donderdag 3 januari 2013

Snelle, simpele vlaggenlijn

In onze vriendenkring worden weer een aantal baby's verwacht. Dat was lang geleden! Ik werd gevraagd om 'welkomcadeautjes' voor die ongeboren baby's te voorzien. In een neutraal stofje dat zowel voor jongens als meisjes kon dienen. Hm. Moeilijk vond ik dat. Als ik stofjes koop, heb ik heel vaak al een beeld van wat ik ermee ga maken en zit dat jongens/meisjes onderscheid dus in mijn hoofd gebeiteld.

Tricot dat voor jongens en meisjes kan dienen... dat had ik bijvoorbeeld niet. Of het zou effen moeten zijn. En zo werd het iets heel simpel. Een vlaggenlijn in tafelzeil. Goed voor winter- en zomerkindjes. Om de voorgevel te versieren, of de tuin voor het zomerse wij-heten-de-baby-welkom feest. Gedaan met elke avond de vlaggen binnen te halen. Laat het maar regenen (met mate, deze zomer, dank u).

Voor een vlaggenlijn heb je niet gek veel tafelzeil nodig. Zeker niet als je de print in twee richtingen kan gebruiken. De vlagjes hier zijn 17 cm hoog en 17 cm breed.

vlaggenlijn in toile cirée

Ik stikte twee vlagjes op elkaar. Hoe mooi ik ook op de lijntjes knip, ik kan precies nooit twee vlagjes perfect op elkaar krijgen. Gelukkig knip je deze vlagjes gewoon wat bij.

nog niet bijgeknipt

Als alles af is, en bijgeknipt, vouw je een biaislint dubbel en stik je de vlagjes op gelijkmatige afstand tussen het lint.

bijgeknipt

En dan krijg je zoiets:

vlaggenlijn in Mexicaans tafelzeil

Het tafelzeil van Petit Pan heeft eigenlijk zelfs geen twee kanten nodig. Ander tafelzeil kan ook perfect 1 kant hebben, zeker als je toch weet dat je vlagjes tegen een muur of tegen de haag zullen hangen. Simpeler dan dit is echt onmogelijk.

vlaggenlijn in Petit Pan

24 opmerkingen:

  1. Geweldig, zulke vlaggenlijnen hangen hier buiten van april tot oktober. Onverwoestbaar en instant vrolijkheid in de tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Regenen met mate'? Gij beseft toch dat ge naar Schotland trekt van de zomer hé?! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben al vaak in Schotland geweest en het Lief nog véél meer en ik zweer het u, nog nooit 1 dag regen gehad. Ik ga daar zo hard stralen dat die regen vanzelf de andere kant op gaat.

      Verwijderen
  3. Awel, ik had net hettzelfde gedacht met mijn restje PP tafelzeil. Of toch maar een pennezak? Of toiletzak. Waarom kan ik toch nooit goed kiezen?
    Wat ik wou zeggen: deze vlagjes zijn super vrolijk, en de PP is uiteraard mijn favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die PP is daar perfect voor. Je kan die naar alle kanten draaien. Maar een pennenzak of een toilettas is vast ook niet mis ;)

      Verwijderen
  4. Ja! Ja! Geweldig plan voor mijn achttiende-verjaardagsfeest :) Ik pin!
    Oh, en trouwens, ik ben heel erg content van het durf-het-zelvers-kaptrui-patroon! Ik maakte er ene voor mijn smalle neefje (om het mezelf nog wat moeilijker te maken ineens omkeerbaar) en hij zit absoluut perfect. Chapeau voor de boekschrijvers :) Zien? http://with-love-by-eva.blogspot.be/2013/01/het-leven-is-aan-de-durf-het-zelvers.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Petit Pan tafelzeil wist niet dat het bestond... ik leer alle dagen bij!

    Mooi u vlaggenlijn!
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet niet hoor, maar een versie zónder biais lijkt me nog simpeler.

    x
    Een biais-hater. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol. Keperlint werkt ook. Maar is minder mooi.

      Verwijderen
    2. Kunt ook een zigzagsteek gebruiken voor de bovenrand... Dan hoef je minder precies te stikken en zit het prima aan elkaar!

      Verwijderen
  7. Snel en babycadeau in 1 zin? Hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi, vrolijke vlaggenlijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi! Om te verlangen naar de zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik maak ook mijn vlaggetjes door ze aan de buitenkant te stikken en dan de randjes bij te knippen, maar wel met de kartelschaar, zeker als ik gewoon katoen gebruik (http://pinterest.com/pin/76913106106725030/)! En dan biaislint. Schoon kleurtjes deze vlaggetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. snel en simpel, ja dat lezen we graag ;-) Wat een leuk idee om de tuin op te vrolijken!!! Daar ga ik in de lente eens werk van maken en dan mogen die blijven hangen tot de winter, ofwel laat ik ze gewoon het hele jaar door hangen ;-). Dank je wel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik blijf een onvoorwaardelijke vlaggenlijnfan!! Supersimpel maar oh zo geweldig leuk!

    BeantwoordenVerwijderen