Opgeruimd. Oef.

zondag 2 september 2012


Zo. De laatste dag van de vakantie. De kinderen werden geëntertaind door de grootouders, het huis is opgeruimd en klaar voor het nieuwe schooljaar. Dat opruimen ging trouwens vliegensvlug.

Dat Griet op meer dan geregelde tijdstippen mijn huis frequenteerde deed namelijk niet alleen goed aan het volschrijven van ons boek, maar vooral aan de staat van de benedenverdieping. Bezoek over de vloer krijgen is nog altijd dé ultieme stok achter de deur om de woonruimte kraaknet te krijgen. Of toch om daartoe tenminste een poging te ondernemen. Veelvuldig proberen loont. Veelvuldig opruimen, afwassen en oprommelen leidt vaker tot een leeg aanrecht. All words of praise kunt u trouwens mijn Lief toegooien, want hij nam in deze turbulente vakantiemaanden vaker het heft in handen dan ondergetekende.

Bij een propere keuken (hier vanuit een andere hoek te zien) hoort mooie kitchenware. Als er afgedroogd moet worden, dan is dat toch net iets aangenamer met een mooie handdoek, nietwaar? En als ik bij Lou Le Chien verzeil, dan ben ik wel een uurtje zoet. Mooie dingen in overvloed. Wie trouwens nog last-minute wat schoolgerief wil bestellen, 't is het moment! Ons Bakker boekentasje gaat nog altijd mee!

Die Ferm Living doeken hebben trouwens 2 handige ophanglusjes. Ideaal om ze te laten drogen na een afdroogbeurt, ware het niet dat wij geen enkel vrij muurtje hebben in onze parallelkeuken. Hoe gaat dat bij jullie?

keuken

Idem voor de handenafdrooghanddoeken. Waar hang je dat?

Ik was wel behoorlijk onder de indruk van deze van Orla Kiely. Wat een prachtige kwaliteit! Met een mooie stevige boord als afwerking. Jawadde, bijna te mooi voor de keuken.

schone spons
vogels

Trouwens, wat hebben jullie als backsplash - hier nodig voor de muur achter het kookvuur -?. Inox zie ik niet zo zitten. Ik dacht aan glas van bij Glazz Interiors. Heeft iemand daar ervaring mee?

25 opmerkingen:

  1. Waw, dat ziet er ongelooflijk opgeruimd op. Ik ben benieuwd naar de backsplash en de reacties, hier moet er ook nog een gekozen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. laat lief hier ook maar eens passeren, alleen om op te ruimen hoor, voor de rest laat ik hem gerust
    mijn backsplash(of zoiets, had ik nog nooit van gehoord) zijn nog gewone tegels
    die tegels zijn goed schoon te maken (want het splasht soms wel tegen de muur) maar de voegen, pfffff

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voegen zijn heel erg inderdaad. Ik zoek ook nog steeds naar iets beters dan die gewone tegels. Want hoe mooi ik ze ook vind, heel praktisch zijn ze niet.

    Ik kijk dus graag mee met je als je iets origineels en moois vindt!

    Ps. De keuken ziet er bij jou op die plaatjes heel mooi uit. En blinkend ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad netjes! Wij hebben ook geen vrije muur voor handdoekjes dus lieten we een horizontale inox staaf monteren op het uiteinde van het aanrecht (tegen de onderkastjes)... succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh zeg, ik zou met mijn mond open door uw huis lopen denk ik. Gij hebt al die dingen waar ik verliefd op ben, maar waar ik zo moeilijk het geld aan kan uitgeven :-). (Zware Orla Kiely-liefde hier, om van Ferm Living nog maar te zwijgen.)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Netjes! Wat glas betreft als spatwand: doen! is fantastisch want er zijn geen voegen, is makkelijk schoon te houden en is simpel, waardoor mooie spulletjes zoals die handdoeken nòg beter tot hun recht komen.
    Lacobel is verkrijgbaar in alle mogelijke kleuren. Firma's die in binnenglas doen kunnen dat zeker plaatsen.
    Groetjes

    Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben ook zo'n wand in gehard glas, in 't groen. Onze inloopdouche is ook langs 2 kanten met zo'n glas bekleed (bekleefd, bezet?), in 't grijs. Ge moogt altijd een komen kijken hoor. Hangt er nu 4 jaar en geen krasje te bespeuren. Super eenvoudig in onderhoud. Weet niet meer van welke leverancier (de aannemer van de badkamer werkte met onderaannemers en regelde dat allemaal zelf), maar kan dat nog wel opzoeken.
    Doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, goed! Ik kom zeker eens kijken.
      Bij ons is dat stukje tussen de kookplaat en de muur heel smal, dus die potten zullen (bijna) tegen dat glas komen. Zou dat er op berekend zijn?

