In 't nieuw, vanonderen.

zaterdag 8 september 2012


Nieuw schooljaar, nieuwe schoenen, nieuwe jas. Dat moet zowat een klassiek patroon zijn. We waren (of beter: zijn) niet mee. Met schoenen voorlopig wel, jassen daarentegen...

Voor de kleine zoon had ik Bisgaard in mijn hoofd. Vorig jaar kocht ik het eerste paar en ik ben daar nog steeds zot content van. Amai! Na een volledige herfst-winter-lente met dezelfde schoenen, zaten die nog altijd goed. Een afgesleten top, dat wel, maar verder in perfecte staat.

Ik ging dus Bisgaard kopen, maar kwam toch met iets anders thuis. Iets veel klassiekers.

Op die nieuw bruine schoenen past de appelblauwzeegroene broek die hier al maanden lag eigenlijk perfect. Een stevig linnen, dat hopelijk iets langer meegaat dan het andere linnen broekje dat ik ongeveer gelijktijdig maakte.
Fingers crossed dat het kruis het niet begeeft op een cruciaal moment.

intnieuw
intnieuw
intnieuw
intnieuw

Dat de turnjuf ons nu wel zal verfoeien, dat nemen we er graag bij.
Maar zeg eens: een kind van 4 (en 4 maanden) leren om zelf zijn veters te knopen, is dat onbegonnen werk? Of is dat ook op die leeftijd gewoon een kwestie van oefenen?

Schoenen: Pom d'Api bij Beau10

21 opmerkingen:

  1. ik denk dat de turnjuf liever veters strikt dan kruisen herstelt ;) 't is echt schoon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Wij zijn hier ook gestart in blauw met oranje!
    En dat van die veters, wie weet... Ik zie het mijn zoon nog niet doen, maar dat wil niks zeggen hé (fijne motoriek is niet zijn sterkste troef...).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow super mooie schoenen!!!! En het knopen van zo'n schoen gaat nog vlot voor de juf!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook als een blok gevallen voor dezelfde schoenen. En neen, mijn 4-jarige kleuter kan vanalles. Maar veters strikken zit nog niet in het pakketje. Nog wat geduld dus....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. geen idee of je een kind van 4 makkelijk veters kan leren knopen maar 't zijn wel geweldige schoenen!!!! Je kan misschien op turndagen em andere schoenen aandoen lol :o)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh ja en de broek, het hele plaatjes is ook geweldig natuurlijk :o)

      Verwijderen
  6. Zeer mooi geheel... veters is niet abnormaal weinig kinderen kunnen dat zelf op die leeftijd!
    Fijn weekend,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah, ik vroeg mij net hetzelfde af voor de pas 4 jarige des huizes. Ik vrees dat we er in zijn geval nog niet aan toe zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Euhm? Geen idee. Hier kan die van zes het zelfs nog niet.
    Maar misschien verdient hij wel eens een schop onder zijn kont.
    Schoon broekske, schoon schoenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Blijft dat bij die mannen niet altijd veel te lang duren??? Meiskes, ja, die kunnen dat zeker al op 4, maar jongens?! In ieder geval, zalig klassiek en sjiek, die schoenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oefenen, oefenen en oefenen.
    Bij mijn 4jaar & 8 maanden oude begint het te komen....
    (maar dat is wel een meisje - geen idee of dat voor de fijne motoriek uitmaakt?)
    De oudste dames konden het met 5 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi! En wat een geweldige schoenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuke broek en dito schoenen maar ik zou schoenen met veters zeker niet kopen voor een 4 jarige aangezien de motoriek op die leeftijd nog niet 'zover' staat dat ze zelf veters kunnen knopen. Mijn vierjarige kleinzoon draagt altijd schoenen met plakkers omdat hij die 'zelluf' kan open- en dichtdoen. Voor de eigenwaarde van een kind is het belangrijk dat ze iets zelf kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb een bijna 7jarige dochter en een 5 jarige dochter en geen van de twee kan veters strikken. Ze hebben wel nog nooit schoenen met veters gehad. Altijd laarsjes voor de winters en sandalen voor de zomer... Maar ik ben leerkracht en er zijn weinig kinderen bij ons op school onder de 6 jaar die alleen kunnen veters strikken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik herinner mij dat wij veters leerden knopen in het 3e kleuterklasje. En dan zijt ge een jaar of 5/6 zeker? Dus nog een jaarke geduld! (of 2) En ondertussen: blijven van die super mooie schoenen met veters kopen. Die zijn toch gewoon altijd mooier dan de exemplaren met velcro. En er is altijd wel iemand in de buurt die even kan helpen. Voor de eigenwaarde van een kind is het ook belangrijk dat ze er hipjes bij lopen. (Of dat probeer ik mezelf toch wijs te maken als ik ga shoppen voor de dochter(s) :-p )

    PS: hoera voor beau10! nergens anders zoveel moois!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist, hun eigenwaarde duw ik wel op andere vlakken de hoogte in.
      Schoenen met velcro komen hier echt niet binnen :)

      Verwijderen
  15. Zeer mooie kleurtjes en schoentjes. Er staan online stappenplannen om schoenen te leren strikken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Over het veters knopen al genoeg meningen hier.
    Over de degelijkheid van de schoenen zit je absoluut juist en zullen ze zeker kunnen tippen aan die van vorig jaar. Die pom d'api's verslijten gewoon niet. Die kan je zelf ooit nog doorgeven aan je kleinkinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laat ons hopen. Het klinkt in elk geval veelbelovend!

      Verwijderen
  17. Mijn zoon is ook uren bezig met strikken!

    BeantwoordenVerwijderen