Hoe maakt u het? De boothals.

zaterdag 30 maart 2013


Ik hou van t-shirts maken en ben verslingerd aan het Happy Animals patroon uit Ottobre 3/2010. De zoon draagt die met veel plezier, maar heeft sinds een tijd ook twee andere favorieten. Zijn t-shirts van Le Queue du Chat, met een echte boothals.

Ik maakte er eentje na.

boothals9

Dit is wat ik deed.

Patroon + tekenen

Stap 1: U neemt een t-shirt met een halslijn die u wenst na te bootsen.

boothals1

Stap 2: U neemt de halslijn over op twee stukken papier.

boothals2
boothals3

Stap 3: U neemt een bestaand t-shirtpatroon (hier Monster Car, Ottobre 3/2011) en neemt het patroon over met aangepaste halslijn. De schoudernaad bij mijn nieuwe patroondeel loopt veel minder schuin dan bij het originele patroon. Dat deert niet. T-shirts met een boothals hebben een klein stukje schoudernaad, het t-shirt zelf valt veel meer open. U zit goed, geen zorgen.

boothals4

Stap 5: U knipt alle patroondelen met inachtneming van 1 cm naadwaarde aan de nieuwe hals- en neklijn.

Assemblage

Stap 1: Overlock de hals- en neklijn van voor- en achterpand (inclusief 'schouders').

boothals5

Stap 2: Stik de schouders een 4-tal centimeter vast met een gewone naald/tricotnaald. Hecht extra goed aan de kant van de halsopening.

boothals6

Stap 3: Strijk hals- en neklijn 1 cm om en stik door met een tweelingnaald.

boothals7
boothals8

Stap 4: Assembleer het t-shirt volgens de handleiding.

Dit is het resultaat.

boothals10

Ik denk dat ik klaar ben voor een reeksje.

Patroon boothals voorpand
Patroon boothals achterpand

Tricot: Klijntje

31 opmerkingen:

  1. Een boothals voor een jongen, ik had het zelf niet kunnen bedenken, maar 't is wel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waaauw, super!!! Ja, ik heb zeker interesse in het voorbeeldpatroon, alvast bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fantastisch. Hier ook interesse naar je voorbeeldpatroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blijft jouw witte boordstof eigenlijk altijd mooi wit? want dat vliegt toch mee in de gekleurde was?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was mijn tricot eerst voor en mijn witte boordjes blijven eigenlijk altijd wel mooi wit, ja. Nog nooit roze of lichtblauwe boordjes gehad.

      Verwijderen
    2. En mag ik weten waar jij je boordstof koopt ? Het ziet er van die fijne uit....en die vind ik niet overal.

      Verwijderen
    3. Het is stevige, hoor. Alleen dun geknipt, zo'n 3 cm breed, maximum.
      Boordstof koop ik bij Koekepeertje, Bambiblauw, en bij Mertens.
      Altijd boordstof van goede kwaliteit kopen. Dat werkt zoveel mooier en makkelijker.

      Verwijderen
  5. Dat lijkt 3-minutenwerk, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh geweldig! Met een lange mouw lijkt me ook leuk! Hoeveel zou ik het PDF patroon moeten vergroten voor een maat 110-116?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb een overlock nodig! :) dringend!!! :)

    www.mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent een crack. Ik wil graag het patroon! merci al voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi... Ik vind het er altijd zo lief uitzien, mijn jongens met een boothals. Dus ja, graag dat voorbeeldpatroon. En een welgemeende dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja, mooi hé! Ik zie dat bij mijn zoon ook zo graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooi mooi! En dan ook nog zo'n superstofje. Fantastisch!
    Ook hier een liefhebber voor een handleiding..!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou het pdf-ke toch ook serieus appreciëren, want hier is een T-shirt-naai-fase aan de gang :) Schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wil ook graag het voorbeeld patroon in pdf :) als het kan natuurlijk.

    Fijne Pasen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Denk je niet dat je voor een baby toch beter nog boordstof zet om het mooi doen te sluiten... maar je hebt dit wel super gedaan ik ga het zeker pinnen :)

    Fijne Pasen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk. Maar dit is dan ook absoluut niet voor baby's bedoeld.

      Verwijderen
    2. Dank je wel... ik begin nog maar pas :)

      Verwijderen
  15. Heel mooi! En goede tip: wat goed zit (en favoriet is)=> dupliceren! Zo simpel kan het. Gaaf stofje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ziet er super mooi en hip uit! Ook ik zie graag het patroon tegemoet : D

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ziet er super mooi en hip uit! Ook ik zie graag het patroon tegemoet : D

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh echt super mooi weer! Hier ook veel interesse in het patroontje, laat maar komen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb dit weekend de tweelingnaald ontdekt, dat ding wordt m'n nieuwe beste vriend denk ik :) hoe netjes!

    BeantwoordenVerwijderen