. Het is die mensen hun verantwoordelijkheid om hun kinderen daartegen te beschermen, en misschien staan ze er gewoon niet bij stil...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Lies, ik heb er ooit iets van gezegd en kreeg een zeer negatieve reactie, dus nu twijfel ik altijd en besluit meestal van niks te zeggen. Vaak is het ook niet zo eenvoudig iets te zeggen met al dat lawaai natuurlijk, dan moet ge al gaan schreeuwen naar die moeder. Vind ik toch niet gemakkelijk. Maar ge hebt gelijk dat ze eigenlijk wel aangesproken zouden moeten worden.

      Verwijderen
    2. Daar zit iets in, spreek maar eens iemand aan in zo'n lawaai, dan ga je als vanzelf naar die mens staan schreeuwen... Jammer voor die negatieve reactie, maar ik begrijp volledig dat dat je ervan weerhoudt het vaker te doen...

      Verwijderen
  5. Op maar oordopjes zijn inderdaad je beste vrienden!! Fijn dat je zo'n leuke avond hebt gehad!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier sinds een half jaar oordoppen op maat met muziekfilter. Ik zet die tegenwoordig altijd op als ik naar een concert ga (niet dat dat wekelijks is, maar soit).
    Zonder hou ik het geen half uur meer uit, maar met klinkt alles geweldig!
    De kinders krijgen oorkleppen op, zelfs als we naar kapitein Winokio gaan. Spijtig genoeg willen ze die niet altijd op laten staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oordopjes zitten altijd in mijn sjakos, en als ik merk dat de muziek bij optredens te luid is, steek ik ze altijd in, veel beter dat dan 's avonds in je bed kruipen met al dat gezoem
    heb al eens drie dagen gepiep in mijn oor gehad, nadat de drummer nogal hard op zijn cimbalen sloeg bij een soundcheck, dus geef mij die oordopjes maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik draag al heel lang oordopjes, ik vind luid gewoon vervelend :). Ik heb altijd een paar in mijn handtas zitten. De laatste jaren spot ik op feestjes en concerten ook als maar meer dopjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik draag altijd oordoppen, al is het maar omdat een van mijn vrienden oorsuizingen heeft en ik zie hoe hij afziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij mij ook altijd in de sjakosj, niet op maat gemaakt, daar zou ik eens werk van moeten maken.
    Ik was vorig jaar in de AB en kon toen ook niet begrijpen dat niemand er last van leek te hebben, behalve ik.
    Maar eigenlijk is het toch de wereld op zijn kop: iedereen oordoppen in, in plaats van het iets zachter te houden. Als dat afbreuk doet aan de muziek, dan is de muziek niet goed genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Het hangt allemaal af van waar je staat in de zaal. Mensen overal in de zaal moeten ook ten volle kunnen genieten van de muziek. Niks zo ambetant als op een concert zijn waar de muziek te stil staat, echt waar. Dan kan je er even goed in je auto naar luisteren. Lang leve oordoppen dus!

      Verwijderen
    2. Maar zo'n zaaltje als de Orangerie in de Botanique is maar een klein ding, hoor. Echt klein. Daar sta je maximum 15 meter van het podium of zo. En dan kletsen die decibels tegen de muur achter je en weer terug.
      Maar ik snap wel dat het voor een Sportpaleis helemaal anders is.

      Verwijderen
  11. Ik geef in het laatste middelbaar Fysica en geef daar lessen omtrent geluid en decibels. En ik probeer die gasten op dat moment toch te sensibiliseren en attent te maken op de gevaren van gehoorschade.
    Niet alleen concerten, maar die damn loeiharde MP3-spelers zijn ook serieuse boosdoeners.
    Je kan op die site trouwens een app/decibelmeter downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het in de cinema soms al te luid voor mijn oren. Vroeger zelden naar fuiven geweest omdat ook daar de muziek veel te luid voor me was.
    Mijn dochter verafschuwde luide muziek al van toen ze nog in de mama-buik zat: we zijn toen ik van haar 7 maand zwanger was moeten weglopen op een trouwfeest waar de muziek nogal luid stond omdat ze me ontzettend pijnlijk schopte, het leek eigenlijk eerder op knijpen of pitsen i.p.v. op schoppen. Toen we buiten stonden, stopte ze. Dáár ga ik haar later nog mee confronteren als ze haar muziek te luid zet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga niet graag naar films in Kinepoliszalen, alleen al daarom: véél te luid!

      Verwijderen
    2. Idem, hier. Véél te luid, en de kinderen vinden dat zelfs ook niet fijn. Dat hoeft toch niet? En al helemaal niet bij kinderfilms.
      Vanaf nu: oordoppen in de cinema!

      Verwijderen
  13. ik ga gewoon niet meer naar zo'n luide concerten en vind dat erg zonde...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tegen dat onze minister van cultuur haar nieuwe wet van kracht gaat zal het wel wat minder zijn, niet?
    Ikke zelf geen oordoppen, kom nog nauwelijks buiten (hoewel mijn oren vaak zoemen). Echtgenoot heeft doppen op maat (en draait ze consistent in als we dan toch nog eens samen een concertje meepikken). Hij is al een deel van zijn gehoor kwijt door jarenlang in de boxen te werken, dat laatste beetje verzorgt hij nu heel goed.
    En de kinderen, die zouden hier zo'n koptelefoon kunnen gebruiken. Sinds er iets discobar-achtig op de zolder staat, vrees ik ook voor hen het ergste.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jep, vaak oordoppen hier hoor! Op dat soort gelegenheden dan ;) Hebben speciaal zo'n doos industriële aangeschaft, super handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik draag altijd oordoppen :)
    Heb al slechte en gevoelige oren (door operaties enzo) waardoor ik door geen oodroppen te dragen oorsuizingen heb!
    Oordoppen moet je eigenlijk al indoen voor je merkt dat de muziek te luid staat... Aangenaam is het niet maar jammergenoeg blijf ik er wel aan vastzitten :(
    Verplicht die oordoppen dus maar bij je thuis! Gewoon al maken dat ze er altijd bij hebben (die toch een beetje degelijk zijn) doet er al veel aan merk ik bij mijn vriendinnen ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat is toch de omgekeerde wereld? In plaats van te genieten van muziek moeten wij ons ertegen beschermen. Hier klopt iets niet.
    Ik vergeet meestal oordoppen, maar als het onaangenaam wordt, ben ik weg of ga ik er gratise zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tof dat je zo van het concert genoot (ondanks de nood aan oordopjes).
    En geloof het of niet, maar ik draag bijna altijd oordopjes in den uitgang!


    Janina M.

    BeantwoordenVerwijderen