zondag 2 december 2012

Over mislukte voornemens en toch voldaan zijn.

Ik riep gisteren uit tot 'afwerkdag'. Ik heb er namelijk een handje van weg om telkens aan iets nieuws te beginnen en het afwerken steeds maar uit te stellen. Mijn hoofd stond de afgelopen weken ook niet echt naar naaien, maar de goesting kwam terug en schoon schip maken is een goed begin.

Maar het draaide anders uit. Ik begon braaf met het afwerken van de slabben die nog een lintje moesten krijgen, maar toen had ik zin in iets anders en trok een toile ciréetje uit de kast. "Een pennenzak en een schriftjeshoes" zei mijn hoofd en ik luisterde gewillig.

Ik maakte een pennenzak volgens deze handleiding, maar liet voering achterwege. Ik stikte de naad onderaan door, zodat er geen losse naden waren.

Voor het kaftje wou ik net als zij propere hoekjes. Daar moest mijn hoofd even over nadenken, maar het lukte, ook al was mijn toile wat stugger dan deze die zij gebruikte.

De kleine man had niet veel aansporing nodig om aan het tekenen te slaan. Het schrift werd meteen gepersonaliseerd. Gevraagd naar de reden van dit bijna onooglijke naampje antwoordde hij: "Maar mama, de grote mensen schrijven toch ook in kleine letters? Grote letters is voor kleuters." De invloed van de derdekleuterklassers op hem is groot. Mijn kleuter doet lustig mee met het 'wij gaan naar het eerste leerjaar' verhaal. Nog even geduld, vriend.

toileconcentratie!schrifttoiletoilenaadjedroom

9 opmerkingen:

  1. dat is toch raar hè, dat uw verstand zegt: ik ga iets afwerken, maar de goesting toch naar iets anders gaat
    maar met zo'n tof resultaat kan dat geen kwaad
    en laat de zoon nog maar genieten van zijn kleuterjaren!!! hoe graag hij ook naar het eerste leerjaar wil, pffff, 't is toch een groot verschil hoor, met de kleuters
    ik heb zelf in het eerste lesgegeven, en ze moeten toch hard werken, hoe plezant je het ook probeert te maken....
    dus laat hem schrijven, al letters lezen voor zover hij wil , maar laat hem vooral nog veeeeel spelen (nu het nog kan)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooooooo ik ken het fenomeen. heb hier ook nog een aantal zaken liggen die eigenlijk eerst afmoeten, maar de verleiding van die andere (nog ongebruikte) stofjes is toch zooooo groot en vaak moeilijk te weerstaan. ziet er knap uit in ieder geval :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi stof... je verhaal heel herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kleurrijke perfectie weeral! En afwerken, daar hebben we hier ook een hekel aan. Maar ja, alles is af vandaag dus morgen mag ik met iets nieuws beginnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gisteren leuke stofjes gevonden, maar ook hier, geen toestemming om aan iets nieuws te beginnen. Ik heb hier wel de kinderen achter de hand om de druk tot afwerken op te hogen.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha! Tazke! Ik ga u nooit meer vergeten :)

      Verwijderen
  6. Op zich wel een goed idee zo'n 'afwerkdag'... Zou ik ook eens in moeten voeren. Wellicht een goed voornemen voor het nieuwe jaar?

    BeantwoordenVerwijderen