Over namen. En Oscar.

vrijdag 28 september 2012


Ik was precies voorspelbaar. Ofwel heel kwistig geweest met mijn mooistenaaminformatie. Het duurde niet lang of daar zag ik hem staan. Oscar. De Oscar waar er tranen over gelaten zijn. Zelfs ruzies met de grootouders. Die daar au fond niets over te zeggen hebben, maar dat lag eigenlijk aan ons. De namen van onze baby's hebben wij in kleine kring altijd gedeeld. Of wij van die koediewoedie koosnaampjes hadden voor onze ongeboren nakomelingen, dat kan ik mij al niet meer herinneren. Als het al zo was, dan zullen ze toch snel plaats gemaakt hebben voor de echte naam.

De naam van zoon 1 lag al vast van toen ik pakweg 16 was. Het Lief kon daar gelukkig mee akkoord gaan. Voor vrienden kwam die dan ook niet echt als een verrassing, maar dat kon de pret van die eerstgeborene (in beide families en in de vriendenkring) niet drukken.

Kind 2 zou een Oscar worden. Zo ergens tussen kind 1 en de conceptie van kind 2 was ik verliefd geworden op Oscar. Het Lief twijfelde en gokte op een dochter. De grootouders vreesden dat 'men' Oscààààr zou zeggen. Maar dan nog kon ik daar gelijk wel mee leven. Kind 1 had al een oude naam, geen haan die zou kraaien over de ouderwetsheid van de naam van kind 2.

Maar kijk, het werd een dochter. Eentje voor wie we al snel 'de naam' hadden, met onder voorbehoud nog een lijstje kanshebbers. Ik geef ze u mee. Ge weet nooit dat ze nog van pas komen. Met stip op 1 voor het Lief: Eleonoor en alle afgeleiden daarvan: Leonoor, Noor. Op 2: Fiona. Het kind eigent zich, in een kwaadwillige bui, wel eens die naam toe. Het Lief geeft haar geen ongelijk. Op 3: Leonie. Gewoon schoon Leonie. Maar dat werd het dus allemaal niet.

De troubles begonnen pas bij kind 3. Ons moeders gilden al van bij de aankondiging: "Het gaat toch genen Oscààààr worden, hé?" En toch. Oscar bleef bovenaan de lijst prijken. Gevolgd door - in willekeurige volgorde - Tobias, Felix, Titus, Cas(par), Otto en Sebastiaan, die laatste ook een all-time favourite, maar in combinatie met de familienaam toch wel el-len-lang.

Ge kunt u wel voorstellen dat ik zo'n ogen trok toen ik bij vorig bericht veel van onze keuzes zag passeren. Daar kan ik alleen maar uit besluiten dat jullie een goeie smaak hebben :) Of mij goed aanvoelen.

Maar dus: nellyenrosa, ook al ken ik u niet, ge zat er wel boenk op. Mail mij!

En wie zin heeft om zijn mooiste meisjesnamen te verklappen, hou u vooral niet in. Inspiratie voor anderen, daar zijn we hier voor.

61 opmerkingen:

  1. Wat zat ik er dichtbij! :). Ik vind Titus en Caspar zelf ook heel mooi :). Voor een meisje nu... Fia is mijn favoriet (mijn lief, een Boris;-) vindt dat niks). Op nummer twee staat Violette (ook dat vindt hij niet mooi). Over nummer drie: jozefien, zijn we het gelukkig wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sebastiaan! Die stond bij mij bovenaan maar daar was de papa het niet mee eens helaas, maar kind 1 werd een meisje. Lidewij vind ik erg mooi, maar man helaas niet. Julia vonden we beide mooi en ik wilde dan Lidewij als tweede naam. Om het lekker te laten 'lopen' heet dochter voluit Julianne Lidewij met Julia als roepnaam. Mijn andere door man afgekeurde namen: Sofie, Sofia, Lara, Anne en Anna, Annefleur, Olivia, Anneroos, Gijske en Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Supernaam! Lidewij was ook de nummer twee voor onze meisjesnaamfavoriet!!

      Verwijderen
  3. Ja lap! Just 4 minuten te laat. En ik kan niet zeggen dat ik afgekeken had :)
    Oscar (kort dan) is een prachtige naam!
    Ik ben wel blij met je namenlijstje.
    Als tiener vond ik Julie mooi voor een meisje en Joppe is lang meegegaan als jongensnaam. Tot Tuur zich opdrong, daar waren we het al snel over eens. En ik ben er nog altijd blij mee, Tuur hoort bij Tuur.
    Voor een meisje hoor ik graag: Noor, Nora, Roos, Rosa, Leonie (indeed), maar vooral ook Mia. Of Lucie, ook niet mis.
    Helaas kon ik Bert niet bekoren met één dezer namen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier heten de meiden Julia en Elise, beide natuurlijk de mooiste namen van den wereld! Julia haar naam stond ook al vast voor de conceptie. Toen wij aan een kindje gingen denken en er van dromen, kwamen we onafhankelijk tegelijkertijd met deze mooie naam. Elise is gekozen door vader, met een dikke goedkeuring van mams!

    Mijn gekozen namen waren Olivia (Olijfje of Ollie), en Sophie. De laatste komt in onze kennissenkring al meerdere malen voor, dus viel af. Paps vond de eerste niet mooi, dus viel ook af. Vroeger had ik een Marijse in de klas en dat vond ik toen een magisch mooie naam!

    Grtz Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oscar of oscàààr, allebei gewoon kei schoon. Ge had u zo ni mogen laten doen he... Mijne favoriet was Gust, ook de naam van mijn bompa, en mijn echtgenoot zijn achternaam is dan ook nog die van mijn bompa, maar dan in het meervoud. Maar ja, mijn schoonmoeder kwam ook al bleiren dat het dan 'Gust kom naar hus' (ze kent haar klassiekers duidelijk ni zo goe) ging worden. En ja, ook wij zijn veranderd, maar niet door haar, en er werden ook geen tranen om gelaten. Ik zou zeggen: ik wens u nog een klein Oscartje (maar dat staat niet op de planning zeker?)
    Eneh, mijn meisjesnaam: Lena, absoluut!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel mama Saartje en Oon, ik ben voor beiden gegaan!
      Nr. 1 = Gus (kom naar hus, dat vindt hij het grappigste lied dat er is), ook wel Gusje of Gustaaf of Staafje genoemd naargelang het er lief, kordaat of heel erg knuffelig aan toegaat.
      Nr. 2 = Oskar, alias Oskarretje,Oskàààr of Oskarito om bovengenoemde redenen.

      En over meisjesnamen heb ik nog nooit moeten nadenken. Op de echo's was het altijd snel duidelijk dat die er bij ons niet gingen komen :-)

      Verwijderen
  6. Ongelooflijk!! Zo enorm verrast toen ik de titel van jouw bericht zag ...zou het kunnen, had ik juist gegokt?? Je hebt je zeker nooit versproken (toch niet dat ik weet), ik had ook geen voorkennis what so ever ... Wat dan wel? Ik sta in het onderwijs ... een jongen op school noemt Oscar ... wat een gedurfde naam, eentje met pit, geen "grijze" naam, maar echt ... Oscar! Toen ik jouw blogje zag moest ik daar direct aan denken! Dankjewel ... ben in de wolken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze dochters heten Rosa en Matilda, zeg nu zelf...
    Powermeiden, dat worden ze ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zal mijn zoon Otto moeten vertellen dat er fans rondlopen.. :) Ik heb geen meiskes in huis, maar had ik er wel een stel rondlopen, dan heetten ze Madeleine, Martha, Annabelle of Michèle. Zeg nooit nooit... :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O! Martha! Dat was het alternatief voor Felix, maar het Lief wou niet, wegens 'al veel te veel Marthes in de omgeving'.
      Schoon nummer ook van Tom Waits. Amai!

      Verwijderen
  9. Jaja Oon, gij hebt niet mis gekozen voor uw jongens zeg!
    Maar die meisjesnamen, wat een zalig topic voor mij momenteel, een jongensnaam ligt al vast... Maar als het nu een meisje zou zijn kan ik véééél inspiratie gebruiken. Welke meisjesnaam past er goed bij Isolde? Help...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou gaan voor Marije ;-)!
      Mocht ikzelf nog een 2de dochter krijgen, dan zou ik haar Isolde willen noemen. Prachtige naam!
      Nu maar hopen dat de papa dat ook vindt

      Verwijderen
    2. Dank u! Ik heet Isolde. Tristan past daarbij! ;-) En mijn broer heet Korneel. Mijn dochter heet Floor, dat wou ik al van mijn 14de. Mocht ik nog een dochter krijgen wordt het Sterre denk ik

      Verwijderen
    3. Isaura

      (Een meisje in onze buurt het zo. Griekse naam, dacht ik.)

      Verwijderen
  10. Onze dochter was, indien een zwangerschap maar 6 maanden duurt, een Fiona geweest :) Maar onder invloed van de zwangerschapshormonen (en de Shrek-hype) toch maar veranderd, Eleonore vind ik ook PRACHTIG, manlief vindt dat wat te lang, Leonie ook erg mooi!
    Mijn andere favorieten: Jozefien, Willemijn, Roosmarijn, Marenthe, Lidewij, Hermelijn/Hermelien, ... Ja, LAAAAAAAAAAANGE namen dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn kleinkinderen heten Edwar, Aliénore, Féline en Isaline.Onze eigen kinderen (allemaal twintigers) heten Charlotte, Laurence, Christophe en Frederique.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ie zeg, al die jongensnamen komen verdacht veel overeen met mijn lijstje (niet dat ik al kinderen heb), maar toch. Voor een meisje vind ik Marit heel erg mooi of Daan, maat dat is al wat gedurfder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb trouwens ook een kat, Boris. In mijn omgeving hebben al veel huisdieren die naam gepikt :).

      Verwijderen
  13. Oh zo herkenbaar... bij ons werden het uiteindelijk een Josse en een Marius en mijn petekind heet Oscar ;) Mocht ik een meisje gehad hebben dan was het een kleine Rosalie geweest. Maar na 2 geweldige jongens, stoppen wij er toch mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. My all-time favorite voor een meisje: Lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn kinderen heten Floris en Marjolein. Nu vrij gewoon, in hun babytijd nogal 'Hollands' en gedurfd. Ik ben nog altijd gelukkig met onze keuze toen. En Marjolein wil herboriste worden. What's in a name ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Uit jouw jongenslijstje zou ik Titus kiezen, is hier ook de revue gepasseerd, maar moeilijk combineerbaar met de familienaam. En trouwens, niet aan de orde, gezien 2 meisjes met prachtige namen: Stien en Lio! (Van je eigen dochters mag je dat wel zeggen hé...). Hoewel de keuze voor Lio niet zo snel gemaakt was. Was ze 2 weken vroeger geboren, dan was het Flo geweest. Ook Billie was een kanshebber als meisjesnaam. Maar niet meer aan de orde, we zijn gelukkig met onze 2 dochters!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier gingen we voluit voor Kato, Lukas en Felix. We hebben nog een meisjesnaam op reserve, maar die verklap ik nog niet, je weet maar nooit. Andere top-meisjesnamen vind ik Billie en Robin, maar die gaan er helaas nooit komen. Misschien moeten we onze kippen dan maar zo noemen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Eleonoor (of eerder Eleonore geschreven) staat hier sinds een paar maanden ook op mijn "te onthouden, want je weet nooit,"-lijst. Dat komt vooral door mijn plotse interesse in Eleanor Roosevelt. Casper heb ik zelf ook altijd een hele mooie naam gevonden, maar helaas noemt het oudste zoontje van mijn zus Jasper, dus zit dat er niet meer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha, Oon, wat een mooie namenkeuze zeg...
    Zelf ben ik kinderloos, maar kwam er een kindeke, dan zou het een Irma zijn. Of Marcel voor een manneke.
    Voorlopig moet ik enkel mijn toekomstige kat een naam geven ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Aha, namen kiezen ?! Ik doe mee hoor : hier in huis hebben we een Marta en Nora én een Jakob rondlopen. Andere uit ons favorieten-lijstje : Lena, Lea en Leonie (jaja) voor de meisjes die nog zouden komen (gaat niet meer gebeuren, hoor!). En als jongensnaam hadden we nog Twan en Stan.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mijn favoriete meisjesnaam blijft natuurlijk nog steeds Lilith. Moest er hier nog een meisje bijkomen, dan denk ik aan Lea(h) of Esther, maar ik weet nu al dat mijn man die niet goed zou vinden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wij hebben een Lily en een Oscar. Maar er zijn nog heel wat namen die ik mooi vind.
    Voor een jongen: Leon, Felix, Korneel, Basile, Kamiel, Henri, Maurits, Fons, Gus(t), Emiel, Viktor, Arthur en Ralph.
    Voor een meisje: Leonore, Martha, Margriet, Mathilda, Madelena, Jeanne, Adèle en Colette.
    Ondanks de namenlijst houden we het bij 2 kindjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mijn dochter heeft Ines, die keuze was heel snel gemaakt. Met nu een tweede keer zwanger te zijn, heb ik gemerkt hoe moeilijk het is om een tweede meisjesnaam te zoeken, er kan precies niets tippen aan Ines. We hebben nu een naam gekozen maar het zal toch wennen zijn, moest de baby een meisje blijken te zijn.
    Suggesties voor passende namen bij Ines zijn wel nog welkom, je weet maar nooit dat we nog iets "beter" vinden... nog drie weken de tijd om te beslissen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een nichtje dat Ines heet en haar zus heet Emma! Ines & Emma, dus! Het past wel mooi maar er zijn natuurlijk wel al veel Emma's.

      Verwijderen
  24. Onze tweeling heet Otto en Felix,
    onze hond Kas, en voor het kaartje van onze dochter Billie baseerden we ons op een kaartje van Titus ...
    Jammer dat er niks meer van jouw hand mee te winnen is deze keer, je maakt mooie spullen !!

    Verder nog een paar 'meisjes'-aanraders : gloria - olivia
    En onze jongensnaam voor Billie : Morris

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een geluk dat er zoveel ideeën zijn; in mijn klas zaten ooit 4 Veerles. Wij hielden het op klinkende namen, er moest meer dan één lettergreep zijn en wel gekend.
    De oudste dochter heet Leonie (wat ik aan 19 al had beslist) en zou Victor geweest zijn.
    De zoon heet Matteo (dat was voor mij ooit knal, die naam wil ik voor mijn zoon, alleen wou mijn wederhelft er de eerste keer niet van horen, de tweede keer kwam hij zelf met het voorstel!) en zou een Ella geweest zijn.
    Bij de jongste dochter hebben we hele reeksen bedacht, het werd uiteindelijk Lucia (vind dit nog steeds mooi, maar spijtig dat velen het niet mooi kunnen uitspreken), ze zou een Loïc in het andere geval geweest zijn).

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hele mooie keuze! Wij hebben er zo eentje, een Oskar, en het is er ene met karakter, een geweldig ventje. Met de 'k', omdat we ook een Lukas en Viktor hebben (sowieso mooier met een k) en ik vond dat we dan consequent moesten blijven. De vierde zoon zou een Kasper geweest zijn, maar... het werd een dochter! Lieve kleine Sofia (met de klemtoon op de i), mijn allermooiste meisjesnaam... En: even zeggen dat je een heerlijke blog hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. IK heb twee zonen in huis (Thor en Aksel, geïnspireerd door het hoge noorden, de schrijfwijze van de jongste is Scandinavisch en dat vonden wij tof en mooi, en Thor, ja die doet zijn naam alle eer aan!), maar mijn favoriete meisjesnaam is Pippa, allesbehalve 'Noors' dus, wel kort en krachtig. Ik vind dat zoo mooi. Maar het zal nooit mogen van de vriend....daarom hebben we de cavia zo genoemd ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oooh namen. Wij zijn zwanger van ons derde kindje, zijn al gezegend met een dochter en een zoon en zitten al maandenlang te wikken en te wegen over de naam van onze derde. Moeilijk, zoveel schoon namen!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik ken da, grootouders die de namen afkeuren. Mijn oudste heet Maya en toen we aan mijn ouders vertelden dat we onze baby zo zouden noemen, zei mijn vader "allez gij da's ne naam voor een dikke Duitse boerin met lange vlechten!".
    Ik heb daarna nooit meer ne op voorhand naam prijsgegeven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mijn meisjesnaam was ook Lou :) Of Renée! En ik hoor ook graag jongensnamen voor een meisje, zoals Max.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Onze zoon heet tijl en is echt een boefje hij doet zijn naam zeker eer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Onze zoon heet tijl en is echt een boefje hij doet zijn naam zeker eer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Onze zoon heet tijl en is echt een boefje hij doet zijn naam zeker eer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mijn
    kids noemen arthur14,victor of onze vic11,stanley stanneke9en dan dochterr miyo6 wass miyo een jongen was lou andere av meisjesnamen emma ester myrthe irma leontien sofie het moest bij de graef passen jongensnamen nooit discussie maar meisjes de kat noemt oscar de andere jerome en de woef lena

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Zoveeel mooie namen momenteeel vind ik rasmus magnus joachim leon marcel voor de andere kat lisa luccas axl ruben bea josefien alles wat oud is hft iets maar als enigste meisje met rood haar moest karakternaam hebbeb miiyo komt van miyositis vergeet me nietje en da is wel vijf komt er niet ik snap soms nie waar jullie zoveel energie uithalenn ik altijd moer hier moeten ze wel helpen hun verdiep vd jjongens en hun tv kamer mten ze zelf opkuisen aard scbillen mt woef buiten gn ze weten da mama snel moe en veel ziek is en ze mten vsn ons zelfstandig kn zijn ja als je da tegensootdig zegt xien de mensen raar ik hou er liever oude normen op na

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Zoë is natuurlijk een hele mooie meisjesnaam ;-)
    Sebastiaan voor een jongen is ook ergleuk. Of luuk...oooh namen uitkiezen is zo lastig! Ben al blij dat wij het hier eens zijn geworden. Was niet makkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik volg Vick compleet in zijn smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Amai zeg... wat een bron van inspiratie is deze blog toch... Alleen moet ik nog heel even geduld hebben voor een baby. Verbouwingen en uitbreiden van een gezin gaan nu eenmaal niet samen. Toch heb ik hier al tal van namen gelezen die mij wel bekoren en aangezien het ventje o zo moe is van het werken zegt hij toch altijd ja. Misschien moet ik nu al een naam voorstellen :). Mijn metekind heet Carlijn en haar zus Cathelin (caitlin uitgesproken). Iets helemaal anders dan wat hier allemaal staat geschreven, maar zeker ook mooi vind ik zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Het bestaat dus, Lieven die akkoord gaan met de naam die al de puberteit vastligt in het hoofd van hun wederhelft. Dan kan ik beginnen hopen dat mijn toekomstige graag Mila en Felix hoort. Hij heeft nog zo'n 15 jaar tijd om aan dat idee te wennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Als ik bij mijn naam-van-toen-ik-zestien-was was gebleven, had de dochter nu 'Laura-Lolita' gegeten.
    Chanceke!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. ons dochter heet Melisande en als ze ooit een zusje had gekregen was het een Liselore geweest. Maar het werden twee broers! Pepijn (kamiel) en Jannes (kastor).

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Straf! Ik had krek hetzelfde probleem met de grootouders, ook zo'n afkeer van de naam Oscar! Gelukkig (voor hen) werd mijn tweede een meisje, kreeg ze de naam June (op z'n Engels) en was het probleem van de baan.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik had graag Dagmar gebruikt, maar helaas kon papa hier niet mee uit de voeten. Het werd dus: Caroline, Alexandra en Madeleine (of Line, Ax en Maddel in huis-tuin-en-keuken-gebruik - of Line Lex en Leintje als ik allitererend ben).
    Overigens riep ik altijd dat mijn zoon Jasper zou gaan heten - om vervolgens alleen dochters te krijgen ;-) en Jasperina is het toch niet echt....

    Overigens heet de vierjarige Oscar van een vriendin gewoon "Ozz" als hij geroepen wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wij hebben een flinke dochter: Lea. Andere namen die we toen hadden waren Alice, Mia, Lucie of Rosie. Maar de papa moest mee kiezen en het werd dus een Lea. Nog altijd super content mee!

    Nu vind ik Fiona en Violet ook wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Onze lievelingsnamen waren Mattijs, Birgit, Inez, Aster (ook als ze een jongen was geweest!), en winand. Lol!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al goed dat gij zoveel kinders hebt.
      Ik had gewoon teveel mooie namen in mijn hoofd :)

      Verwijderen
  46. Wat zijn er veel mooie namen, onze dochters heten Nora & Amarins, en onze zoon is vernoemd naar zijn opa (pake hier in Friesland), hij heet Ynse, en wat is pake trots ;)
    wat een geweldige blog, echt inspirerend !

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ik wou een Massimo maar mijn man gaat daarmee niet akkoord.. Niet erg, ik ben er al over ;-) Toen ik 16 was dacht ik voor een meisje aan Cheyenne, ik weet niet waar ik dat haalde maar ik ben er nu helemaal niet meer voor te vinden!

    Wat het wel gaat worden, geen idee! Iets kort alvast want het is een lange familienaam. Het is nog niet aan de orde ook hoor maar heb toch stiekem al een lijstje ;-) Daar staan veel jongensnamen op en weinig meisjesnamen, ik vind dat precies moeilijker .. Of het is onbewust, want ik wil héél graag 2 jongens!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. ik heb een robbe en een warre. Bij de oudste zit er in de klas een Fil, dat vond ik ook super, das dan voor als een derde komt hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Hier lopen een Mats, Lene en Sepp rond! Toen ze geboren werken unieke namen in de buurt en op school... nu na een paar jaar merk je dat ze toch wel in de smaak vallen en worden er ineens meer babies met die namen geboren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Hier ook al nen Oscar in huis... Maar nu wordt het moeilijk voor de broer... Cezar en Titus lijken de enige overblijvende kanshebbers.... Moeilijk, moeilijk! Ik geraak er maar niet uit....

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Wij zijn ook op zoek naar een jongensnaam. Moeilijk hoor! Onze dochter heet Coco, super blij met de naam nog steeds, maar niet simpel om een bijpasende jongensnaam te vinden. Suggesties zijn altijd welkom hoor!

    BeantwoordenVerwijderen