Zonder broek.

maandag 28 januari 2013


Er zijn zo van die momenten waarop ik mijn beide pollekes mag kussen, omdat ik toch iet of wat met een naaimachine overweg kan. Als ik heel eerlijk ben, denk ik daar elke dag aan. Elke dag, als zijnde, elke ochtend, wanneer ik voor mijn kinders kleren uit hun kast graai. Die twee jongsten van mij, u weet dat zo onderhand wel, zijn eerder aan de smalle kant. 18 kilo en 16 kilo voor 120 en 106 cm, dat zijn verhoudingen die in het verleden menig Kind en Gezin verantwoordelijke bedenkelijk (om niet te zeggen 'vermanend') hebben doen kijken. "Eet ze/hij wel goed, madam?" Toegegeven, van 6720 gram op 1 jaar zou ik ook niet vrolijk worden, but it is what it is.

Ondertussen zijn we wel geoefend in het selecteren van merken voor fijne kindjes. Dat lukt vrij aardig, al blijven broeken en soms ook truien vaak een probleem.

Voor het 'te-brede-truien-met-te-korte-mouwen' probleem vonden we deze oplossing, maar omdat de cardigan met stip het meest voorkomende kledingstuk in onze kleerkasten is, moest daar dus ook een mouw worden aangepast (niet letterlijk).

cardigan
cardigan

Omdat we voor deze winter wel meer dan behoorlijk voorzien zijn van truien, twee exemplaren zo ietwat op de groei.
Jup, dat is een bibberige foto van gerecycleerde mouwen.

cardigan

Mijn favoriet, in een ondefenieerbaar groen. Met zalige knopen van ergens.

cardigan

En zo zonder broek zeggen we? Welja. Ik liet mij ook eens gaan in de H&M en weet nu weer waarom ik die winkel al jaren links laat liggen. Mijn kinders passen gewoon niet in die kleren.

voet + broek

Mocht iemand interesse hebben in een groene broek van een wreed schoon soort groen in een maat 110, ongedragen, mét label, voor 15 euro inclusief verzending is ze van u.

Tricot: Mirabelle

29 opmerkingen:

  1. Mooi, en jammer van de broek want idd een tof kleur. Zeg, wil je je "kledingmerken voor smalle jongens" niet delen? Ik heb hier ook zo'n exemplaartje lopen. Het houdt mij tegen om online dingen te kopen, schrik dat het toch weer te breed uitvalt (en ben niet gezegend met zo'n naaitalent jammer genoeg)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de broek pas ik niet meer, en verder een ongelooflijk herkenbaar verhaal. Voor mezelve, dan. Ja, mevrouw de verkoopster, ik moet écht heupen 28 lengte 34 hebben. U hebt dat niet? Wat een verrassing.
    Met winterbotten vallen die hoogwaterbroeken nog mee, maar 's zomers ziet dat er eerder clownesk uit. Al een geluk dat ik kan naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, lengte 34, ik vind dat ook zo moeilijk. Tommy Hilfiger heeft er. Nog tips?

      Verwijderen
    2. Mmh, nee eigenlijk... In mijn kast hangen een Hilfiger, een Monkee Genes en een Diesel-32-die-lang-uitviel. En verder los ik dat op met kleedjes en rokjes :)

      Verwijderen
    3. Tijdens een laatste soldentocht nog gevonden: Leo Denim en Hampton Bays.

      Verwijderen
  3. Hier ook een kleine 18 kilo voor een goeie 120 cm... (Zelfs de jurk uit jullie boek moet behoorlijk aangepast worden naar smaller en langer...) Zeer benieuwd naar uw merken voor fijne meisjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi, zo herkenbaar. Ik heb hier ook een ventje met maat 110 rondlopen. En die 110 is dan nodig voor de beenlengte en dus helaas veel te groot voor de billetjes. Ik kijk dus ook uit naar de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier woont een kleine man die het komend seizoen in de groene broek gaat passen. Wij houden ons aanbevolen en gaan dan op zoek naar een stofje om een mooi shirt bij te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zijn die jongens broeken zo wijd bij H&M? (Als meisjes-moeder heb ik daar geen idee van)
    Mijn oudsten (130 cm met 24 kilo) dragen daar altijd de skinny broeken van. Die de jongste (122 cm, 22,5 kilo) toch echt niet gaat passen in de toekomst...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier ook wel interesse voor de broek in wreed schoon groen.....mocht ge ze niet kwijt geraken!
    .....is't niet voor komend seizoen voor Pateeke 1( jongste zoon) dan wel voor een of ander pleegkind dat hij jaarlijks op mijn stoep gezet wordt ( die dutskes komen steevast aan met een belabberde of onbestaande garderobe in een supermarktzakske!)

    Debora

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn dochters kwamen vorige week verontwaardigd van school thuis: zij zijn de enigen van de speelplaats die geen broek aanhadden tijdens de sneeuwdagen. Tja, ik heb nog nooit een deftige broek gevonden waar hun poep in pastte. Te groot, te breed, gapend aan de rug, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk Lies, die vestjes. Gebruikte je een patroon of is 't volledig uit de dikke duim?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zo ruwweg een doorgesneden trui met een hele lange boord eraan. Min hier en daar een centimeter of zo. Jij kan dat wel, An. Gewoon goed nadenken.

      Verwijderen
  10. Leuke vestjes! En hier ook geen broeken van H&M voor de lange, smalle zoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hier ook smalle kinders. Maar voor de meisjes vind ik meestal wel genoeg aanspannende broeken, hier en daar. Voor jongens is het wat moeilijker. Al vond ik onlangs bij JBC een heel schone mosterdgele broek voor de jongste, die perfect rond zijn beentjes past. Hij heeft er al danig veel complimenten mee gekregen, met zijn skinny gele broek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. onze dochter die heeft een raar 'gat', de broeken zijn allemaal perfect in lengte en mooi aan de onderbenen, maar ze heeft altijd zo'n 'pampergat', kortom haar poep en haar buik zijn 'te smal' en daardoor moet ik altijd de rekkers mega aanspannen en dan heb ik dat 'zak' effect.
    Deze zomer zal dochterlief alleen nog maar tunieken en kleedjes alsok rokjes dragen, gemaakt door mezelven!
    probleem opgelost!

    ik heb helaas geen jongen rondlopen, maar het is wel een hele leuke broek!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het pampergat effect is hier ook een probleem. Wel vind ik de perfecte broeken bij American Outfitters voor mijn oudste zoon. Enig nadeel is dat ze duurder zijn en het obligate gat in de knie er evensnel inzit als bij een broek uit de H&M... Mexx past ook nog goed en Benetton kan er ook nog door. H&M jammer genoeg niet..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een mooie broek inderdaad, maar mijn zoon gaat 'm ook niet passen wegens hetzelfde euvel. Uit arren moede ben ik zelf maar begonnen te naaien en zijn ingenomen Jacobs zijn tegenwoordig favoriet!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oei ik heb een gans ander probleem: te smal aan de buik met te lange mouwen en te kleine halsopening voor mijn dikkopje. En een dikkertje is het niet, hij zit pal op de p50curve om het in k&g termen te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb hier nog zo'n schoon groen liggen om een broek uit te maken. 'k was er eergisteren bijna aan begonnen maar ze heeft flanel aan de ene kant, dus beter voor de winter ... Ik maak dus heel dikwijls zelf de broekjes voor mijn smal ventje. Binnen enkele dagen eentje op de blog (als het weer het toelaat, foto's ...). Ik ben ook benieuwd naar het model van de truien! Heel mooi, vooral de tweede!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. bij obaibi en okaidi zijn de broeken ook smal, die zijn hier voor de oudste een succes! JBC valt meestal ook wel mee, alleen zijn die skinny's voor een 3-jarige niet zo handig (zelf nr het toilet gaan) en in de JBC is nu ni veel anders te krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Was het nu een 116 geweest, dan zei ik 'ja'!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Door al die leuke naaiblogs te ontdekken, ben ik gelukkig ook beginnen naaien voor mijn smalle dochters. Voor mijn ene dochter vind ik in de winkel niet veel. Met haar 126 cm en 19 kg is alles veel te wijd of te kort.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel jammer van die broek, ik zie dat kleur wel graag! Maar de truien zijn dan ook weer fantastisch. Ge kunt hem altijd zonder broek op straat sturen en iedereen wijsmaken dat hij een kleedje aanheeft :)

    http://kellyjadestyle.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik heb hier ook een zoon die niet in die kleren past. zeker niet in de broeken.
    gelukkig hebben ze jou nog om hen voorzien van beenomhulsels :)

    www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hier hebben we zowel smallere als bredere-dan-de-norm zonen. Ondertussen heb ik wel een broekenmerk ontdekt dat werkt met breedte- en lengtematen voor kinderen: Lemmi. Betaalbaar en ok van kwaliteit. Te vinden in verschillende webshops, en hier in de buurt ook in enkele winkels.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel tof dat patroon dat je uit je duim zoog!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Tja, dat is nu het perfecte voorbeeld van die vastgeroesterde confectiekleding. IEDEREEN is heeft dezelfde maten. Ik krijg er ook wat van.
    Toen ik nog kind was, dan was dat probleem niet zo erg. Ik bedoel; de pijpen van de broek en de mouwen van de jas, die waren standaard NIET omgezoomd. Ik heb ooit één broek gehad, daarvan waren de pijpen NET lang genoeg om af te zomen met een bandje.

    BeantwoordenVerwijderen