      Verwijderen
    2. Dat kan zeker tegen de hitte, daarvoor wordt dat glas dan ook gehard. Bij ons komen de grote potten en de wok ook tot vlakbij het glas.

      Verwijderen
  8. Opgeruimd staat netjes :) Maar het ziet er wel naar uit dat je een hele mooie keuken hebt. Leuke attributen, de oven blinkt mooi, ... Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Onlangs ook een eerste Ferm Living-aankoop gedaan: ook twee keukenhanddoeken (het enige dat in ons budget paste, anders had ik die hele winkel wel opgekocht). De keukenhanddoeken hangen nu aan een haakje aan een vrije muur, maar helaas wat ver van de pompbak. En de lusjes hangen niet echt op de juiste plaats als je haakjes laag bij de grond zitten. Nieuwe lusjes naaien op alle keukenhanddoeken, één van de vele dingen op mijn to do lijst....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben hier inox, en ik heb er al serieus spijt van. Inox en vetvlekken zijn een hel om proper te krijgen. Dus ik zou gewoon voor glas gaan, schoon én onderhoudsvriendelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb al gehoord dat je een beetje olijfolie op n vel keukenrol moet doen en je daarmee vlekken wegkrijgt... Lijkt vreemd, maar schijnt goed te werken

      Verwijderen
  11. Mooi mooier mooist! Die Ferm-living handdoeken staan ook al langer op mijn wishlist, maar ik vroeg me af of die werkelijk goed afdrogen? Ze lijken me zo stijf. En als er iets is waar ik niet tegen kan zijn het handdoeken die niet afdrogen...
    Onze (lelijke) handdoeken hangen ook gewoon over de greep van de oven en de magnetron. Werkt nog het beste vind ik. En de wand achter ons fornuis is bekleed met hetzelfde materiaal als dat van ons keukenblad. Geen voegen en makkelijk af te kuisen! Heb ook al goede dingen gehoord over glas.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hier ook glas in de keuken, doen! nog geen seconde spijt van gehad (ik HAAT inox en het bijhorende kuiswerk!).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ook glas.
    en wist je dat je er met whiteboardstift op kan schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Onze schuiven hebben inoxen handgrepen over de hele breedte. de handdoeken belanden - ook bij gebrek aan haakjes en vrije muren - daaraan...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij opteerden voor een Smeg gaskookplaat en konden optioneel een acherwand in, langs de binnenkant gefumeerd glas en langs de buiten kant inox, bij kopen. Die achterwand past achteraan op de kookplaat en kan open of dicht gedaan worden als ene soort deksel. Staat de plaat open dan is het gefumeerde glas zichtbaar, staat de plaat toe dan heb ik een inoxen hoogglanzend blad. Omwille van het onderhoudsgemak laat ik het altijd open zodat het glas zichtbaar is. Zeer makkelijk in onderhoud....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze keukenhanddoeken hangen aan twee inoxen lange handgrepen die we lieten monteren aan de zijwand van de 'laatste' kast. De keukenkasten zelf zijn greeploos weer omwille van het onderhoudsgemak....

      Verwijderen
  16. Ik heb wit mat glas tegen de muur en ook tegen de onderkant van de bovenkasten en dat is een geweldig gerief. Ongelooflijk gemakkelijk in onderhoud. Ondanks de handdoekenhouder in de kast, worden mijn kastbrede handgrepen ook vaak gebruikt voor handdoeken of de keukenschort.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier ook een grote fan van Orla Kiely en Ferm Living...zucht...

    Wij hebben een spatwand in glas van Lacobel op maat laten maken bij Mirvitral in Melle en dit werd geplaatst door Carl Van Cauwenberge! Vrienden van ons op net dezelfde manier, ook heel tevreden. En aan een heel gunstige prijs. Wij hebben de kleur aluminium gekozen. Echt een aanrader. Eventjes met een natte doek erover en proper!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt interessant. En vlakbij bovendien.
      Daar ga ik zeker eens voor informeren. Bedankt!

      Verwijderen
  18. Wij hebben 'plakkerij' (aka 'bezetsel') als spatwand, heeeeeel handig en schoon!
    (sijpelt de ironie van deze zin voldoende door?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, maar wij ook, hoor. Gewoon met een paar lagen verf erop en tot nu toe werkte dat heel goed. Vreemd genoeg is dat watergedragen verf die geen vin verroert als ik de vetvlekken daar met een schuursponsje van af haal. Dus het ziet er nog ok uit. Alleen in mijn hoofd niet zo.

      Verwijderen
  19. Mijn backsplash is eindelijk af: http://lesquatremeres.blogspot.be/2013/11/spatrand.html
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen