De Winterjacob.

dinsdag 16 oktober 2012


Ik maakte op een vrije zondagmiddag 2 broeken voor het jongste bonenstaakkind. Ondertussen sprongen de drie musketiers het stoeltje dat we kregen bij de geboorte van kind 1 finaal in gruzelementen.

Aan dingen beginnen op zondagmiddag, dat is altijd roeien met de riemen die je hebt.
Ik vond nog streelzachte velours in de kast en een stukje knalgele paspel. Perfect.
Ik paste het Jacobpatroon aan (nog altijd maat 92 voor de zoon van 104). Het is nog breed, maar doenbaar, mits wat meer naad. Het blijft een zaligheid, broekjes in elkaar steken. Vandaag geen rits, enkel een nepgulp. Ritsen zijn a waste of money op 4 jaar.

UntitledUntitledwanhoop?UntitledUntitledUntitled

Velours van Koekepeertje.
Aymara trui van Lunabloom.
Schoenen van Beau10.

41 opmerkingen:

  1. Amai, wat een leuke broek. Hier blijft dat patroon maar liggen wachten tot ik eens durf voor de Zoon. Hij heet zelf Jakob, dus eigenlijk kan ik niet anders ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inderdaad! Dan kan je moeilijk anders he ;-) een patroon speciaal voor hem!

      Verwijderen
  2. Naaien met wat je liggen hebt: dat vind ik leuk. Het scherpt de creativiteit aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Knap dat je zelfs 2 broeken kunt maken op een zondagmiddag. mij lukt het helaas steeds minder om met alle kinderen om mij heen wat in elkaar te stikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier ligt het patroon nog te wachten. Heb een mannetje dat heupen maat 86 heeft... Ik moet steeds zien dat hij een mooie onderbroek aanheeft, want dat is hetgene de mensen te zien krijgen.
    Misschien toch maar eens een jacobje maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blauw en geel : het blijft een supercombinatie !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig! en die voorlaatste foto,zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer een schoontje! Ik maak voor een manneken met normaal 92, een 98 met kortere beentjes. Raar hoe die kinderen allemaal zo andere maten hebben :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi broekje. En ook een leuke kleur. Waar kun je dat "Jacob-patroontje" halen? Die ou ik ook wel eens willen maken voor mijn manneke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Jacob kan je hier kopen:
      http://www.zonen09.com/#!zonenpatronen

      Verwijderen
    2. dankjewel. Ik ga hem bestellen.

      Verwijderen
  9. Had de kleine man net gegeten? Die kleine van mij buikt regelmatig zo uit "nu is mijn buik echt heeeel dik!".

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 2 broeken op 1 zondagmiddag, onovertrefbaar in snelheid dat is zeker! Die foto met dat buikske en die volwassen blik daarbij is hilarisch, prachtig kind!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie brokje, zeker met die gele accenten!
    Knappe foto's weeral!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, geweldig, die foto's. Applaus: 2 broeken in een middag, en dan de kids om je heen! Mooie combi, blauw en geel, ik word er vrolijk van!
    Grtz, Esrosa

    BeantwoordenVerwijderen
  13. A waste of money en ook van tijd ... dat vind ik er ook van de ritsen voor de kleintjes met hun smalle poepkes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En op foto 4 deed de bonenstaak van 'kijk eens mama hoe een dikke buik ik heb'? En ben ik mis, of zag ik maar één broek? Hoe dan ook een schoontje. Ofte: gij roeit met goeie riemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schoon!
    En is al dat geel en blauw verborgen reclame voor jullie boek? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja!
      Nee, hoor. Het viel me ook op toen ik het naast de cover zag staan.
      Het is gewoon een zalige combinatie.

      Verwijderen
    2. Nog rode sokken en het wordt onze promoboy!

      Verwijderen
  16. Oh ik ben blij dat er nog zulke dunne kinderen bestaan. Ik dacht al dat mijn dochter abnormaal was. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. 't zijn prachtige foto's Lies!!! En elke keer als er een Jacob in blogland verschijnt lijk ik wel te schrijven dat hij hier ook zéér hoog op het prioriteiten lijstje staat. Maar mijn energiepijl denkt er momenteel anders over. 't komt, 't komt. En dan maak ik ook zo'n prachtig exemplaar. (geel-blauw ♥♥♥ )

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gut, ik moet toch echt ook eens aan het broeken naaien. Kweenie waarom ik daar altijd zo tegenop zie. Zo lastig is het nou ook weer niet. En als ik dan zie wat voor moois jij zo even uit je mouw schudt. Kan je mij niet even een inspirerende schop voor mijn kont geven? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. keimooi! Lekker warm voor de koude dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier ligt winterjacob 1 geknipt klaar. Deze is schoon, blauw met geel is inderdaad super!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuke broek! Mt geel en blauw samen kunt ge niet veel misdoen hè.
    Lukt het wat met zijn veters?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euh, nee. Maar we hebben dan ook totaal niet aandacht besteed aan het leren knopen.
      Ik heb het hem vanmorgen voorgedaan en hij kan zeggen wat de volgende stap is, maar echt knopen, dat nog niet.

      Verwijderen
  22. mooie broek + mooie foto's (!) + mooie buik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat is dat toch een smal kereltje die kleine, maar oh zo'n koddie. Mooi dat geel en blauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi! Ik zou er ook eens moeten aan beginnen, aan die jakob broek. Want die valt precies wel schoon, voor die smalle ventjes... Veel aan veranderd (behalve een paar maten kleiner en verlengde pijpen waarschijnlijk) ?
    Een broek kopen voor mijn jongste, is tegenwoordig een ramp, dus dit zou mijn motivatie toch ietwat de hoogte moeten injagen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1,5 cm naadwaarde in de zij + verhoogde taille boven de bilspleet (patroon van de achterste pijp dus van de zijnaden scherper naar omhoog tekenen) en de nepen op de poep ook nog wat verder gestikt. Deze is nog wat wijd, de tweede die ik maakte valt 'strakker'.

      Verwijderen
  25. Supermooi! Ik ben ook aan een winterversie bezig...vraagje: hoe deed jij het met de paspel in de zakken, gewoon de paspel ertegen of twee zakken knippen, paspel ertussen en keren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De snelste weg, dus inderdaad gewoon paspel ertegen. Met twee zakken vrees ik altijd voor 'bobbels' bij het omzomen en doorstikken van de zak.
      Ik heb niet de indruk dat die paspel stoort of slordig is, want zelfs al gaapt de zak (bijvoorbeeld als ze bukken), dan zie je toch enkel de rand van de paspel. Bij mij zit de overlockte rand van de zak daar mooi achter, dus geen naden te zien.

      Verwijderen
  26. Herkenbaar! Hier ook een veel te smalle poep om schoon passende broekskes te krijgen. En dan het eeuwige gebrobbel vanachter omdat er te veel elastiek inzit, zucht!
    De amandelen waren dus toch niet helemaal de oorzaak van het mager zijn (hoewel hij sindsdien al wel is bijgekomen, maar nog niet genoeg).

    BeantwoordenVerwijderen