Strand bij guur weer

maandag 23 juli 2012


Op dag 1 van onze paar dagen op mijn geboortegrond, troonde ik de kinderen mee naar zee. "Naar zee!" kweelden ze, "het is altijd zo koud en de wind waait zo hard als jij ons meeneemt naar zee." "Tuttut," zei ik, maar ze hadden natuurlijk wel een punt. Als ik naar zee ga is dat op momenten waarop er niemand anders zo gek is om naar zee te gaan. In de herfst, bijvoorbeeld. Of in de winter. Of deze zomer, als het regent en nog vroeg is en nog te fris voor de toerist.

Het waaide. Venijnig hard. Die zandkorrels tegen mijn kuiten, dat schuurt, maar ik gaf - uiteraard - geen krimp. Na wat gemopper van hun kant en wat 'ksjksj, hophop' van mijn kant begonnen ze de pret ervan in te zien. Een onmetelijke vlakte om te rennen, boeien die ideaal waren om gek op te doen, water in kelletjes* en aardig wat golven door de strakke wind.

Eerst deden wij een beetje van fotoshoot, lekker dicht bij elkaar.

zee6

Als ons haar bijna wegwaait, dan schrijven wij onze naam.

zee8

Het was een speldekussenstrand, vandaag.

zee3a

Tiens, dat lijkt niet zo ver door een telelens.

zee5a

Ik hou mijn haar goed vast en knijp mijn ogen tot spleetjes.

zee4a

Hoodie jongen.

zee7

Zoek de oogjes.

zee1a

En toen ging onze broek uit, en waren we niet meer te houden.

zee2a

* die 'vijvertjes' net voor de zee, waar ik het Nederlandse woord dus niet voor weet.

34 opmerkingen:

  1. En geen korte broeken aan, waar het zand zo lekker tegen kan schuren??? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie reportage! Ik wist niet dat je afkomstig bent van 't zeetje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet echt van de zee, hoor, maar wel van de provincie en dan is de zee toch altijd vlakbij?

      Verwijderen
  3. tof zeg !
    kelletjes.... daar heb ik nog nooit van gehoord haha, hoe noemen wij dat hier dan.... uuuuh poeltjes zijn dat toch, waar het water ook lekker warm is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kelletjes is vast en zeker keihard West-Vlaams. Poeltjes, dat kan. Check!

      Verwijderen
  4. West-Vlaamse roots en kelletjes maken je nog toffer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knappe foto's!! En heerlijk hé, die zee...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Btw, 'papakers' is geboren en getogen aan de zee, en noemt het ook kelletjes. Dus zal 't wel 't goeie woord zijn zeker? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. en klap je gie ton ok van 't strange? en 't zèètje?

      Verwijderen
    2. Nee :)
      Ik ben taalkundige en ik woon al de helft van mijn leven in Gent. Ik weet dus niet wat voor soort taal ik spreek.

      Verwijderen
  8. klinkt zalig, doe mij anders ook maar strand bij guur weer! Niks zaliger dan dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schoenen uit, blote voeten int zand, de combinatie van zandkorrels en wind die je benen doen tintelen, ... Zalig. bekijk het als een gratis scrubbeurt voor je ledematen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi!! De zee heeft altijd iets!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooie foto's! En wij gaan hier ook het liefst naar de zee als iedereen liever thuis blijft :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtfoto's! En diejen eerste, dat is toch gewoon ene om aan de muur te hangen in uwe living!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo herkenbaar: naar de zee met guur weer op momenten dat er niemand gaat. Wij moeten er alleen iets verder voor rijden, dus komt het er eigenlijk niet zo vaak van. Prachtige foto's heb je gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zeer mooie foto's kunnen zo aan de muur!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Man dat zijn schone foto's! Ik heb al zoveel spijt dat mijn kinders niet in uw boek kunnen, kwestie van daar ook eens een deftige foto van te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kom, als heel dat boekding achter de rug is, dan spreken we eens af, en dan breng ik mijnen kodak mee.
      Spijt dat ik de meet bij Zap gemist heb. Maar ik was boeksgewijs aan 't werk met mijn boekcollega van dat andere boek (als ge nog kunt volgen).

      Verwijderen
    2. Dat is wat te veel voor mijn hersencellen in verlofoestand, maar ik onthou: afspreken als er terug tijd is: deal!

      Verwijderen
  16. Mooie foto's! Ik denk dat het juiste woord 'getijdenpoel' is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Echte zee-foto's! Schoon, ik dacht dat er alleen in Nederland verlaten stranden waren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Pierenbadjes! Zo noemen wij dat hier in Holland :)
    Maar zeer schone fotookes ;) Om in 't Vlaams te blijven hier.

    Groetjes
    Carrie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. qIk ben ook van de kust en wij noemden dat 'kleine zeetjes'. Je moet dat niet altijd moeilijk maken. De Belgische kust is inderdaad alleen maak fijn in de winter. Daarin geef ik je groot gelijk. In de zomer gaan wij altijd naar Breskens naar het strand. Het is daar superrustig en maar op een klein uurtje van Gent... en zelden file.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier aan de Nederlandse kust niemen we dat 'zwinnetjes', slthans waar ik woon...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. inderdaad " u kelle". en het Zeebrugse strand, daar kan niets aan tippen! breed, veel plaats om te bouwen, en sedert kort veel winkeltjes op het strand... verkoop van strandbloemen voor een paar handjes schelpen! wat wil een mens nog meer ( oh ja een vernieuwd badengebouw met proper sanitiar en een supervriendelijke dame die met een knipoog de kindjes gratis laat plassen) ?

    BeantwoordenVerwijderen