zondag 30 december 2012

Mandjes Krokantjes (met grillen)

Ook ik vond het 'Mandje Krokantje' uit het boek van Riet en Sanne de perfecte attentie voor mijn (schoon)moeder. Ik maakte er twee gelijke, maar maakte ze 2 cm langer dan het patroon voorschrijft. Niet dat het allebei grote eters zijn, maar zo'n mandjes komen vaak tevoorschijn als er bezoek is, en dan mag daar al wat in kunnen, toch?

mandje krokantje

Zin om naar de hobbywinkel te rijden was er niet. Ikea ladematrollen om desnoods de hele straat van mandjes te voorzien, die waren er echter wel. Het gevolg van overijverig shoppen na een verbouwing, en ziet, dat kwam - na vier jaar - nog van pas. Hallelujah! Gered van de kerstdrukte!

Ik nam het patroon over met een stift, maar dat werkt dus niet. Hoppa. Opnieuw met een balpen dan. Uiteraard vergat ik dat ik mijn stoffen patroon twee centimeter had verlengd, dus ik heb nu nog een stuk mat over waarvoor ik nog eens een nieuw, klein mandje moet produceren. Niettemin: die lademat was goed te verwerken.

lang leve de ikea folie

Maar! Het is nogal te zien hoe je die 'positioneert'. De bovenste was de eerste en toonde precies wat mankementen. De folie klapte als het ware dicht. Ook een nachtje onder de voet van de ball chair bracht niet veel verbetering.
Bij de tweede ging de folie er andersom in. Dat leverde een mooier gevormd mandje op en gaf als bijkomstig voordeel dat ik bij het doorstikken ook niet 'over die bobbeltjes' moest stikken, maar op de gladde kant, en dat ik dus een gelijkmatiger stiksel had.

trial and error

Tot slot maakte ik er nog echte knoopsgaten in, zodat ze effectief plat opgeborgen kunnen worden. Dat kunnen ze wel gebruiken.

Voor herhaling vatbaar? Absoluut!

met een echt knoopsgat

Stof: Fleurs des îles van Petit Pan bij Bambiblauw

24 opmerkingen:

  1. Weer een heel geslaagd exemplaar! Ik moet er zelf dringend ook eens aan beginnen. Het materiaal ligt er, maar nu nog effe de tijd om van start te gaan ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik denk dat er toch ook eens voor ga gaan. Het ideale cadeautje deze dagen he!! Mooi in de stof trouwens!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu is het beslist ik ga dat boek kopen, want ik mis hier duidelijk van alles en nog wat. Wist nog altijd niet wat manlief als cadeautje mij kon geven, maar ga nu een subtiele hint geven na het plaatsen van dit bericht. Bedankt om me te overhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel gelijkgestemde zielen en veel moeders en schoonmoeders met van die mandjes dezer dagen. Ook die van mij. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Wat is dat voor folie van Ikea waar je het over hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een lademat, om je keukenlades te beschermen. Op een rol te krijgen bij de keukenafdeling.
      http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/80012853/

      Verwijderen
  6. En voor de duidelijkheid, liggen de bobbels nu naar de bloemenzijde of de effen zijde?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bobbels naar de binnenkant. Op die manier stik je door op de gladde kant. En plooit het mandje naar buiten en niet naar binnen (tenzij je lademat gewoon perfect plat is en dan heb je dat probleem al niet).

      Verwijderen
  7. Weeral een schone variant! Die Petit Pan hè ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. leuk!! ook dat stofje!!! super!

    www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schoontjes, dat is zo'n prachtige stof hé! Ik heb dat matje dan waarschijnlijk per ongeluk juist erin gestoken, want mijn mandje bleef mooi open staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, dit is ook weer een schoontje! Lukt dat goed, knoopsgaten maken met die lademat er tussen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wedden dat al het bezoek van het komende jaar vraagt waar ze die leuke mandjes gekocht hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waw! Wat een mooie mandjes!
    Leuke stofkeuze ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk gevonden! Nog een praktisch vraagje, stik je dat met de gewone, klassieke naald?

    Gr Sofie
    spurrewubsie.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hoor. Het is wel aan te raden om een iets dikkere naald (zeker 80, misschien 90) te gebruiken als je ook een dikkere stof neemt. Deze Petit Pan is zelf heel dun en ik kon de drie lagen perfect stikken met een naald 80.

      Verwijderen
  14. Mooie mandjes! Wij maken ze hier ook met de ladebescherming! Gaat prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ga die toch ook eens moeten maken he. Zo schoon in al zijn eenvoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha, merci voor de uitleg met de lade-inleggers! Ik weet vanaf nu waarheen ik moet linken. Die mandjes zijn volgens mij het meest gemaakte item uit ons boek. Ik had op voorhand geen idee dat dat zo'n topper zou worden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo schoon wederom hé... Ik maakte zakdoekhoesjes voor de kindjes van de klas. Misschien een idee om deze in een mandje krokantje af te geven, en dat dan als cadeau voor de juf! alléé hop...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goede tip, die lademat rollen! Er lag hier ook zo'n rol (omdat het zo krult echt waardeloos in mijn lades) en knutselrubber had ik nog niet op zo'n groot formaat gezien. Had echter nog even verder moeten doorlezen, had ik gezien dat ik mijn bubbeltjes aan de andere kant had moeten doen. Weer wat geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen